تست بیماری ویروس کرونا

  • کد خبر : 333596
  • 03 دی 1399 - 9:54
تست بیماری ویروس کرونا

اخیرا درباره ی تست بیماری ویروس کرونا حتما زیاد شنیده اید. اگر الان احساس می کنید کرونا دارید با نزدیک ترین مرکز بهداشتی تماس برقرار نمایید. مرکز تحقیقی سلامت کشور در حال افزایش ساخت تست کرونا می باشد. برای آشنایی با انواع مختلف تست کرونا با ما همراه باشید.

 

تست بیماری ویروس کرونا

انواع تست کرونا

دو نوع تست کرونا وجود دارد.یکی تست تشخیصی و دیگری آنتی بادی. تست کرونای تشخیصی می تواند تشخیص دهد آیا در حال حاضر عفونت ویروسی(کرونا) دارید یا خیر. دو نوع تست تشخیصی موجود می باشد.تست مولکولی که عامل ژنتیک را کشف می کند و تست آنتی ژن که پروتئین خاصی از ویروس را کشف می کند.

تست آنتی بادی تستی است که آنتی بادی هایی که سیستم ایمنی بدن در اثر ورود ویروسی یا عمل ناشناخته ای ایجاد می کند، می باشد. آنتی بادی ها می توانند به بدن کمک کنند تا با عفونت مبارزه کنند. آنتی بادی ها تا دو هفته بعد از بهبود بیمار هم در بدن باقی می مانند و این بدان معنا است که تا دو هفته بعد بیمار در مقابل ویروس مصون است. این تست برای تشخیص کووید صورت نمی پذیرد و فقط تشخیص آنتی بادی در بدن را سبب می شود.

تست بیماری ویروس کرونا

تست های تشخیصی به روش های مختلف

در حال حاضر تست های تشخیصی به روش ها و فواید متنوعی موجود می باشند:
سریع، در مراکز پزشکی: این تست با نمونه گیری از گلو یا داخل بینی صورت می پذیرد و در آزمایشگاه با مطلب پزشک تجزیه می شود.
تست ترکیبی: این تست برای تشخیص آنفولانزا و کووید در یک زمان انجام می شود. تست ترکیبی برای وحود عفونت ویروسی تنفسی مانند کووید مورد استفاده قرار می گیرد.

تست جمع آوری در منزل: این تست می تواند بوسیله خود بیمار در منزل انجام شود و خود بیمار در منزل مانده و نمونه ها را جمع می کند.
تست بزاق: در این تست به جای نمونه برداری از بینی و گلو بیمار داخل لوله آب دهانش را می ریزد. البته این تست برای بیمارانی انجام می شود که از لحاظ بیماری ایمن تر به حساب می آیند و نمونه گیری از گلو یا بینی برایشان سخت می باشد. در حین گرفتن نمونه کادر درمان دور می ایستند.

تست بیماری ویروس کرونا

تست تشخیصی مولکولی

در حال حاضر بیشتر تست ها با نمونه گیری از گلو و بینی بیمار انجام می شود ولی نوع پیشرفته تری از تست ها، تست تشخیصی مولکولی می باشد:

  • این تست نیاز به دستور دکتر دارد که بیمار در منزل نمونه ها را جمع آوری می کند.
  • خودتان یا کادر درمانی نمونه هایی را از شما جمع آوری می کنند.
  • خود یا کادر درمانی این نمونه ها را در ظرف استریل شده ای قرار می دهید و برای آزمایشگاه می فرستید.
  • در تمامی راه فرستادن نمونه باید در درجه حرارتی مناسب باشد. نمونه حدود ۷۲ ساعت باید به آزمایشگاه برسد.
  • کارمندان آزمایشگاه نمونه را با مایعی مخلوط می کنند تا مواد ژنتیکی آن را خارج سارند.
  • در آزمایشگاه طی فرآیند خاصی و با کمک دستگاه های مخصوصی، در اثر حرارت یکنواخت و سپس سرما، کپی های متعددی از آن ساخته می شود و RNA تبدیل به DNA می شود.
  • بعد از بررسی های خاصی روی DNA مشخص می شود که فرد ویروس کووید را دارد یا خیر.

تست بیماری ویروس کرونا

افزایش دسترسی به تست

نمونه گیری تک به تک افراد واقعا کار سخت و طاقت فرسایی است و متخصصین برای انجام آسانتر انجام تست، از چندین نفر به صورت هم زمان نمونه برداری کرده و در لوله ای ریخته و آزمایش می کنند اگر نتیجه منفی بود هیچ کدام عفونت ویروسی ندارند و اگر مثبت بود،

نمونه گیری باید دوباره انجام گیرد. این کار سبب ذخیره ی انرژی، وقت و مواد آزمایشگاهی می شود و در مناطقی که احتمال وجود این بیماری کمتر باشد بسیار پر بازده است.
توجه داشته باشید که هیچ تستی نمی تواند به طور صد در صد صحیح باشد.

Lack of Antigen Test Reporting Leaves Country 'Blind to the Pandemic' | Kaiser Health News

تست بیماری ویروس کرونا (آنتی ژن)

تست آنتی ژن خیلی سریع تر آماده می شود و بنابراین نتیجه گیری سریع تر از تست تشخیصی مشخص خواهد شد اما دقت آن تست را ندارد بنابراین اگر تست شما منفی بود پزشک می تواند تست تشخیصی را برای شما تجویز نماید.

 

>>> خبر مرتبط:

استقبال بی‌نظیر مردم از مشارکت در تست واکسن ایرانی کرونا

توصیه‌های کرونایی؛ نانوایی‌ها از کانون‌های شیوع ویروس هستند؛ فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنید

خبر خوش کرونایی در قم / فوتی های کرونایی در قم به صفر سید

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=333596
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Www.fda.gov.com

ثبت نظر

-