سعودی و امارات با نرم‌افزار اسرائیلی، موبایل ده‌ها خبرنگار را هک کردند

  • کد خبر : 331309
  • 01 دی 1399 - 19:31
سعودی و امارات با نرم‌افزار اسرائیلی، موبایل ده‌ها خبرنگار را هک کردند

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از فارس، بعد از افشاگری درباره اقدام محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی در هک کردن تلفن همراه «جف بزوس» مالک شرکت «آمازون» و روزنامه «واشنگتن پُست» که یکی از ثروتمندترین افراد جهان است، حالا گفته می‌شود که ریاض و ابوظبی با استفاده از یک نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی تلفن همراه ده‌ها خبرنگار را هم هک کردند.

 بنا بر اطلاعات یک سازمان دانشگاهی- تحقیقاتی مستقر در تورنتوی کانادا، ریاض و  ابوظبی با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس» ساخت شرکت اسرائیلی «گروه ان‌اس‌اُ» (NSO Group) تلفن همراه ۳۶ تلفن همراه خبرنگار، تولیدکننده، مجری و مسئول شبکه الجزیره به همراه تلفن همراه یک خبرنگار شبکه «العربی» مستقر در لندن را هک کردند.

به گزارش آناتولی، طبق تحقیقات «سیتیزن لَب» (Citizen Lab)، این حملات سایبری در ماه‌های جولای و آگوست سال جاری و با بهره‌گیری از نقص امنیتی در سرویس imassage  آیفون موسوم به «کیسمت» (Kismet) انجام شد.

بنا بر اطلاعات این موسسه دانشگاهی در کانادا، همه تلفن‌های همراه هک شده از گوشی‌های آیفون بودند و در مجموع چهار اپراتور پگاسوس شامل عربستان سعودی و امارات عربی متحده در هک این تلفن‌های همراه استفاده شدند.

این نهاد تحقیقاتی مستقر در تورنتو همچنین اعلام کرد، نتیجه تحقیقات خود را با شرکت اپل در میان گذاشته و این شرکت آمریکایی هم تایید کرده که در حال کار برای بررسی این موضوع است.

رسانه‌ای شدن تلاش عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای هک کردن تلفن های همراه خبرنگاران و دست اندرکاران شبکه الجزیره، بار دیگر ضدیت این دو کشور با این رسانه قطری را آشکار کرد.

تعطیلی شبکه الجزیره، یکی از شروطی بود که چهار کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر برای از سرگیری روابط با قطر و پایان دادن به محاصره این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس مطرح کردند اما دوحه تاکنون با این شرط مخالفت کرده است.

این اولین بار نیست که استفاده عربستان سعودی از نرم افزار جاسوسی پگاسوس ساخت یک شرکت اسرائیلی خبرساز شده است.

در ماه ژانویه ۲۰۲۰ روزنامه گاردین گزارش داده بود، تلفن همراه «جف بزوس» مالک شرکت «آمازون»، روزنامه «واشنگتن پُست» و یکی از ثروتمندترین افراد جهان توسط ولی‌عهد عربستان سعودی هک شد.

طبق این گزارش، تلفن همراه بزوس سال ۲۰۱۸ بعد از دریافت یک پیام در شبکه واتساپ از سوی حساب شخصی محمد بن سلمان هک شد.

گزارش گاردین در شرایطی منتشر شد که پیش از آن، انتشار گزارش هفته‌نامه آمریکایی «نشنال اینکوایرر» درباره روابط غیراخلاقی بزوس و احتمال دست داشتن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و عربستان سعودی در انتشار آن بسیار خبرساز شده بود؛ گزارشی که در نهایت منجر به طلاق گرفتن همسر بزوس از او شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=331309

ثبت نظر

-