تاثیر ویروس کرونا بر قلب چیست؟

  • کد خبر : 33428
  • 05 مرداد 1400 - 11:05
تاثیر ویروس کرونا بر قلب چیست؟

نیوز: ویروس کرونا یک ویروس خطرناک است که تقریبا بر همه ی اعضای بدن تاثیر منفی می گذارد.این بیماری مرموز، علاوه بر اینکه می تواند دستگاه تنفسی انسان را با مشکلاتی روبرو سازد، می تواند بر دیگر اندام ها و از جمله قلب، تأثیرات منفی بگذارد. در این مقاله قصد داریم به تأثیر ویروس بر قلب انسان، بپردازیم. با ما همراه باشید.

کووید ۱۹، بیماریای که علت ایجاد آن یک ویروس جدید از خانواده کروناست، صدها هزار نفر از جمعیت جهان را مبتلا نموده و تعدا زیادی را به کام مرگ کشانده است.

با اینکه بیشترین نگرانی در مورد تأثیر این بیماری بر روی ریه ها و مشکلات تنفسی است، اما خوب است بدانید بر اساس پژوهشی که اخیراً انجام شده، ابتلا به کووید ۱۹ حتی در افرادی بدون سابقه ابتلا به بیماری های قلبی، ممکن است موجب آسیب های قلبی شود.

محمد مجید، متخصص قلب و استاد دانشگاه در یکی از دانشگاه های آمریکا می گوید: “اکنون می دانیم که یکی از آسیب های کووید ۱۹، مربوط به قلب است، این خطر در مورد افرادی که سابقه بیماری قلبی هم ندارند، وجود دارد. بنابراین افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند، بیش از افراد سالم احتمال دارد که در اثر ابتلا به کووید ۱۹، فوت کنند.”

تأثیر ویروس بر قلب

تأثیر ویروس بر قلب/نه تنها کووید ۱۹، بلکه همه ویروس ها می توانند به قلب آسیب برسانند

به گفته دکتر مجید در خصوص تأثیر ویروس بر قلب می گوید، نه تنها بیماری کووید ۱۹، بلکه دیگر بیماری های مربوط به دستگاه تنفسی مانند آنفلوآنزا و سارس می توانند مشکلات قلبی عروقی را تشدید نموده و حتی در افراد سالم نیز برخی مشکلات قلبی را بوجود آورند.

او تأکید می کند که در هنگام شیوع آنفلوآنزای فصلی، افراد، بیشتر به خاطر مشکلات قلبی فوت می کنند تا مشکلات ریوی مانند سینه پهلو. بنابراین در مورد بیماری کووید ۱۹، البته در موارد شدید نیز همین انتظار را داریم.

دکتر محمد مجید می گوید: ” در این مدت من به چشم خود دیده ام بسیاری از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می شوند، در اثر درگیر شدن با مشکلات قلبی جان خود را از دست می دهند، بنابراین وقتی برای اولین بار در این رابطه یک مقاله علمی در کشور چین منتشر شد، به هیچ عنوان برای من جدید و تعجب برانگیز نبود.

بر اساس این پژوهش، نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، در کشور چین و در فاصله میان ۳۰ دسامبر و ۱۱ فوریه، ۱۰٫۵ درصد بوده است.

این موضوع در بیشتر ویروس ها دیده می شود. در واقع مشکلات قلبی در بیماری های اپشتین بار و آنفلوآنزا نیز دیده می شود، بنابراین این قضیه برای ما یک اتفاق تازه و غیر منتظره نیست. اما به نظر می رسد تفاوت کووید ۱۹، با دیگر بیماری های مشابه این است که مشکلات قلبی در مراحل بعدتر و متأخرتر این بیماری اتفاق می افتند. کووید ۱۹ در ابتدا با تابلوی مشکلات تنفسی خود را نشان می دهد و در مراحل بعد، کم کم به مشکلات قلبی تبدیل می شود.

چگونه ویروس موجب بروز مشکلات قلبی می شود؟

دلایل متعددی وجود دارد که به سبب آن ها، ویروس هایی مانند آنفلوآنزا، سارس و کووید ۱۹، ممکن است کشنده شده و جان فرد مبتلا را بگیرند.

مرگ و میر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ معمولاً ۳ علت رایج دارد: ممکن است همزمان با این بیماری، میکروبی دیگر نیز وارد بدن شده باشد؛ ریه ها در اثر درگیر شدن با این بیماری به شدت ضعیف شوند؛ و یا سیستم ایمنی بدن واکنشی بسیار سخت به بیماری بدهد (این پدیده طوفان سیتوکین نامیده می شود).

