هر آنچه باید درباره سامانه سجام و نحوه ثبت نام در آن بدانید

  • کد خبر : 342155
  • 09 دی 1399 - 10:20
هر آنچه باید درباره سامانه سجام و نحوه ثبت نام در آن بدانید

 

 

هر آنچه باید درباره سامانه سجام و نحوه ثبت نام در آن بدانید

«سجام» مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که توسط شرکت «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و زیر نظر سازمان بورس با هدف ایجاد سامانه یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

طبق مصوبه اعلامی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار، تمام سرمایه‌گذاران فعلی که پیش از شهریور ۱۳۹۷ کد بورسی دریافت کرده‌اند باید به سامانه ثبت‌نام سجام به  سایت سجام  مراجعه کرده و اطلاعات خواسته‌ شده را وارد کنند.

از طرفی، اگر افراد تازه‌وارد در بورس به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کنند باید علاوه بر پر کردن اطلاعات لازم که کارگزاری از افراد تقاضا می‌کند، وارد سامانه سجام شوند  و اطلاعات خواسته‌ شده را هم تکمیل کنند.

در نهایت، با انجام هر دو مرحله گفته شده، کارگزاری طی مدت‌زمان مشخصی کد بورسی و کد معاملاتی را برای افراد صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است که از اوایل سال ۱۳۹۷ در طی چند مرحله به معامله گران فرصت داده شد تا اطلاعات خود را در سامانه سجام وارد کنند که در مرحله اول این فرصت تا پایان شهریور ۹۷ به طول انجامید.

سامانه سجام چیست و مزایای استفاده از سامانه سجام چیست؟ - حرفه ای

 

فواید و مزایای سجام چیست؟

سامانه سجام  مسئول جمع آوری کردن و مدیریت اطلاعاتی است که مشتریان بازار سرمایه به آن وارد ن کرده اند و به این صورت می توان گفت که همزمان با راه اندازی این سامانه، کار گردآوری اطلاعات مربوط به سهامداران آسان تر شده، همچنین اطلاعات به صورت یکپارچه جمع آوری می شود و سوابق معاملاتی هر فرد با شفافیت در بازار سهام و بورس نگهداری می شود که یک امکان کاملا مناسب برای بهبود شرایط سرمایه گذاری در بازار بورس است.

این سامانه را می توان به عنوان یکی از زیرساخت های بازار سرمایه دانست که تجاری سازی نشده و هدف از راه اندازی آن نیز به منظور کسب درآمد نبوده است.

همچنین اگر بخواهیم از دید گستردگی به این سامانه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که سامانه سجام یک سامانه در ابعاد ملی است . این سامانه همچنین به صورت مستقیم توسط کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نظارت می شود و طراحی آن به گونه ای بوده  که یک تیم حقوقی حرفه ای تمام جزئیات مورد نیاز را در آن گنجانده اند.

یکی از مهم ترین فواید سامانه سجام را می توان تسهیل در امر ثبت نام توسط فعالان بازار سرمایه و گردآوری اطلاعات آنان دانست. شما می توانید اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها را در این سامانه مشاهده کنید و همچنین می توانید از اوضاع داد و ستد سهام ها در شرکت های بورسی نیز مطلع شوید پس به طور کلی می توان گفت که این سامانه می تواند به ما کمک کند تا فساد را در بازار بورس و سرمایه ایران از بین ببریم و همچنین می تواند سبب شود که بستر لازم برای مشارکت حداکثری آحاد مردم در بورس توسط این سامانه ایجاد می شود و با خیال راحت می توانید برای ورود به بازار بورس اقدام کنید.

چرا و چگونه در سامانه سجام ثبت‌نام کنیم؟ - همشهری آنلاین

 

سامانه سجام چرا راه اندازی شد؟

مهم ترین دلیلی که در نهایت باعث ایجاد سامانه سهام شد، تسهیل در امر احراز هویت ها بود. در واقع شما تصور کنید که به عنوان یک سرمایه گذار می خواهید با وب سایت های مربوط به نهادهای مختلف مربوط به سرمایه گذاری به صورت آنلاین کار کنید، در این صورت شما باید برای هر بار ورود به عنوان سرمایه گذار، احراز هویت می شدید که با توجه به امکانات فعلی می توان گفت که به این صورت خدمات آنلاین دیگر معنایی پیدا نمی کردند.

این در حالی است که شما می توانید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در این سامانه، به سادگی وارد سایت های مربوط به سرمایه گذاری شده و به سادگی کارهای مربوط به کسب و کار و سرمایه گذاری خود را بدون نیاز به احراز هویت مجدد انجام دهید و این دلیل اصلی بود که در نهایت باعث شد که سامانه ای با نام سجام به عنوان یک سامانه ملی ثبت شود.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام

طریقه نام نویسی در سامانه سجام

 

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=342155

ثبت نظر

-