ضرورت برگزاری گفت‌وگو راهبردی میان کشورهای عربی و ایران

  • کد خبر : 342083
  • 09 دی 1399 - 9:34
ضرورت برگزاری گفت‌وگو راهبردی میان کشورهای عربی و ایران

« اسماعیل هنیه » رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) روز دوشنبه در سخنانی به سالگرد تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ اشاره کرد و گفت که در این درگیری مقاومت به پیروزی بزرگی دست یافت.

وی که در پایان فعالیت یک کنفرانس سیاسی سخنرانی می‌کرد، افزود: «جنگ الفرقان سبب شد تا اسرائیل از اعتقاد خود به این موضوع که باید درگیری را به اراضی دشمن منتقل کرد، عقب‌نشینی کند و این جنگ آغاز شکست نظریه امنیتی صهیونیست‌ها بود و مقاومت توانست درگیری را به داخل سرزمین‌های اشغالی منتقل کند.»

هنیه اضافه کرد که این جنگ، قدرت مقاومت در توسعه خود را ثابت کرد و به عنوان سکویی برای تقویت آن تبدیل شد.

وی در ادامه گفت که سیاست آمریکا در دوره اخیر باعث صف بندی دوستان و دشمنان در منطقه بر اساس دیدگاهشان شد و آمریکا برخی از طرف‌ها را مجبور کرد که بر اساس دیدگاهش به اقدام بپردازند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اضافه کرد: «عادی سازی تضمینی برای موجودیت اسرائیل و جابجایی و منفجر کردن منطقه عربی از داخل و ایجاد اختلاف در آن است.»

وی اضافه کرد: «وضعیت بوجود آمده در سیاست دولت آمریکا و تعامل اشغالگران با موضوع انضمام و عادی سازی را تحلیل کرده و به این نتیجه رسیدیم که باید گام‌هایی را در محورهای مختلف ایجاد کنیم که مهمترین آن وحدت ملت فلسطینی در مقابله با این توطئه‌ها بوده است. بدون فرماندهی فلسطینی فراگیر نمی‌توان با این توطئه‌ها مقابله کرد.»

هنیه افزود: «مقاومتی که طی دهه‌های گذشته به کار گرفتیم گزینه‌ای است که باید اعتبار را به آرمان فلسطین بازگرداند. حماس به گزینه مقاومت در چارچوب تراکم قدرت در نوار غزه پایبند است.»

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اصلامی فلسطین تاکید کرد: «ما با عادی سازی روابط هیچ کشور عربی با اشغالگران موافق نیستیم و از آنها می‌خواهیم که از این اشتباه بازگردند.»

وی تاکید کرد: «با وجود آنکه حماس عادی سازی را یک خطای سیاسی می‌داند اما قطب نمای درگیری خود را به سوی هیچ کشور عربی تغییر نخواهد داد.»

هنیه گفت: «هیچ حسابی بر روی دولت بعدی آمریکا نکرده‌ایم  اما باید اوضاع سیاسی را بررسی کرده و می‌دانیم که برخی تغییرات ممکن است که در راستای آرمانمان مفید باشد.»

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت که این جنبش روابط آشکاری با کشورهای مختلفی داشته و  در حال حاضر جنگ اراده‌ها در منطقه حکمفرماست که چالشی جدی به شمار می‌آید و ما در تلاشیم در مقابله با این چالش‌ها به سلاح حکمت و صبر مجهز شویم.

وی گفت: «ما با مصر که یک قدرت بزرگ بوده و ایران و نقشش در حمایت از مقاومت ارتباط داریم. با ترکیه و قطر و همچنین کشورهای مغرب عربی در ارتباط بوده و با عربستان سعودی و اردن نیز در ارتباطیم و در تلاش برای بازیابی روابطی هستیم که تضعیف شده است.»

هنیه گفت که هرگونه آشتی در منطقه به نفع آرمان فلسطین است و از آشتی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و پایان محاصره قطر استقبال می‌کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس اضافه کرد که باید گفت‌وگوهای راهبری میان کشورهای عربی خلیج فارس و ایران برای حل اختلافات ایجاد شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=342083

ثبت نظر

-