«کلر ژوبرت»؛ نویسنده‌ای که ادبیات ایران را می‌شناسد

  • کد خبر : 333675
  • 03 دی 1399 - 9:32
«کلر ژوبرت»؛ نویسنده‌ای که ادبیات ایران را می‌شناسد

به گزارش ، ناصر نادری، متولد سال ۱۳۴۶ دارای فوق لیسانس فلسفه و حکمت اسلامی، نویسنده، کارشناس و منتقد ادبی است، از سوابق کاری او انتشار حدود ۱۰۰ جلد کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و داوری در جشنواره‌های متعدد مثل کتاب سال وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی حدود ۴ دهه فعالیت در مطبوعات کودک و نوجوان را در کارنامه خود دارد و از جمله آثار او می‌توان به «استاد مطهری»، «باغ آسمان»، «نور آب آئینه»، «بوی گل یاس»، «آواز گنجشک‌ها»، «دریا و آتش»، «ستاره من» و…اشاره کرد.

برگزاری مسابقه کتابخوانی «کوفته پزی» ویژه کودکان در ایام تعطیلات کرونا، از مجموعه ۸ جلدی یک داستان تخیلی با مفاهیم قرآنی اثر خانم کلر ژوبرت فرانسوی که به همت مرکز رسانه‌ای شیرازه و انتشارات به نشر در حال برگزاری است، بهانه‌ایی شد تا با وی در خصوص شخصیت، آثار و قلم خانم کلرژوبرت نویسنده و تصویرگری فرانسوی مقیم ایران به گفت‌وگو بنشینیم.

* نقطه قوت آثاری که به قلم خانم ژوبرت نگارش شده است، را در چه می دانید؟

خانم ژوبرت با استفاده از سبک فانتزی مضامین خداشناسی و صفات خداوند را که در تمام ادیان مورد تاکید است نقل می‌کند 

نویسندگی برای مخاطب با سن کم علاوه بر آشنایی با روانشناسی نیاز به زیباشناختی دارد، همچنین ادبیات کودک همچون زبان، تخیل و قصه‌پردازی جذاب باید در آن رعایت شود و از طرف دیگر از لحاظ درون مایه به تفکری ناب و به روز نیاز دارد تا این مخاطبان کوچک را مجذوب کند. خانم ژوبرت توانسته با قلم خود تمام مواردی که ذکر شد رعایت کرده و با استفاده از آیات قرآن و روایت‌های ائمه معصوم (ع) داستانی را خلق کند که خلاقانه و با استفاده از تخیل بچه‌ها آنها را با مضامین دینی آشنا کند. همین موضوع نقطه قوت کتاب‌های این نویسنده است.

این که خانم ژوبرت در داستان‌های خود مواردی از دین را محور اصلی قرار داده که به اخلاقیات اشاره دارد و تنها مختص دین مبین اسلام نیست، می‌توان به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های آثار او دانست. وی با استفاده از سبک فانتزی مضامین خداشناسی و صفات خداوند را که در تمام ادیان مورد تاکید است نقل می‌کند اما این روایت کردن داستان به گونه‌ای است که کودک را دلزده نمی‌کند.

*گویا آثار ایشان به زبان های دیگر هم ترجمه می‌شود. دلیل این چه می تواند باشد؟

در کتاب‌های این نویسنده نکات دینی از زبان اشیاء یا درختان و حیوانات در قالب یک داستان نقل می‌شود و این ادبیات تخیلی با ذهن کودکان که خود خیال‌پرداز هستند همخوانی دارد و لذت خوانش را برای کودک به ارمغان می‌آورد، خوشبختانه خانم ژوبرت با قلم خود ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرده و داستان‌های او این قابلیت را دارد تا به زبان‌های مختلف ترجمه شود چون به تمام وجوه انسان به نوعی توجه کرده که آثار این نویسنده فرانسوی که مسلمان شده و بیش از یک دهه است که در ایران سکونت دارد از موفق‌ترین آثار حوزه کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

تنها نویسنده خارجی حوزه کودک و نوجوان که به زبان فارسی تسلط دارد

* مهم‌ترین ویژگی شخصی خانم ژوبرت از نظر شما چیست؟

خانم ژوبرت چهره برجسته و منحصر به فرد ادبیات کودک است، او تنها نویسنده خارجی حوزه کودک و نوجوان است که به زبان فارسی تسلط دارد و برای مخاطب این سن قلم می‌زند.

* ژوبرت را می‌توانیم در حوزه نویسندگان ادبیات دینی کودک قرار دهیم؟

قطعاً، خانم ژوبرت نویسنده‌ای نجیب و بسیار خوش فکر است و علاقه زیادی دارد تا سایر افراد را به حوزه ادبیات سوق دهد چه آنهایی که قلمی برای نوشتن دارند و چه آنهایی که علاقه‌مند به خوانش هستند، اگر بگوییم گوهر وجود این نویسنده فرانسوی درخشش خاصی دارد که نویسندگان و علاقمندان به کتاب را به این حوزه ترغیب می‌کند، حرف به‌جا و درستی زده‌ایم.

