بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

  • کد خبر : 342216
  • 09 دی 1399 - 11:12
بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، در بازار جهانی، می‌توان تجهیزات اضافی و امکانات لوکس را برای خودروهای مختلف سفارش و قیمت آن‌ها را تا صدهاهزار دلار افزایش داد. شرکت‌های تیونینگ هم در صنعت شخصی‌سازی خودروها فعالیت می‌کنند و قیمت مدل‌های مختلف را دو تا سه برابر نمونه‌ی اصلی افزایش می‌دهند. رشد تعداد این مراکز و تنوع تولیدکنندگان تجهیزات اضافی (افترمارکت) نشانه‌ای از بهبود وضعیت اقتصادی در کشورهای مختلف و البته افزایش علاقه‌ی عمومی به صرف هزینه برای خودروها است.
در سال‌های اخیر، اَبَرخودروهای میلیون‌دلاری و کلکسیونی نیز با تنوع بسیار بیشتری درمقایسه‌با گذشته معرفی و فروخته شده‌اند. تیراژ تولید این مدل‌ها محدود است و حتی در کشورهای متمول هم کمتر از ۰/۱ درصد شهروندان را جذب خود می‌کنند؛ اما درمجموع، سود سرشاری برای تولیدکنندگان به‌همراه دارند. درمقابل، تولید و فروش خودروهای میلیون‌دلاری صرف هزینه برای مدل‌های صد‌هزار‌دلاری را در تفکر عمومی موجه و منطقی جلوه می‌دهد. میانگین قیمت خرید خودرو برای عامه مردم در آمریکا و کانادا، ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است. از این آمار، به‌راحتی می‌توان متوجه شد درصد زیادی از افراد در کشورهای متمول، توانایی مالی برای خرید مدل‌های گران‌‌قیمت ۱۰۰ یا ۱۲۰ هزار دلاری را دارند.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

