فشار ریاض و ابوظبی علیه اسلام‌آباد/ دست رد اندونزی و پاکستان

  • کد خبر : 336349
  • 05 دی 1399 - 2:28
فشار ریاض و ابوظبی علیه اسلام‌آباد/ دست رد اندونزی و پاکستان

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: بیش از چهار ماه از حرکت برخی از اعراب منطقه در مسیر برقراری روابط با رژیم صهیونیستی سپری می‌شود، اما پس‌لرزه‌های این اقدام خائنانه در دیگر کشورها از جمله پاکستان نیز احساس می‌شود. در عین حال به‌رغم برخی فشارها توسط به اصطلاح متحدان عرب، دولت اسلام‌آباد مخالف طرح سازش است.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان و دستگاه دیپلماسی این کشور طی ماه‌های اخیر بارها بر مواضع ضدصهیونیستی خود تاکید کرده و ضمن یادآوری اندیشه‌های «محمدعلی جناح» بنیانگذار فقید پاکستان مبنی بر نامشروع بودن رژیم صهیونیستی و دفاع تمام قد از فلسطین، اطمینان دادند که هیچ جایی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

این در حالی است که متحدان عرب از مواضع صریح دولت عمران خان ناخرسند هستند و اسلام آباد به شدت تحت فشار عربستان و امارات برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی است متحدان عرب از مواضع صریح دولت عمران خان ناخرسند هستند و اسلام آباد به شدت تحت فشار عربستان و امارات برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی است. افکار عمومی این کشور با صراحت تمام مخالف به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است و هرگز از حمایت از مردم فلسطین دست نخواهد کشید. مردم مسلمان این کشور در روز جهانی قدس همزمان با سایر ملت‌های حامی فلسطین در منطقه و جهان تظاهرات ضداسرائیلی گسترده در شهرهای مختلف پاکستان برگزار کرده و برای تداوم حمایت از آرمان‌های فلسطین تجدید عهد می‌کنند.

برخی از گزارش‌ها حکایت از تغییر نگرش ریاض و ابوظبی به اسلام‌آباد به دلیل مواضع ضدصهیونیستی پاکستان دارد به طوری که سفر اخیر وزیر امور خارجه پاکستان به امارات متحده عربی نیز زیر سایه سنگین سازش ابوظبی یا تل‌آویو و ماجرای جنجالی توقف صدور روادید امارات برای پاکستانی‌ها صورت گرفت.

برخی از تحلیل‌ها در پاکستان درباره وضعیت روابط این کشور با متحدان عرب از عمق اختلافات میان آنان به ویژه از زمان حرکت جنجالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به سمت عادی‌سازی روابط با تل آویو حکایت دارد. گفته می‌شود عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره وام‌هایی که قرار بود طی چند سال آینده به صورت بلندمدت از پاکستان پس بگیرد را اکنون از این کشور خواسته و دولت عمران خان نیز قسط اول به ارزش یک میلیارد دلار را اخیراً با کمک چین پرداخت و قسط دوم را نیز تا چند ماه آینده پس خواهد داد.

مشوق‌های مالی آمریکا به اندونزی و مخالفت جاکارتا

همزمان آمریکا و متحدان عربش به سراغ اندونزی هم رفته‌اند. «آدام بوهیلر» رئیس اجرایی شرکت توسعه مالی بین المللی ایالات متحده آمریکا یکم دیماه در مصاحبه‌ای گفت که این شرکت می‌تواند بودجه کنونی یک میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در اندونزی را تا بیش از دو برابر افزایش دهد.

وی گفت: «اگر مقامات اندونزی آماده برقراری روابط با اسرائیل باشند، حاضریم به حمایت مالی بیشتری بپردازیم. اگر اندونزی روابطش را با اسرائیل توسعه دهد، این نهاد می‌تواند کمک مالی به اندونزی را به دوبرابر افزایش دهد».

این در حالی است که چند روز قبل، وزارت امور خارجه اندونزی این موضوع را که این کشور در صدد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است را تکذیب کرد.

«تیوکو فایز سیا» سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای برقراری رابطه با اسرائیل وجود ندارد. ما به قانون اساسی برای حمایت از فلسطینی‌ها و آزادی آنان از اشغال پایبندیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی با ابراز تعجب از گزارش رسانه‌های صهیونیستی درباره برقراری رابطه میان اندونزی و رژیم صهیونیستی بیان کرد: هیچیک از مقام‌های ما با اسرائیلی‌ها مذاکره‌ای نداشته‌اند.

