خودرویی ها و بانکی ها بورس را بالا کشیدند

  • کد خبر : 332796
  • 02 دی 1399 - 18:41
خودرویی ها و بانکی ها بورس را بالا کشیدند

به گزارش نیوز، روز سه‌شنبه تابلوی بورس پایتخت سبزپوش شد.  شاخص کل بورس ۸ هزار و ۴۹۶ واحد بالا آمد و به سطح یک میلیون و ۴۴۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۷ هزار و ۹۶۵ واحدی به رقم ۴۶۰ هزار واحد افزایش یافت و شاخص فرابورس ۱۷۴ واحد رشد کرد و به رقم ۲۰ هزار و ۱۱۹ واحد رسید.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام نیوز مشاهده کنید


عرضه و تقاضای پیش گشایش بازار

در پیش‌گشایش معاملات امروز بورس، ۳۰۱ نماد بازار صف خرید و ۱۱۶ نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پدیده شیمی قرن (قرن)، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و شرکت دارویی برکت (برکت) تعلق داشت و شرکت بهنوش ایران (غبهنوش)، شرکت مگسال (زمگسا) و ایران تایر (پتایر) بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد نماگرهای تابلوی بورس

بورس معاملات امروز را نزولی آغاز کرد و در ۱۵ دقیقه ابتدایی ۳ هزار واحد نزول کرد. اما پس از آن صعودی شد و در ساعت ۱۰ به سطح یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد رسید. در یک ساعت بعدی معاملات شاخص کل کمی پایین آمد، اما در ساعت پایانی، معاملات روز سه‌شنبه روندی صعودی پیدا کرد و در پایان معاملات امروز، شاخص کل ۸ هزار و ۴۹۶ واحد بالاتر از رقم دیروز ایستاد و به رقم یک میلیون و ۴۴۴ هزار واحد رسید.

اما شاخص کل هم‌وزن ۷ هزار و ۹۶۵ واحد رشد کرد و در رقم ۴۶۰ هزار و ۳۸۸ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد ۱۷۴ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۱۱۹ واحد رسید.

آمار معاملات 2 دیآمار معاملات 2 دی

صعود ۷۳ درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۳۵۵ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۵۳ نماد بورسی و ۱۰۲ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۱۰۸ نماد کاهش قیمت داشتند که ۷۴ نماد بورسی و ۳۴ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۷۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز، قیمت سهام تمام شرکت‌های دو گروه بانکی و خودرویی رشد کرد و عامل اصلی رشد شاخص کل بازار سهام شد. 

 همچنین نمادهای کگل (معدنی و صنعتی گلگهر)، خودرو (ایران خودرو)، اخابر (شرکت مخابرات ایران) و وپارس (بانک پارسیان) بزرگان سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس داشتند.

فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) نیز قرمزرنگ‌های بورس بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

آمار معاملات 2 دی

رشد ارزش معاملات بورس

در معاملات امروز بورس پایتخت، ارزش معاملات کل بازار با رشد ۲۰ درصدی به رقم ۱۹ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد نیز ۱۳ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۶ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان رسید.

ورود چشمگیر پول های‌ حقیقی

در روز ‌سه‌شنبه ۷۹۲ میلیارد تومان پول‌ حقیقی به بورس وارد شد تا برای چهارمین روز متوالی بورس شاهد ورود پول‌های حقیقی باشد. بیشترین ورود پول حقیقی را سهام شرکت کاشی پارس (کپارس) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۸۳ میلیارد تومان بود. پس از کپارس، سایپا و ایران خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشت.

امروز در سمت تقاضا، ۸۸ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۲ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۷ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۳ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد تقاضای بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز دوشنبه ۱۴ درصد افزایش یافت و ۲ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم ۴۴۰ میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز معاملاتی قبل ۴۳ درصد کمتر شده است.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت پتروشیمی بوعلی با صف‌ خرید ۴۰۲ میلیارد تومان برای نهمین روز پیاپی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بوعلی، پدیده شیمی قرن (قرن) و شرکت دارویی برکت (برکت) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش به نماد غبهنوش (شرکت بهنوش ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۴۶ میلیارد تومانی داشت. پس از غبهنوش، شرکت مگسال (زمگسا) و قند اصفهان (قصفها) بیشترین صف فروش را داشتند. 

شپنا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌‌شنبه شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شپنا ۵۷۹ میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، سایپا و بانک تجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

سایپا صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد یک میلیارد و ۳۸۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۲۸۹ سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. بانک پارسیان و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

گزارش اکوایران از بورس امروز را ببینید:

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=332796

ثبت نظر

-