عقب نشینی اروپایی ها از برجام مشروط

  • کد خبر : 333914
  • 03 دی 1399 - 11:25
عقب نشینی اروپایی ها از برجام مشروط

 

 

 

عقب نشینی کشورهای اروپایی از برجام مشروط

غربی ها رفته رفته از توهم «برجام پلاس» درمی آیند.روزنامه گاردین  نوشت که وزیران خارجه کشورهای اروپایی ‌بر سر عدم تعیین پیش شرط برای احیای توافق هسته‌ای ایران توافق کردند.

گاردین با اشاره به نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اعضای باقی مانده در برجام نوشت به اعتقاد وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه، تهران و واشنگتن بدون پذیرش تقویت یا تعمیم برجام در این مرحله باید به پایبندی کامل به توافق بازگردند.

این مواضع عقب نشینی آشکاری از مواضعی است که چندی پیش هایکو ماس وزیرخارجه آلمان به نمایندگی از تروئیکای اروپایی درباره احیای برجام از آن سخن گفته بود.

ماس ادعا کرده بود شرایط کنونی با شرایط سال ۲۰۱۵ تغییر کرده و باید در برجام تغییراتی ایجاد و برنامه موشکی و نقش منطقه ای تهران نیز در آن گنجانده شود.

این در حالی است که در پی خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم های یک جانبه، تروئیکای اروپایی به هیچ یک از تعهدات یازده گانه برجامی خود عمل نکرد و تهران به ناچار پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، گام های پنج گانه ای را در کاهش‌ تعهدات هسته‌ای خود برداشت تا شاید برجام بار دیگر احیا شود.

آلمان به دنبال “توافق هسته‌ای پلاس” – اقتصاد برتر

 

توافق هسته‌ای پلاس

از طرفی به نظر می رسد با توجه به این که بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است و پیش از این وعده داده بود که آمریکا را به برجام باز خواهد گرداند تروئیکای اروپایی در غیاب ترامپ سعی خواهد داشت با مطرح کردن توافق هسته‌ای پلاس، اهرم فشار بر تهران را تقویت کند و نقش پلیس بد را بازی کند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، به نظر می‌رسد این نقش بازی تروئیکای اروپایی با هدف منصرف کردن تهران از شرط گرفتن خسارت از آمریکا اتخاذ شده بود که با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و تاکیدات دیپلمات های کشورمان از جمله ظریف و معاونش عراقچی مبنی بر این‌که ملزم به اجرای قانون هسته ای مجلس هستیم ، این نقش خنثی شد.

علاوه بر گام هایی که ایران بر اساس بند ۳۶ برجام برداشت مجلس شورای اسلامی چندی پیش طرحی با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران تصویب کرد که پس از تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد.

به موجب این قانون دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و رفع نشدن کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فراورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش آن، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس ، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و سطح غنی سازی اورانیوم به ۲۰ درصد برسد.

از طرفی دیگر به نظر می‌رسد شکست فشارهای حداکثری ترامپ در وادار کردن ایران به تغییر در برجام، این پیام را برای اروپایی ها دربرداشته   که راهی را که ترامپ رفته است نروند که نتیجه ای نخواهد داشت.

 

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=333914

ثبت نظر

-