مرگبارترین سال در تاریخ آمریکا؛ بیش از ۳ میلیون مرگ

  • کد خبر : 332328
  • 02 دی 1399 - 13:37
مرگبارترین سال در تاریخ آمریکا؛ بیش از ۳ میلیون مرگ

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از صداوسیما، امسال مرگبارترین سال در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، زیرا انتظار می‌رود برای نخستین بار و عمدتا به دلیل شیوع کرونا، تعداد جان باختگان در این کشور از سه میلیون نفر بیشتر شود. 

به گزارش آسوشیتدپرس از نیویورک، تعداد نهایی جان باختگان امسال تا چند ماه مشخص نخواهد شد، اما رقم اولیه از آن حکایت دارد که آمریکا امسال شاهد بیش از ۳/۲ میلیون مرگ خواهد بود که دست کم ۴۰۰ هزار نفر بیش از سال ۲۰۱۹ است.

میزان مرگ و میر در آمریکا در بیشتر سال‌ها افزایش می‌یابد در نتیجه برخی افزایش‌های سالانه مرگ و میر در این کشور دور از انتظار نیست. اما تعداد فوتی‌های سال ۲۰۲۰ به طور ناگهانی حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است و این احتمال وجود دارد که پس از محاسبه همه جان باختگان این ماه این رقم باز هم بیشتر شود.

این رقم بیشترین میزان مرگ و میر در آمریکا در یک سال از ۱۹۱۸ است، زمانی که ده‌ها هزار سرباز آمریکایی در جنگ جهانی اول و صد‌ها هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به همه گیری آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند. در آن سال تعداد جان باختگان در آمریکا در مقایسه با سال قبل از آن یعنی ۱۹۱۷ معادل ۴۶ درصد افزایش یافت.

کووید ۱۹ تاکنون جان بیش از ۳۱۸ هزار نفر را در آمریکا گرفته است و این روند همچنان ادامه دارد.

براساس اطلاعاتی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها روز سه شنبه منتشر کرد، به دلیل کاهش بیماری‌های قلبی و فوت ناشی از سرطان، میزان مرگ و میر در آمریکا در سال ۲۰۱۹ کمی کاهش یافته و میزان امید به زندگی برای دومین سال متوالی به مدت چند هفته افزایش یافته بود.

اما به گفته رابرت اندرسون از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، میزان امید به زندگی در سال ۲۰۲۰ احتمالا به انداز سال کامل کاهش می‌یابد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تعداد جان باختگان آمریکایی را در سال گذشته دو میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۳۸ نفر یعنی تقریبا ۱۶ هزار نفر بیش از سال ۲۰۱۸ اعلام کرد.

امسال شیوع همه گیری کرونا در آمریکا، یکی از عوامل اصلی مرگ ومیر در این کشور بود که هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم بر تعداد جان باختگان تاثیر داشت. ابتلا به کرونا به سومین عامل مرگ در آمریکا بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان تبدیل شده است. در یک مقطع زمانی خاص کووید ۱۹ عامل اول جان باختن آمریکاییان بود.

اندرسون تاکید کرد که البته تعداد غیرمنتظره مرگ‌ها بر اثر برخی از انواع بیماری‌های قلب و عروق، دیابت و جنون نیز احتمالا با شیوع کرونا مرتبط بوده است. شیوع این ویروس احتمالا بدن افرادی را که از این بیماری‌ها رنج می‌بردند، ضعیف کرده یا باعث شده است مراقبت از آن‌ها کاهش یابد.

از طرف دیگر به گفته اندرسون میزان خودکشی در آمریکا در سال ۲۰۱۹ درمقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش یافته بود، اما امسال این روند ادامه پیدا نکرد.

این درحالی است که مرگ براثر مصرف بیش از حد مواد مخدر افزایش یافته است. حتی پیش از آغاز همه گیری کرونا، آمریکا در میانه مرگبارترین شیوع سوءمصرف مواد مخدر در تاریخ خود بود.

آمار مربوط به تمام مدت سال ۲۰۲۰ هنوز در دسترس نیست، اما هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گزارش کرد که بیش از ۸۱ هزار مورد مرگ بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در ۱۲ ماه منتهی به مه روی داده است که بیشترین رقم ثبت شده در یک دوره یک ساله است. کارشناسان معتقدند اختلال ناشی از شیوع همه گیری کرونا در درمان و ارائه خدمات بازپروری احتمالا از عوامل افزایش این رقم بوده است. از طرف دیگر احتمال بیشتری وجود دارد که افراد به تنهایی به مصرف مواد مخدر بپردازند و در نتیجه از دوستان یا بستگان وی کسی حضور ندارد تا در صورت بروز مشکل با اورژانس تماس بگیرد.

اما به احتمال زیاد عامل اصلی افزایش مرگ و میر معتادان کیفیت مواد مخدر است، زیرا به دلیل شیوع کرونا مشکلاتی در تامین مواد برای قاچاقچیان ایجاد شده است. در نتیجه به گفته کارشناسان آن‌ها به مخلوط کردن ماده فنتانیل ارزان و مرگبار با هروئین، کوکائین و مت آمفتامین می‌پردازند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=332328

ثبت نظر

-