به نظر می‌رسد که آمریکا و شیخ‌نشینان به اهرم مالی برای وادار کردن اندونزی و پاکستان به عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها روی آورده‌اند.

در زمانی که هواپیمای اسرائیلی در فرودگاه رباط مغرب حامل جرد کوشنر داماد ترامپ و ترویج دهنده عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل به همراه برخی مسئولان اسرائیلی از جمله مئیر بن شبات مشاور امنیت داخلی این رژیم، بر زمین نشست تا توافقات سیاسی و امنیتی و سرمایه گذاری امضا شود؛ شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان ی کروز پس از سفرش به ابوظبی اعلام کرد که به مقامات اماراتی موضع اسلام آباد در مخالفت با به رسمیت شناختن اسرائیل تا زمان حل و فصل دائمی و ملموس موضوع فلسطین را گفته است.

اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، سرسختانه در برابر فشارها و مشوق‌های مالی و سرمایه گذاری آمریکا در ازای عادی سازی روابط و گشودن سفارت رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، سرسختانه در برابر فشارها و مشوق‌های مالی و سرمایه گذاری آمریکا در ازای عادی سازی روابط و گشودن سفارت رژیم صهیونیستی مقاومت می‌کند.

زمانی کشورهای حوزه خلیج فارس با سرمایه گذاری و ارائه کمک‌ها به این کشورهای اسلامی و دیگران آنها را از فشارهای آمریکا به منظور ممانعت از افتادن در دام عادی سازی روابط با اسرائیل، مصون نگه می‌داشتند؛ اما متاسفانه این کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات و عربستان در حال حاضر به این کشورهای اسلامی برای عادی سازی روابط با تل آویو فشار وارد می‌کنند.

این کشورها کمک‌ها و سرمایه گذاری ها را مشروط به عادی سازی و به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر می‌کنند و شاید به همین دلیل بود که عمران خان نخست وزیر پاکستان وام سه میلیارد دلاری عربستان را به آن بازگردانیده است.

مقامات مغربی درباره اقدام خود در عادی سازی روابط می‌گویند که وجود حدود دو میلیون یهودی اصالتاً مغربی در فلسطین اشغالی از دلایل آن است و خواهان باقی ماندن ارتباط با آنهاست و این مقامات فراموش کرده‌اند که اینان از صهیونیست‌هایی هستند که در دشمنی علیه اعراب و مسلمانان افراطی‌ترند و بیشتر حاخام‌های آنها از تجاوز به زنان عرب و مسلمان حمایت می‌کنند و در ارتش رژیم صهیونیستی هستند که مرتکب جنایات علیه ملت فلسطین می‌شوند و سرزمین فلسطینی‌ها را دزدیده‌اند.

شاهد هستیم که کشورهای اسلامی اندونزی و پاکستان به احساسات ملت‌های خود احترام می‌گذارند و در برابر همه فشارها ایستادگی می‌کنند؛ اما شرم‌آور است که کشورهای عرب با رژیم غاصب سرزمین‌های عربی و اسلامی روابط برقرار می‌کنند آن‌هم رژیمی که به مقدسات توهین و مرتکب کشتار می‌شود و با این حال رژیم‌های عربی برای عادی سازی با آن و گشودن اراضی خود به روی سرویس‌های امنیتی اسرائیل به ویژه موساد، هروله می‌کنند.

اقدام پاکستان و اندونزی و مالزی و همه کشورهایی که الگوی شهامت و کرامت و پایبندی به ارزشهای اسلامی هستند، ستودنی است به ویژه که آنان هدایای مسموم که برخی دلالان عرب پیشنهاد می‌کنند را رد می‌کنند.

همانطور که صهیونیست‌ها از غزه و جنوب لبنان بیرون رانده شدند و آمریکا در عراق و سوریه شکست خورد و مجاهدان افغانی نظامیان آمریکایی و ناتو را از افغانستان بیرون کردند و آمریکا را مجبور به گفتگو با آنها به منظور خروج امن کردند، روزی می‌آید که همه توافقات عادی سازی ساقط و حق به صاحبان حق باز می‌گردد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=336349

ثبت نظر

-