امروزه، خودروسازان بزرگ نیز انواع برنامه‌های اجاره‌ی خودرو و لیزینگ و تعویض مدل کارکرده با نمونه‌ی صفر‌کیلومتر را اجرا می‌کنند تا خریدار با هزینه‌ی بسیار کم و پرداخت‌ اقساط، محصولی مدرن به‌دست آورد. افزون‌براین، شرایط مناسب بانک‌ها برای پرداخت وام‌های بلندمدت با کارمزد اندک در کشورهای مختلف، خرید خودروهای گران‌قیمت را ساده‌تر کرده‌ است.
در آستانه‌ی دهه‌ی‌ سوم قرن بیست‌ویکم، عوامل مختلف به رشد تقاضا برای خودروهای صد‌هزار‌دلاری کمک می‌کند. مجموع این شرایط مشوق خودروسازان در ساخت مدل‌های جدید با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار بوده است که در سال‌های آخر قرن بیستم یا حتی دهه‌ی ۲۰۰۰، سابقه نداشت. این اتفاق رویدادی مهم در تاریخ خودروسازی دنیا است و آینده‌ی این صنعت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در‌ادامه‌ی مطلب، مدل‌های جدید با قیمت پایه‌ی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار را به‌اختصار معرفی می‌کنیم. نگارنده؛ بازار آمریکا و کانادا را مرجع قیمت‌گذاری قرار داده است.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۱. پورشه ۹۱۱
قیمت حدودی مشهورترین محصول پورشه در بازار جهانی ۹۹،۵۰۰ هزار دلار است؛ البته مدل‌های مختلف این خودرو، مثل ۹۱۱ توربو با قیمت پایه‌ی ۲۰۴ هزار دلار فروخته می‌شود. در دو سال اخیر، قیمت مدل استاندارد ۹۱۱ حدود ۱۰ هزار دلار افزایش یافته و حالا خودرویی صدهزاردلاری است.
ارزان‌ترین مدل ۹۱۱ در سال ۲۰۲۱ به پیشرانه‌ی ۳ لیتر تویین‌توربوشارژ با قدرت ۳۸۰ اسب‌بخار مجهز است و در ۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت دارد.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۲. پورشه تایکان
اولین محصول تمام‌برقی پورشه با قیمت حدودا ۱۰۵ هزار دلار، به‌وضوح گران‌تر از تسلا مدل S است؛ اما با استقبال باورنکردنی رو‌به‌رو شده و این موفقیتی تجاری برای شرکت سازنده محسوب می‌شود. ارزان‌ترین مدل تسلا مدل S با قیمت ۷۰ هزار دلار در بازار آمریکا وجود دارد.
نسخه‌ی پایه‌ی تایکان ۵۳۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و ۴ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. شعاع حرکتی این خودرو با شارژ کامل ۳۲۰ کیلومتر و نهایت سرعت به ۲۵۰ کیلومتربرساعت محدود شده است.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۳. مرسدس بنز G کلاس
در کمال تعجب، نسل جدید شاسی‌بلند اصیل مرسدس بنز از سال ۲۰۱۸ با افزایش قیمت خیره‌کننده فروخته می‌شود. قیمت این مدل درحدود ۱۳۲ هزار دلار است و سال آینده همراه‌با تجهیزات AMG مدل G63 یا G65، به قیمت ۱۶۰ هزار دلار فروخته خواهد شد.
ارزان‌ترین مدل G کلاس مجهز به پیشرانه‌ی تویین‌توربوشارژ ۴ لیتری است که ۴۱۶ اسب‌بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مرسدس G550 در ۴/۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوختش در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۴. مرسدس بنز S کلاس کوپه
مدل دودر مرسدس بنز کلاس S اختلاف قیمت درخورتوجهی با نسخه‌ی سدان دارد. نسل جدید S کلاس سدان با قیمت ۹۵ هزار دلار، سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد، درحالی‌که ساخت مدل کوپه از این خودرو جدید هنوز قطعی نشده است، این احتمال وجود دارد که تولید S کلاس کوپه در سال ۲۰۲۱ متوقف شود. مدل پایه‌ی این خودرو براساس نسل قبل، هم‌اکنون با قیمت ۱۳۰ هزار دلار تولید می‌شود و نسخه‌ی AMG S65 نیز ۲۴۲ هزار دلار قیمت دارد.
ارزان‌ترین مدل S کلاس کوپه با کد S450 از پیشرانه‌ی تویین توربوشارژ ۳ لیتر V۶ با قدرت ۳۶۷ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر برخوردار است. این مدل در ۵/۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۲۵۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوختش در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ لیتر است.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۵. مرسدس AMG GT
قیمت تعداد زیادی از محصولات مرسدس AMG بیش از ۱۰۰ هزار دلار است؛ اما نمونه‌ی استاندارد آن‌ها بدون تجهیزات اضافی ارزان‌تر فروخته می‌شود. این وضعیت برای خودروهای سری M بی‌ام‌و و S ساخت آئودی نیز وجود دارد؛ اما مرسدس AMG GT محصولی انحصاری برای AMG است و در ارزان‌ترین نمونه، با قیمت ۱۱۵ هزار دلار فروخته می‌شود.