نویسنده‌ای که بسیار خوب خیال کودک را می‌فهمد و می‌تواند ذهن او را پرورش دهد

کتاب‌های این بانوی نویسنده با الهام از آیات قرآن کریم در جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره کتاب رشد و یا جشنواره شهید غنی‌پور برنده شده که نشان‌ می‌دهد در حوزه ادبیات دینی کمتر نویسنده‌ای هم‌سطح خانم ژوبرت داریم و او بسیار خوب خیال کودک را می‌فهمد و می‌تواند ذهن او را پرورش دهد.

* وضعیت ادبیات دینی برای کودکان از نگاه شما در حال حاضر چطور است؟

یکی از سخت‌ترین کارها در حوزه ادبیات نوشتن برای مخاطب کودک است و در همین راستا مشاهده می‌کنیم که تعداد نویسندگان حوزه ادبیات دینی کودک و خردسال انگشت‌شمار است و کارهای این حوزه بیشتر به شکل عام بوده و موضوعی کلی را مطرح کرده است به عنوان مثال یک نویسنده تنها به سیره یکی از ائمه اطهار(ع) پرداخته و روایتی را نقل کرده است.

نباید فراموش کنیم که ادبیات کودک باید بازتاب در شخصیت کودک و نوجوان داشته باشد

نباید فراموش کنیم که ادبیات کودک باید بازتاب در شخصیت کودک و نوجوان داشته باشد، کودک یعنی بازی، هیجان، نشاط، تخیل و شیطنت به همین دلیل نیز باید مسائل و مباحث دینی و آموزشی و تربیتی را در قالب قصه‌های فانتزی که هیجان در آن بیشتر است برای آنها روایت کنیم، زمانی که کودک در داستان می‌بیند شخصیت اصلی داستان یک درخت یا حیوان است که صحبت می‌کند ضمیر ناخودآگاه کودک بیشتر ترغیب به توجه می‌شود در همین راستا باید داستان‌ها با زبان و نقش کودک همخوانی داشته و آهنگین باشد.

* خانم ژوبرت در این مسیر چه جایگاهی دارد؟

داستان‌های خانم ژوبرت از کلی‌گویی فاصله گرفته و موضوعات دینی را در قالب فانتزی و خلاقانه مطرح می‌کند تا کودکان برداشت بهتری از دین داشته باشند. کودک زمانی علاقه‌مند به دین می‌شود که با زبان خود او سخن بگوییم و خانم ژوبرت با تصویر لذت بخشی که از دین به کودک ارائه می‌کند در این زمینه موفق شده به طوری که کودک با خوانش کتاب‌های این نویسنده تصویری دوست داشتنی نسبت به دین پیدا می‌کند و جزء تجربه‌های شیرین زندگی او و حتی ترغیبش به خوانش سایر کتاب‌ها می‌شود.

موج فرهنگ مطالعه در جامعه بیشتر با مسابقه کتابخوانی

* از کتاب کوفته پزی خانم ژوبرت مسابقه‌ای در جریان است، تأثیر جشنواره‌ها و مسابقات کتابخوانی را در ترغیب کودکان به مطالعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برخی از کارشناسان عقیده دارند همین که کودک کتابی را مطالعه می‌کند و لذت کتابخوانی را می‌چشد برای او کافیست و نباید از طریق جوایز او را تشویق به مطالعه کرد اما به نظر من می‌توان با برگزاری جشنواره و مسابقه این محرک را در کنار لذت کتابخوانی برای خواننده، تصویرگر و نویسنده ایجاد کرد تا موج فرهنگ مطالعه در جامعه بیشتر شود.

*چشم‌انداز ادبیات دینی به خصوص در حوزه کودکان را چطور می‌بینید؟

خوشبختانه در ایران و در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در زمینه نشر دینی رقم خورده است و نسل جدید در این حوزه به خوبی تربیت می‌شود و انتشارات به نشر به عنوان یکی از پیشروهای این حوزه می‌توان نام برد که گام‌های مثبتی برای چاپ کتاب‌های دینی مرتبط با کودکان برداشته است و با صفحه‌آرایی و استفاده از تصاویری جذاب در یک بسته‌بندی مناسب اقدام درخوری انجام داده که جای تقدیر و تشکر دارد.

در حوزه ادبیات کودک نیاز به  اقدامات بنیادی و زیرساختی داریم و باید مرکز و نهادی برای پایش ادبیات کودک و نوجوان شکل بگیرد

در حوزه ادبیات کودک نیاز به یک سری اقدامات بنیادی و زیرساختی داریم و به نظر من باید مرکز و نهادی برای پایش ادبیات کودک و نوجوان شکل بگیرد البته انتشارات به نشر با تربیت نویسندگانی در این حوزه به خوبی عمل کرده است اما ضرورت دارد تا جشنواره‌های کتاب و کتابخوانی دینی در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم که این اتفاق باید در شهرهای مشهد و قم رقم بخورد و آستان قدس رضوی این ظرفیت را دارد تا پرچمدار این جشنواره باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=333675

برچسب ها

ثبت نظر

-