ناظمی اردکانی: بدون مذاکره می توان اقتصاد کشور را نجات داد

  • کد خبر : 333049
  • 02 دی 1399 - 21:11
ناظمی اردکانی: بدون مذاکره می توان اقتصاد کشور را نجات داد

نشست خبری دبیرکل جامعه اسلامی مدیران دکتر ناظمی اردکانی با موضوع ویژگی های رئیس و کابینه دولت سیزدهم؛ در جهت تحقق “دولت مردمی و تحول گرا” برگزار شد. در ابتدای نشست ناظمی اردکانی ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار با اشاره به نزدیک شدن به اولین سالروز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و یوم الله ۹ دی افزود: مدت هاست دشمن مولفه های اقتدار ایران را هدف قرار داده است. مولفه های چون اقتصاد ملی، علم و فناوری و دانش هسته ای، قدرت منطقه ای و اتحاد ملی.  متاسفانه برخی از مسئولین، مدیران و سیاست پیشگان از روی ضعف و زبونی، مذاکره و تسلیم شدن را پیشنهاد می کنند. اما ما معتقدیم که بدون مذاکره می توان اقتصاد کشور را نجات داد و مردم را از وضعیت نابسامان اقتصادی فعلی رهایی بخشید. امروز تورم، گرانی، بیکاری، معضلات اجتماعی و اختلاف طبقاتی و فساد امان از مردم گرفته است. معتقدیم با استفاده از مدیران کارآمد انقلابی و با روحیه جهادی می توان از همه معضلات به خوبی عبور کرد. منوط به اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ دولتی با ویژگی های مورد اشاره به روی کار بیاید.

وزیر تعاون دولت نهم گفت: دولت آینده و رئیس آن باید کلان نگر و دارای گفتمان باشد. برنامه راهبردی داشته باشد و تیم کارآمد و منسجم وی را همراهی کند. در بحث کلان نگری ۵ مولفه وجود دارد؛ در محیط داخلی و بین المللی دارای تحلیل باشد، تهدیدها و فرصت ها را به خوبی بشناسد، برای برون رفت از  مشکلات راهبرد داشته باشد و برای اجرای راهبردها برنامه مناسب داشته باشد. رئیس جمهور باید بتواند از ظرفیت های معطل مانده کشور استفاده کند. وی لازم است که ۴ ویژگی شخصیتی را دارا باشد؛ جوانگرا و معتقد به ظرفیت های مادی و معنوی کشور ( اصل ما می توانیم ) شجاعت در تصمیم گیری، متعهد و خستگی ناپذیر عمل کند، زندگی ساده بی آلایش و مردمی داشته باشد.

ناظمی ادامه داد: ویژگی های خاص دولت آینده این است که تیم دولت باید منسجم عمل کند و برای آن دارای دیدگاه های مشترک باشد. عملکرد و سوابق گذشته آنها باید معید دیدگاه های امروز انها باشد و بر حفظ ارزش های انقلاب مجاهدت داشته باشد و شان دولت را برنامه ریز و سیاستگذار درنظر داشته باشد و ناظر باشد. به سمن ها اعتقاد داشته باشد. در راستای حذف بروکراسی باید اقدامات قاطعی را به انجام برساند. منافع ملی را بر منافع جناحی ترجیح بدهد و قدرت عمل در برخورد با سواستفاده های مالی و اخلاقی را از خود بروز بدهد. باید معتقد به اصل امر به معروف و نهی از منکر باشد. از نقد ناصحان هیچگاه ناراحت نشود. رئیس دولت لازم است مبتنی بر ۵ اصل که اصول حاکمیتی هستند، پایبند باشد. این اصول عبارت است از: پاسخگوی همه تصمیماتی باشد که اتخاذ می کند و فرا افکنی نکند. بسیاری از دولت های گذشته این اصل را قبول نداشته اند. مورد بعدی شفافیت است که مهم ترین عامل در برطرف کردن فساد است. سوم موضوع اعتقاد بنیادی به نقش مردم در اداره حاکمیت است، مردم اگر در اداره جامعه مشارکت داشته باشند نیروی پر قدرت و لایزالی خواهند بود که مشکلات را برطرف می کنند. اصل چهارم روحیه مبارزه با فساد است. اصل پنجم برافراشتن پرچم عدالت و اصل ششم قانون مداری و حرکت بر مدار قانون است.

