عضو فراموش شده‌ که عامل اصلی محافظت از سلامت زنان و جنین

  • کد خبر : 336574
  • 09 مرداد 1400 - 13:00
عضو فراموش شده‌ که عامل اصلی محافظت از سلامت زنان و جنین

نیوز: بارداری یک دوران مهم در زندگی هر زنی است.یک عضو در بدن زنان باردار وجود دارد که محافظت کننده از جنین و مادر است. این «عضو فراموش شده» می تواند عامل اصلی، محافظت از سلامت زنان و جنین آنها در دوران بارداری باشد.این افشاگری در حالی صورت می گیرد که یک گروه  بین المللی از محققان می گویند آنها یکی از بزرگترین اسرار سیستم ایمنی بدن را حل کرده اند. مطالعه این محققان نشان می دهد که «تیموس»، غده کوچکی که در پشت جناغ سینه قرار دارد می تواند از سقط جنین و ابتلای زنان باردار به دیابت جلوگیری کند.

سلول های Tregs

طبق اعلام کلینیک «مایو»، ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل بارداری ها،سقط می شوند. محققان می گویند هورمون های جنسی زنانه به تیموس آموزش می دهند که برای مقابله با تغییرات فیزیولوژیکی در دوران بارداری، سلول های ویژه ای به نام «Tregs» تولید کنند.

اما با این حال برای اینکه سلول های Tregs وظیفه خود را انجام دهد باید گیرنده ای  به نام RANK وجود داشته باشد. این گیرنده ویژه، در منطقه ای از تیموس به نام «اپیتلیوم» قرار دارد.

درحالی که مدتی است محققان می دانستند که تیموس عضوی از سیستم ایمنی بدن انسان است، اما چگونگی تغییر آن در دوران بارداری برای حمایت از مادر و جنین به صورت  یک رمز و راز باقی مانده است.

نقش غده تیموس در بارداری

پروفسور «یوزف پنینگر» نویسنده ارشد این مطالعه در یک رسانه گفت: می دانستیم که گیرنده RANK در تیموس بیان شده است، اما نقش آن در بارداری ناشناخته بود.

دکتر «مگدالنا پائولینو »از انستیتوی کارولینسکا در سوئد می افزاید: نبود گیرنده RANK از تولید سلول های  Tregs در تیموس در دوران بارداری جلوگیری می کند که در نتیجه تولید سلول های Tregs  در جفت کمتر شده و  منجر به افزایش سقط جنین می شود.

محققان با حذف گیرنده های RANK در موش ها، درک بهتری از نقش این اندام در دوران بارداری پیدا کردند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که موش های فاقد گیرنده RANK، بیشتر احتمال دارد که دچار سقط جنین شوند.

>>>بیشتر بخوانید:

لکه‌بینی در بارداری/ چه زمانی علامت مشکلی جدی است؟

محققان می گویند این مطالعه نشان داد که حتی اگر موش های فاقد گیرنده RANK دچار سقط جنین نشوند، فرزندان آنها در سال های بعدی زندگی مستعد ابتلا به دیابت و اضافه وزن می شوند. این مطالعه نشان می دهد که دادن سلول های Tregs حاصل از بارداری های طبیعی به موش های فاقد گیرنده RANK، تمام مشکلات سلامتی آنها را برطرف می کند.

محققان همچنین در این مطالعه زنانی را که در دوران بارداری خود به دیابت مبتلا می شوند، بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که زنان باردار مبتلا به دیابت همانند موش ها، از تعداد کمتری از سلول های Tregs در جفت خود برخوردار بودند. این موضوع نشان می دهد که این اندام فراموش شده نقش مهمی در سلامت بارداری زنان دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=336574

ثبت نظر

-