بیش از ۹۰ درصد فعالیت نمایندگان شفاف می شود

  • کد خبر : 340032
  • 07 دی 1399 - 19:20

 مالک شریعتی با اشاره به لزوم شفافیت آرا ی نمایندگان، گفت: شفافیت آرای نمایندگان مجلس جزئی از طرحی است که تهیه شده و گزارش آن از سوی کمیسیون آیین نامه  داخلی به صحن علنی ارجاع شده است و در دستور هفتگی جلسات علنی قرار دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی موسوم  به شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار مجلس قرار دارد، توضیح داد: در این طرح آراء، جلسات، مذاکرات، سفرهای نمایندگان و هزینه هایی که می شود شفاف خواهد شد، بنابراین طرح مذکور گسترده تر از شفافیت آرای نمایندگان است.

وی ادامه داد: کاری که اتفاق می افتد این است که مردم که ما را به عنوان وکیل خود انتخاب کرده اند از عملکرد نمایندگان کاملا مطلع می شوند و می تواند رصد کنند که وکیلشان امور را درست انجام می دهد یا خیر.

این نماینده مجلس گفت: ویژگی بارز طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی یا همان شفافیت عملکرد نمایندگان این است که برخلاف گذشته اصل بر شفافیت بوده مگر خلاف آن نیاز شود. در گذشته اصل بر عدم شفافیت بود مگر آنجا که تصریح شده بود.

شریعتی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، بیان کرد: با اصلاح قانون اصل بر شفافیت است مگر اینکه طبق قانون در موارد امنیتی یا رای به اشخاص درون مجلس، با منطقی مشخص مخفی می‌ماند، همچنین طبق اصل ۶۹ قانون اساسی در مواردی که نیاز باشد و نمایندگان احساس کنند باید آراء یا مذاکرات مخفی بماند در قانون پیش بینی شده بنابراین اینگونه نیست که همه موارد  حتی مباحثی که آسیب زا است را بخواهیم علنی اعلام کنیم.

وی اظهار داشت: مهمترین نکته این است که بیش از ۹۰ درصد مذاکرات، آراء و عملکرد نمایندگان حتی در کمیسیون های تخصصی شفاف خواهد شد، صوت کمیسیون ها به صورت برخط از سایت مجلس قابل استماع است، مشروح مذاکرات به صورتی که قابلیت خوانش رایانه ای داشته باشد، منتشر می شود، محققین می توانند مراجعه کنند و تحقیق های مختلفی داشته باشند و بر رفتار نمایندگان نظارت دقیق تری خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین اثر شفافیت عملکرد نمایندگان این است که مردم کارنامه برخطی از عملکرد نمایندگان را می توانند مشاهده کنند و اینگونه نباشد آخر دوره معلوم نباشد کدام نماینده فعالیت بیشتر و کدام نماینده تخصصی تر به موضوعات ورود کرده و کدام نماینده اینگونه نبوده است. حضور، غیاب، عدم شرکت، سفرهای نمایندگان شفاف می شود، باید گفت شفافیت اثرات بسیار زیادی دارد که کمترین آن آگاهی بخشی به جامعه است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=340032

برچسب ها

ثبت نظر

-