استاندارد سابق قم افزود: دولت منتخب باید بر مولفه های قدرت ملی همچون قدرت منطقه ای، قدرت دفاعی، قدرت انرژی، قدرت انسجام مردم حول منویان رهبر معظم انقلاب پافشاری کند. در مورد ویژگی های اعضای دولت آینده نیز شاخص ها مشخص شده از جمله  ویژگی های عام اعضای دولت آینده دین مداری، مردم داری، انقلابی و جهادی عملکردن، دانا، تحصیلکرده، دارای قدرت تحلیل، سلطه ناپذیر،آرمانخواه، معتقد به کار گروهی، مشورت پذیری اعتقاد به افزایش نرخ بهره وری و رعایت استانداردهای مدیریتی است.

 ویژگی های جامعه  پس از روی کار آمدن دولت مردمی و تحول گرا به شرح ذیل خواهد بود:

جامعه دین مدار، عدالت طلب، آزادمنش و استکبارستیز خواهد بود حساس به سرنوشت خود، آرمان گرا و واقع نگر به پدیده ها و مسائل، در ارتباط با دولت رفتار و عمل می کند، همواره تقویت‌کننده ارزش های انقلاب اسلامی، نسبت به مدیران و مسئولان همواره منتقد ناصح خواهد بود و در مسیر امام راحل و مقام معظم رهبری ثابت قدم خواهد بود. لذا پیشنهاد می شود هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری ها برنامه خود را به همراه گروه اصلی همکار خود بدون تعیین جایگاه آنها در دولت، به مردم معرفی کند تا مردم با علم و آگاهی نامزدی که دارای توانمندترین تیم همکار است را انتخاب کنند.

ناظمی اردکانی در پاسخ به سوالی در مورد رویکرد جبهه خط امام و رهبری در انتخابات گفت: همواره این جبهه تلاش داشته  در جهت همگرایی جامعه اسلامی حرکت کند و پیروزی را در وحدت می دیده است. در انتخابات سال ۹۶ و انتخابات مجلس این موفقیت در رسیدن به سبد رای واحد بدست آمد. با توجه به عظم جامعه روحانیت مبارز برای ورود به عرصه انتخابات در انتخابات ۱۴۰۰، جبهه پیروان هم این اقدام را پذیرفته و همکاری خواهد کرد.

ناظمی اردکانی در پاسخ به سوال “دلیل نام گذاری دولت مردمی و تحول گرا چیست”، گفت: مفهوم کلمه مردمی در این نامگذاری آن است که با رفتار مردمی باید تمام فعالیت هایی که مردم می توانند انجام دهند باید به آنها سپرده شود. در اقتصاد به حضور مردم نیاز هست و دولت باید صرفا نقش سیاستگذاری و برنامه ریزی را ایفا کند و از تصدی گری دوری کند. موضوع تحول گرا نیز نشان از آن دارد که ضعف های موجود در کشور شناسایی شده و بسیاری از مشکلات تجمیع شده و از پیشرفت کشور جلوگیری کرده است. لذا باید از تداوم حرکتی که وجود داشته با ایجاد تحول ممانعت ایجاد کرد.این تحول می تواند باعث جهش در پیشرفت کشور شود. به طور مثال لایحه بودجه سالانه در واقع کپی برداری از بودجه های پیشین است که نیازمند یک بازسازی و نوسازی و در واقع تحول بنیادی است. در سند گام دوم که تصویر کننده مسیر چهل سال آینده است نیز چنین مطالباتی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی که اصلاح قانون انتخابات را مورد نظر داشت خاطر نشان کرد: یک اصل را نباید فراموش کرد که انتخابات عرصه رقابت است و استعدادها هم در این صحنه بروز و ظهور پیدا می کنند. این مورد در احزاب و جناح ها هم حاکم است. قانونی که در مجلس در حال تصویب است را باید به فال نیک گرفت از این نظر که دارد چارچوبی را برای احراز صلاحیت ایجاد می کند. در گذشته تعداد زیادی از افراد برای انتخابات کاندیدا می شدند و بسیاری کف صلاحیت را نداشتند. فردی باید به صحنه بیاید که قادر باشد کشور را اداره بکند. لذا حتما باید برنامه و کادر مبرزی داشته باشد. انجام داوری برنامه ها قبل از احراز صلاحیت نیز در این زمینه کمک کننده خواهد بود.