مدل پایه از مرسدس AMG GT به پیشرانه‌ی ۴ لیتر V8 با قدرت ۴۸۰ اسب‌بخار مجهز است و در ۴ ثانیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. نهایت سرعت این مدل ۳۰۵ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت آن ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۶. آئودی ای ترون GT
مدل کوپه چهاردر از خودرو تمام‌برقی آئودی هنوز به تولید انبوه نرسیده است؛ اما نمونه‌های اولیه آن به رسانه‌های مختلف ارائه شده و به‌زودی عرضه عمومی می‌شود. ای‌ترون GT سال ۲۰۲۱ با قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار دلار فروخته خواهد شد و تلاش می‌کند عملکردی نزدیک به پورشه تایکان ارائه کند.
براساس اطلاعات موجود، آئودی e.Tron جی‌تی ۵۹۰ اسب‌بخار قدرت دارد و در ۳/۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. شعاع حرکتی‌ این خودرو، ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعتش ۲۴۰ کیلومتربرساعت است.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۷. نیسان GT-R
کوپه دودر نیسان با گذشت ۱۴ سال از رونمایی، همچنان بدون تغییرچهره‌ی اساسی تولید می‌شود. در ابتدا، آستانه‌ی قیمت نیسان GT-R حدود ۹۰ هزار دلار بود؛ اما به‌مرورِزمان با ارتقای فنی و تجهیزات اضافی، قیمت پایه‌اش ۱۱۵ هزار دلار است.
مشابه سال‌های گذشته، پیشرانه ۳/۸ لیتری تویین‌توربو روی نیسان GT-R مدل ۲۰۲۱ نصب می‌شود. قدرت این خودرو ۵۶۵ اسب‌بخار است و می‌تواند در ۲/۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. نیسان GT-R محصولی دو‌دیفرانسیل محسوب می‌شود که میانگین مصرف سوختش ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت آن ۳۱۵ کیلومتربرساعت است.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۸. پول‌استار ۱
اولین‌ محصول برند پول‌استار، زیرمجموعه‌ی ولوو، با رویکرد جدید این شرکت برای تولید خودروهای اسپرت هیبریدی و تمام‌برقی معرفی شده است. پول استار ۱ در کلاس کوپه دودر سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و فروش موفقی تجربه کرد. قیمت این خودرو در بازار جهانی ۱۵۶ هزار دلار و گران‌تر از بی‌ام‌و M8 کوپه یا مرسدس S کلاس کوپه است.
نخستین محصول پول استار نسخه‌ی دودر از ولوو S۹۰ است که با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید، ۶۱۹ اسب‌بخار قدرت و ۹۹۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانه‌ی پول‌استار ۱ از یک موتور سوپرشارژ ۲ لیتر با قدرت ۳۷۵ اسب‌بخار روی محور جلو به‌همراه دو موتور برقی با ۱۱۴ اسب‌بخار قدرت برای هریک روی محور عقب تشکیل شده است. این خودرو در ۳/۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و شعاع حرکتی‌اش ۷۵ کیلومتر در حالت تمام‌برقی است.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۹. استون مارتین ونتیج
ارزان‌ترین محصول استون مارتین خودرویی گران‌‌قیمت در کلاس لوکس اسپرت به‌نام ونتیج است. شرکت سازنده، خصوصا بعد از شیوع کرونا، با افزایش مشکلات مالی مواجه شد و کاهش فروش را تجربه کرد. ونتیج ۲۰۲۱ با قیمت ۱۵۶ هزار دلار فروخته می‌شود و نمونه‌ای از مدل اسپرت انگلیسی در بازار جهانی است.
استون مارتین ونتیج با پیشرانه‌ی ۴ لیتر تویین توربوشارژ ساخت مرسدس AMG تولید می‌شود. این مدل ۵۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۸۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد و سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت آن ۳/۶ ثانیه است و نهایت سرعتش به ۳۱۵ کیلومتربرساعت می‌رسد.


بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

۱۰. مازراتی گرن توریسمو و کواتروپورته
با وجود قیمت بیش از ۲۰۰ هزار برای محصولات فراری و لامبورگینی، مازراتی گرن‌توریسمو با قیمت ۱۰۰ هزار دلار، گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان خودروهای اسپرت ایتالیایی است. مدل سدان این خودرو با نام کواتروپورته نیز ۱۰۴ هزار دلار قیمت دارد؛ اما به‌اندازه‌ی گرن‌توریسمو محبوب نیست و در بسیاری کشورها عرضه نمی‌شود. حدود ۱۴ سال از تولید این خودروها می‌گذرد و احتمالا در سال ۲۰۲۱ با نسل جدید عرضه خواهند شد.
گرن توریسمو با پیشرانه‌ی ۴/۷ لیتر V8 ساخت فراری، ۴۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل ۴/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۳۰۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت آن ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=342216

ثبت نظر

-