تأثیر ویروس بر قلب/سیتوکین ها پروتئین هایی هستند که طیف وسیعی از کارکردهای بیولوژیکی بدن را تنظیم می کنند. واکنش التهابی سیتوکین ها می تواند موجب آسیب دیدن قلب و نارسایی های قلبی شود. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است فرد مشکلی کشنده به نام میوکاردیت (آماس ماهیچه قلب) را تجربه کند.

میوکاردیت در واقع التهابی است که در ماهیچه های قلب اتفاق می افتد. این پدیده و مشکل می تواند پمپاژ خون توسط ماهیچه های قلب را تضعیف نماید. همین امر در موارد شدید، موجب نارسایی های حاد قلبی خواهد شد.

به همین دلیل است که در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، علاوه بر مشکلات ریوی، با مشکلات و نارسایی های قلبی، حتی در افراد بدون سابقه چنین بیماری هایی، روبرو هستیم.

تأثیر ویروس بر قلب

خطر برای افراد با سابقه بیماری های قلبی بیشتر است

مطالعه ای از ماه ژانویه تا فوریه بر روی ۴۱۶ فرد بالغ مبتلا به کووید ۱۹ و بستری در بیمارستان ووهان چین، انجام شد.

آسیب قلبی بوسیله سنجش سطح پروتئینی به نام تروپونین، تشخیص داده می شود. این پروتئین در خون بوده و بوسیله آزمایش خون اندازه گیری می شود. با این حال حتی اگر این پروتئین در خون فرد، نرمال و طبیعی نباشد، باز هم روند درمان بیماری کووید ۱۹، تغییری نخواهد کرد و همان روند معمول برای او انجام خواهد شد.

تا زمانی که واکسن و درمانی قطعی برای این بیماری کشف نشده، فقط می توان اقدامات حمایتی و محافظتی را در دستور کار قرار داد. مثلاً کنترل فشار خون، درمان نارسایی های قلبی با دارو، درمان عفونت های ثانویه، کمک به سلامت کلیه ها و استفاده از دستگاه های تنفسی مانند ونتیلاتور، از اقداماتی است که می توانند به بهبود سریعتر بیماران، کمک نمایند.

همچنین یافته ها نشان می دهند که میزان مرگ و میر در افراد دارای آسیب های قلبی، بیش از افرادی است که چنین مشکلاتی ندارند. حدود ۵٫۱ درصد افراد مبتلا به بیماری های قلبی در صورت ابتلا به کووید ۱۹ می میرند و این رقم در افراد سالم حدود ۴٫۵ درصد است.

توصیه های کرونایی برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی

دانشکده قلب و عروق آمریکا، یک در بیانیه ای به افراد مبتلا به بیماری های قلبی، توصیه هایی را در مورد کووید ۱۹ ارائه کرده است. این توصیه ها از این قرار است:

– افراد مبتلا به بیماری های قلبی در صورتی مشاهده علائم کووید ۱۹، باید به سرعت آزمایش تشخیصی این بیماری برای آن ها انجام شده و جدای از دیگر بیماران، قرنطینه شود.

>>>بیشتر  بخوانید:

دمنوش برای تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان کرونا

– افراد مبتلا به بیماری های قلبی بیش از دیگران در معرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند و در صورت ابتلا، ممکن است با مشکلات جدی تری روبرو شوند.

– به بیماران قلب و عروقی توصیه می شود، بیش از دیگران و البته به شکلی معقول و منطقی، احتیاط کنند.

– به بیماران قلب و عروقی توصیه می شود، واکسن آنفلوآنزا و ذات الریه را تزریق کنند.

سخن پایانی

معمولاً گمان می شود، مهمترین تهدید کووید ۱۹، مربوط به ریه هاست، اما خوب است بدانید این بیماری در موارد زیادی می تواند مشکلات قلبی نیز ایجاد کند.

هر چند افراد با سابقه بیماری های قلبی، بیش از دیگران در معرض خطر هستند، اما درصد کمی از افراد سالم نیز پس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، دچار آسیب های قلبی خواهند شد.

با این حال بهترین سلاح برای مقابله و مبارزه با بیماری کووید ۱۹، سیستم ایمنی بدن است. از سویی ترس و اضطراب و نگرانی، دشمن اصلی سیستم ایمنی است. این مقاله تنها با هدف آگاه سازی شما خواننده عزیز راسخون منتشر شده است. پس بهتر است در عین حالی که احتیاط های لازم در زمینه پیشگیری از بیماری کرونا را مد نظر قرار می دهید، از استرس و اضطراب بیش از حد و بی جا پرهیز کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=33428

برچسب ها

ثبت نظر

-