وی در مورد برجام گفت: قریب به هفت سال بهترین فرصت های دولت یازدهم و دوازدهم برای این معاهده صرف شد. متاسفانه در این زمینه اعتماد صد در صدی به دشمن صورت گرفت و در نهایت شاهد بودیم که خروجی آن به زیان کشور تمام شد. بسیاری امتیازات داده شد و دانش هسته ای که با سرمایه گذاری بسیار به پیشرفت رسیده بود دچار نقصان و خلل گردید و برخی از تجهیزات آن از بین رفت که در حال حاضر باید برای تجدید آن سرمایه گذاری زیادی انجام شود. بنابراین اعتماد کردن به دشمن از آمریکا گرفته تا فرانسه، انگلیس و آلمان کار صحیحی نبوده و نیست و با توجه به رفتار زیرکانه و پیچیده انها  باید هوشمندانه عمل بکنیم. افرادی که پیشنهاد مذاکره مجدد را اعلام و برای اجرای آن اقدام می کنند می خواهند نابسامانی های اقتصادی را با مذاکره سامان بدهند. این در حالی است که با استفاده از ظرفیت های داخلی می توان بر مشکلات غلبه کرد. در سیاست خارجی فرصت سوزی های زیادی با توجه به رویکردهای اشتباه صورت گرفته که باید این مسیر اصلاح گردد.

ناظمی اردکانی در رابطه با برنامه ریزی های صورت گرفته در رابطه با جوانان گفت، باید از ظرفیت فکری و جسمی جوانان در کشور استفاده کرد. در ۸ سال دفاع مقدس تجربه استفاده از جوانان به خوبی جواب داد. بدیهی است که اگر مدیریت انقلابی و جهادی صورت گیرد و از ظرفیت ها استفاده شود قطعا اقتصاد کشور سامان پیدا می کند و تورم و گرانی برطرف می شود و به ثبات اقتصادی می رسیم. فضای روانی ایجاد شده در کشور در حوزه ارز نیز باید کنترل شود. راهکارهایی وجود دارد که تاثیر پذیری اقتصاد را از دلار و یورو کاهش داد و از ارز های خارجی دیگر استفاده کرد. روسیه در این زمینه موفق بوده و فشار تحریم ها را کاهش داده است. عدم تحرکات کافی مسئولین ما در این زمینه جای سوال دارد. در خصوص مسکن راهکار عاجل وجود دارد، پروژه مسکن مهر یکی از راهکارهای مهم است که البته باید برخی ضعف های آن برطرف گردد و از تورم زایی آن با تامین مالی نامناسب جلوگیری کرد. در برنامه دولت مردمی و تحول گرا به این مبحث مفصل پرداخته شده و راهکارهایی وجود دارد که برای زوج های جوان با کمترین هزینه مسکن ساخت.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران با اشاره به دولت های پس از انقلاب افزود: در دولت سازندگی شاهد ترمیم برخی خرابی های جنگ بودیم و پروژه های عمرانی ایجاد شد اما ضعف هایی را شاهد بودیم. متاسفانه اشرافی گری و عدم صرفه جویی در هزینه ها اتفاق افتاد و نیروهای توانمند که نقش موثری در جنگ داشتند به کنار گذاشته شدند. در دولت اصلاحات که با شعار توسعه سیاسی روی کار آمد مردم از برخی فشارهای موجود روی رسانه ها آزرده بودند و لذا به این گفتمان رای دادند. اما در نهایت متوجه شدند که توسعه کشور در گروی توسعه سیاسی نیست. دولت نهم و دهم نیز با گفتمان عدالت شکاف های اقتصادی را کاهش داد و قشر محروم جامعه مورد توجه قرار گرفتند و موفقیت های خوبی حاصل شد اما در اواخر دولت شاهد ایجاد زاویه بودیم و حاشیه های زیادی پیرامون دولت ایجاد شد و منش و خط مشی خدمت رسانی در جامعه متاسفانه تحت تاثیر قرار گرفت. دولت فعلی که با گفتمان تدبیر و امید روی کار است نیز متاسفانه نتوانسته شعار خود را محقق کند. دولت تمام فرصت های خود را برای مذاکره گذاشت تا بتواند با دشمن کنار بیاید، اما شاهد ناکامی کاملی در دولت بودیم. در واقع نتیجه رفتارهای دولت برجام بود که ایران کمترین امتیازی هم نتوانست برداشت کند. امیدواریم که دولت مردمی و تحول گرا بتواند از نقاط قوت دولت های قبلی استفاده کند و ضعف های آنها را تکرار نکند.

