اهدای ۵ هزار و ۲۰۰ جلد از آثار کتاب جمکران به مناطق محروم

  • کد خبر : 338123
  • 06 دی 1399 - 14:50
اهدای ۵ هزار و ۲۰۰ جلد از آثار کتاب جمکران به مناطق محروم

به گزارش ، بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ جلد از کتاب‌های انتشارات کتاب جمکران به‌تازگی با کمک یک خیّر و نیروهای جهادی در کتابخانه‌های منطقه محروم بشاگرد توزیع شده است.

مسئولان انتشارات کتاب جمکران در توضیح بیشتر این رویداد، متنی را در اختیار ما قرار داده‌اند که به این شرح است:

«صدقه یکی از مفاهیم کارگشا و ارزشمند است که ابعاد گسترده‌ای دارد. ممکن است صدقه را صرفاً کمک به نیازمندان و فقرا بدانیم. ولی در فرهنگ اسلامی نگاهی گسترده به این مفهوم است. صدقه، به اموالی می‌گویند که به قصد قُربَت در راه خدا داده می‌شود، یعنی فراتر از کمک به فقیر. از این‌رو هرگونه هزینه به نیت نشر اسلام و ارزش‌های آسمانی یکی از ابعاد مهم صدقه است. صدقه برکات و اثرات چشمگیری در زندگی فرد داشته و اگر انتخاب خاصی از صدقه را داشته باشد می‌تواند بسته به چرخه حیات آن، برکات نامیرا و طولانی برای صدقه متصور شد.

چیزی که در احادیث و کلام بزرگان از آن به عنوان «صدقه جاریه» یاد می‌کنند. در منش بزرگان دین انواع زیبایی از صدقه دیده می‌شود که یکی از آنها «صدقه کتاب» است. مقام معظم رهبری مدظله در این باره می‌فرمایند: “اگر کتابخوانی فرهنگ رایج شد و در بین مردم ما جا افتاد، آن‌وقت کسانی پیدا می‌شوند که «صدقه کتاب» درست می‌کنند که الان نیست. شما ببینید چقدر روضه‌خوانی می‌شود! چقدر احسان می‌شود! چه‌قدر به ایتام کمک می‌شود! چقدر پول و جنس و پارچه و چیزهای دیگر داده می‌شود! آیا به همین نسبت، کتاب هم داده می‌شود؟! به همین نسبت پول برای چاپ کتاب داده می‌شود؟! خیلی کم. خب، شما که روشنفکرید و به اهمّیّت این کار آگاهید، این را ترویج کنید.” این رویه زیبا و برکت مستمر، در گذشته در میان مردم رایج بوده است و امروزه با هدایت اندیشمندان و بزرگان دین در حال احیا و فرهنگ سازی است. صدقه کتاب علاوه بر توسعه فرهنگ انسان دوستی و بالا بردن معنویات فردی در جامعه، می‌تواند نقش موثری در بهبود فرهنگ کتابخوانی و همچنین تقویت صنعت نشر، به‌خصوص در شرایط کنونی باشد.

امروزه مسجد مقدس جمکران می‌تواند یکی از پایگاه‌های فرهنگ‌سازی برای این امر مبارک و لازم باشد.

در همین راستا اخیراً یکی از بانیان فرهیخته، انتشارات کتاب جمکران را برای تهیه و توزیع کتب اهل‌بیتی، ویژه کتابخانه های مناطق محروم انتخاب کرد. انتشارات کتاب جمکران با حمایت مالی این خیّر شیرازی، در چند ماه اخیر، در مجموع بیش از ۵۲۰۰ جلد کتاب مناسب و جذاب را تهیه و به تدریج توسط نیروهای جهادی در کتابخانه های مناطق محروم از جمله مناطق میناب و بشاگرد توزیع کرد.

انتشارات جمکران به جهت انتصاب خود و مرجعیت فعالیت‌های مردمی و دینی، سالانه درخواست‌های متنوعی از نهادهای مردمی برای کمک‌های فرهنگی دارد و از سویی شبکه و زیرساخت انسانی گسترده‌ای از نیروهای جهادی برای توزیع کمک‌ها دارد که با گسترش فرهنگ صدقه کتاب می‌توان در تامین نیازهای معرفتی و فرهنگی لایه‌های پنهان جامعه قدم مثبتی برداشت.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=338123

برچسب ها

ثبت نظر

-