غول‌ها بورس را خرسی کردند + نمودار

  • کد خبر : 331235
  • 01 دی 1399 - 18:32
غول‌ها بورس را خرسی کردند + نمودار

به گزارش نیوز، بورس معاملات امروز را نزولی آغاز کرد و نزولی هم به پایان برد. شاخص کل بورس ۲ هزار و ۷۰۸ واحد پایین آمد و به سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم وزن برای دومین روز متوالی در جهت عکس شاخص کل حرکت کرد و با رشد ۴ هزار و ۵۸۰ واحدی به رقم ۴۵۲ هزار واحد افزایش یافت و شاخص فرابورس نیز ۲۵۵ واحد رشد کرد و به رقم ۱۹ هزار و ۹۴۴ واحد رسید.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام نیوز مشاهده کنید


در پیش گشایش معاملات امروز بورس، ۲۲۳ نماد بازار صف خرید و ۱۶۶ نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، پدیده شیمی قرن (قرن) و مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) تعلق داشت و شرکت بهنوش ایران (غبهنوش)، شرکت مگسال (زمگسا) و ایران تایر (پتایر) بیشترین صف فروش را داشتند.

شروع و پایان نزولی

در ۱۵ دقیقه ابتدایی شاخص کل ۱۰ هزار واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و ۴۲۹ هزار واحد رسید. پس از آن روندی صعودی پیدا کرد و تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه تا رقم یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد بالا رفت. اما پس از آن دوباره فشار سمت عرضه بازار زیاد شد و موجب نزولی شدن روند تغییرات شاخص بورس شد. در پایان معاملات امروز، شاخص کل ۲ هزار و ۷۰۸ واحد پایین‌تر از رقم دیروز ایستاد و به رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید.


درهمین زمینه


اما شاخص کل هم‌وزن ۴ هزار و ۵۸۰ واحد رشد کرد و در رقم ۴۵۲ هزار و ۴۱۸ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد ۲۵۵ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۹۴۴ واحد رسید.

آمار معاملات 1 دیآمار معاملات 1 دی

غلبه قرمزهای کم تعداد بر بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۳۰۲ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۱۲ نماد بورسی و ۹۰ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۱۵۸ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۱۱ نماد بورسی و ۴۷ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۶۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۲ درصد بازار افت قیمت داشتند. با این حال بخش ۳۲ درصدی بازار شاخص کل بورس را پایین کشید.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، خودرو (ایران خودرو) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بزرگان قرمزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.  فخوز (فولاد خوزستان) و رمپنا (گروه مپنا) نیز بزرگان سبزپوش بازار دوشنبه بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

نوسان شاخص بورس ادامه دارد؟ / گزارش اکوایران را ببینید:

کاهش نقدشوندگی بورس

در معاملات امروز بورس پایتخت، ارزش معاملات کل بازار با افت ۷٫۳ درصدی به رقم ۱۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات خرد نیز ۴٫۹ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسید. کاهش ارزش معاملات نشان دهنده کاهش نقدشوندگی بورس تهران است.

ورود پول های‌ حقیقی

بورس در روز ‌دوشنبه شاهد ورود ۸۰ میلیارد تومان پول‌ حقیقی بود. بیشترین ورود پول حقیقی را سهام شرکت باما (کاما) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن ۴۹ میلیارد تومان بود. پس از کاما، پتروشیمی زاگرس بیشترین ورود پول حقیقی را داشت.

امروز در سمت تقاضا، ۸۷ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۳ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۷ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۳ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد صف های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه ۰٫۷ درصد افزایش یافت و ۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان شد و ارزش صف‌های فروش به رقم ۷۷۷ میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز معاملاتی قبل ۲۲ درصد بیشتر شده است.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت پتروشیمی بوعلی با صف‌ خرید ۴۸۵ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از بوعلی، پدیده شیمی قرن (قرن) و مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش به نماد غبهنوش (شرکت بهنوش ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۴۹ میلیارد تومانی داشت. پس از غبهنوش، شرکت مگسال (زمگسا) و ایران تایر (پتایر) بیشترین صف فروش را داشتند. 

کاما در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز دو‌شنبه کاما (شرکت باما) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام کاما ۴۹۹ میلیارد تومان بود.

پس از کاما، شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، ایران خودرو و پتروشیمی زاگرس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

ایران خودرو صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد ۹۶۷ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۸۳۵ سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

آمار معاملات 1 دی


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام نیوز مشاهده کنید


 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=331235

ثبت نظر

-