وی در پاسخ به چگونگی مبارزه با فساد، با اشاره به شفافیت گفت هر تصمیم که گرفته می شود باید عقبه آن اعلام شود. دولت ها در تصمیم گیری ها باید در اتاق شیشه ای قرار بگیرند. با استقرار دولت الکترونیک می توان تا حدود زیادی به نتیجه مطلوب رسید. از رانت باید جلوگیری کرد که ارز ارزان قیمت یکی از رانت های مشهود است. مدیران بالادستی باید قدرت تحملشان در برابر فساد صفر باشد.

ناظمی اردکانی در رابطه با ارتباط بین دولت و مجلس گفت، وظایف هر کدام از این نهادها در قانون اساسی به صورت واضح مشخص است. در مقطع فعلی اتحاد در جامعه بسیار حانز اهمیت است. تشکیل جلسات سران سه قوه در این زمینه برای همگرایی بیشتر و غلبه بر مشکلات بسیار مهم است. اختلافات اخیر در مورد طرح غلبه بر تحریم ها و بحث بودجه بیشتر دیده می شود که در حوزه بودجه به نظر حق با مجلس است زیر باید درآمدهای در نظر گرفته شده قابل حصول باشد تا تورم افزایش پیدا نکند.

ناظمی اردکانی در پاسخ به سوال احتمال کاندیداتوری خود گفت، مصوبه شورای مرکزی جامعه اسلامی مدیران این است که کاندیدای مختص به خود را در انتخابات داشته باشد و البته هم گرایی بین جریان ها را نیز در نظر داشته باشد. در ادامه زحماتی که در زمینه تدوین برنامه دولت مردمی و تحول گرا کشیده شده است پس از ان کمیته انتخاب شکل گرفته که این کمیته به نقطه نظراتی هم در رابطه با کاندیدای مورد نظر خود رسیده است. اما فعلا در حال سنجش شرایط هستند تا بتوانند به اجماع درونی و بیرونی بین جریان های ارزشی برسند.

ناظمی اردکانی در پایان گفت: شرایط امروز کشور با توجه به همه گیری بیماری کرونا و تحریم ها حساس تر از گذشته شده و متاسفانه ضعف مفرطی در بین برخی مسئولان وجود دارد. در زمینه شهادت دکتر فخری زاده دشمن به هدف خود رسید لذا در این شرایط نیاز است مردم ایران با هوشیاری برای یک انتخاب درست و به دور از شعار زدگی در صحنه شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=333049

برچسب ها

ثبت نظر

-