کشف قدیمی ترین فسیل مار پیتون+عکس

  • کد خبر : 332519
  • 02 دی 1399 - 15:48
کشف قدیمی ترین فسیل مار پیتون+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، بقایای یک مار پیتون در نزدیکی دریاچه‌ای باستانی یافت شده است و به محققان کمک می‌کند تا بفهمند منشأ این جانوران کجا است. پیش از این مشخص نبود که آیا پیتون‌ها از قاره‌های نیمکره‌ی جنوبی آمده‌اند (که امروزه در آنجا زندگی می‌کنند) یا از نیمکره‌ی شمالی که نزدیک‌ترین اقوام زنده‌ی‌ آن‌ها (مار سان‌بیم جنوب ‌شرقی آسیا و مار پیتون مکزیکی) در آنجا هستند. گونه‌ی تازه کشف‌شده‌ی مار پیتون که Meselopython freyi لقب گرفته است، نشان می‌دهد این نوع مارها در اروپا تکامل یافته‌اند.


کشف قدیمی ترین فسیل مار پیتون+عکس

یکی از حاضران در این تحقیق به نام کریستر اسمیت، دیرینه‌شناس مهره‌داران انستیتوی تحقیقاتی سنکنبرگ فرانکفورت آلمان، از طریق ایمیل به لایوساینس گفت:
تاکنون هیچ فسیل اولیه‌ای کشف نشده است که بتواند به تصمیم‌گیری بین منشأ گرفتن مار پیتون از نیمکره‌ی شمالی و جنوبی کمک کند. کشف جدید ما قدیمی‌ترین فسیل مربوط به پیتون‌ها است و بودن آن‌ در اروپا، منشأ گرفتن این گونه جانوری از نیمکره‌ی شمالی را تأیید می‌کند.
M. freyi به همراه تعدادی فسیل دیگر در گودال فسیل مسل، نزدیک فرانکفورت آلمان یافت شد. این سایت که قبلا معدن شیل نفت بود، در دهه ۱۹۷۰ تقریبا به زباله‌دان تبدیل شد. اسمیت می‌گوید:
یک حفره‌ی بزرگ در زمین، سرمایه‌ی ارزشمندی است. زمانی این سایت به دلیل فسیل‌های قابل‌ توجه مربوط به دوران ائوسن (۵۷ میلیون تا ۳۶ میلیون سال پیش) شناخته می‌شد و در سال ۱۹۹۵ به ثبت یونسکو رسید. فسیل‌های‌ تازه کشف‌شده در آن شامل مادیان باردار، لاک‌پشت‌های جفت و سوسک‌های براق است.


کشف قدیمی ترین فسیل مار پیتون+عکس

محققان می‌گویند M. freyi تقریبا به ‌همان ‌اندازه‌ی مارهای پیتون کوچک امروزی بوده است و طول آن تقریبا به ۳٫۲ فوت (یک ‌متر) می‌رسد و حدود ۲۷۵ مهره دارد. مار پیتون باستانی همچنین رابطه خود را با انواع مار بوآ روشن می‌کند.
این کشف نشان ‌می‌دهد که مار پیتون اولیه‌ی اروپایی در کنار مارهای بوآ زندگی می‌کرده است؛ یافته‌ای حیرت‌انگیز با توجه به اینکه بوآهای امروزی در هیچ مکانی در نزدیکی پیتون‌ها زندگی نمی‌کنند. به‌طور کلی، بوآها در آمریکای جنوبی و مرکزی، ماداگاسکار و اقیانوسیه شمالی زندگی می‌کنند؛ درحالی‌که مارهای پیتون در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و استرالیا زندگی می‌کنند. حسام ظاهر، استاد و متصدی مهره‌داران در موزه جانورشناسی دانشگاه سائوپائولوی برزیل، می‌گوید: «این یکی از جنبه‌های جالب و جذاب کشف Messelopython است.»


کشف قدیمی ترین فسیل مار پیتون+عکس

محققان قبلا می‌دانستند که مارهای بوآ در اوایل دوره پالئوژن در اروپا زندگی می‌کردند که از ۶۶ تا ۲۳ میلیون سال پیش ادامه داشت. ظاهر در یک ایمیل به لایوساینس می‌گوید:
اکنون که مشخص است پیتون‌ها نیز در آنجا زندگی می‌کنند، این سؤال ایجاد می‌شود که این «رقبای مستقیم زیست‌محیطی» که هم‌شکار و هم‌زیست هستند، چگونه با هم زندگی می‌کردند … این سؤال ممکن است با یافتن فسیل‌های اولیه پیتون و بوآ‌، به‌ویژه مواردی که محتوای معده‌ی آن‌ها حفظ شده است، پاسخ داده شود. علاوه بر این، محققان می‌توانند به جنوب فلوریدا نگاهی بیندازند؛ جایی که پیتون و بوآ به‌عنوان گونه‌های مهاجم در کنار هم زندگی می‌کنند. هنوز مشخص نیست که آیا گونه‌های پیتون و بوآی ساکن فلوریدا بر سر منابع رقابت می‌کنند یا میکروزیستگاه و طعمه‌های آن‌ها کمی متفاوت است. ممکن است یک وضعیت مشابه در اروپا در دوران ائوسن اتفاق افتاده باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=332519

ثبت نظر

-