بایدن می‌تواند برجام را حفظ کند/ رئیس جمهور جدید ایالات متحده به دنبال همکاری چندجانبه است

  • کد خبر : 337686
  • 06 دی 1399 - 9:51
بایدن می‌تواند برجام را حفظ کند/ رئیس جمهور جدید ایالات متحده به دنبال همکاری چندجانبه است

بایدن می‌تواند برجام را حفظ کند/ رئیس جمهور جدید ایالات متحده به دنبال همکاری چندجانبه است

یک استاد علوم سیاسی تاکید کرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواهان همکاری موثر و چندجانبه است.

رابرت وای شاپیرو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا و رئیس اسبق دانشکده علوم سیاسی این دانشگاه است. از کتاب‌های او در حوزه علوم سیاسی می‌توان به « قدرت ریاست جمهوری؛ ایجاد ریاست جمهوری برای قرن بیست و یکم»، «دخالت‌های سیاسی؛ سیاستمداران سرگردان نشوید» و «عدم حضور نمایندگان دموکرات» اشاره کرد.


وی هم‌چنین تاکنون موفق شده است جایزه کتاب «گلد اسمیت» را نیز از آن خود کند. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش در ورابط ایران و آمریکا و سیاست خارجی احتمالی دولت جدید ایالات متحده در قبال ایران مطرح کرد:


بایدن می تواند برجام را حفظ کند


وی در ابتد در مورد برجام و ادامه حیات آن ابراز امیدواری کرد و گفت: بایدن می‌تواند برجام را حفظ کند و ایالات متحده را در هر توافقی  با ایران شرکت دهد و در مذاکرات جدید نیز حاضر شود. من به آینده برجام امیدوار هستم. بایدن قطعا چه در مذاکرات در مورد برجام فعلی  و چه در مذکرات در مورد  توافق جدید شرکت می‌کند.

 


بایدن به دنبال کاهش تنش است


این استاد دانشگاه همچنین نسبت به بهبود روابط ایران و آمریکا در دوران بایدن ابراز امیدواری کرد و گفت: من فکر می‌کنم دولت بایدن به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش است، من نسبت به تغییرات خوش‌بین هستم حتی اگر این تحولات فقط با باز کردن راه‌های ارتباطات و آغاز  دیپلماسی برای نقطه شروع باشد.


بایدن به دنبال همکاری چندجانبه است


وی در ادامه اظهار کرد: بایدن به دنبال احیای روابط آمریکا با متحدان خود است. در واقع من فکر می‌کنم با شروع حداقل بحث‌های مقدماتی دیپلماتیک، از جمله با متحدان اروپایی شاهد تحولاتی در روابط آمریکا و ایران باشیم  زیرا او به دنبال فرصت های موثر برای اقدام و همکاری موثر چند جانبه با متحدان خواهد بود.


ترامپ به دنبال حفظ تنش بود


شاپیرو در ادامه با انتقاد از رفتار ترامپ گفت: ترامپ دوست داشت تنش را حفظ کند همچنین امارات ، بحرین، اسرائیل در ائتلاف سست خود در مخالفت با ایران از او پشتیبانی می کردند.


 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=337686

ثبت نظر

-