احتمال تجزیه بریتانیا

  • کد خبر : 331077
  • 01 دی 1399 - 16:28
احتمال تجزیه بریتانیا

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از صداوسیما، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که تشدید بحران شیوع ویروس کرونا و مشکلات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) این احتمال را به وجود آورده است که بریتانیا تجزیه شود.
انگلیس، اسکاتلند و ولز از سال ۱۷۰۷ و ایرلند شمالی از سال ۱۹۲۱ هر کدام بخشی از بریتانیا را تشکیل داده اند. در عین حال، هر کدام از آن‌ها از اواخر دهه ۱۹۹۰ اختیارات بیشتری از جمله در حوزه مراقبت درمانی کسب کرده اند.
موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا در جهان تا حد زیادی از کانون توجه خارج شده است. این وضعیت موجب تقویت دولت‌های ایرلند شمالی و اسکاتلند خواهد شد که خواستار برخورداری از اختیارات بیشتری می‌شوند.
ملی گرایان اسکاتلند می‌گویند از همان ابتدا هرگز خواستار خروج از اتحادیه اروپا نبودند.
جان اسپرینگ فورد معاون مدیر اندیشکده «مرکز اصلاحات اروپایی» گفت: با توجه به اینکه برگزیت با مشکلاتی روبرو شده است و دولت محافظه کار انگلیس محبوبیت زیادی در اسکاتلند ندارد، من معتقدم حمایت از استقلال اسکاتلند رو به افزایش است.
حمایت از استقلال اسکاتلند پس از همه پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ رو به افزایش رفته است. مردم اسکاتلند در آن همه پرسی به شدت با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالفت کردند.
هفدهمین نظرسنجی پیاپی اکنون نشان داده است بیشتر اسکاتلندی‌ها از مستقل شدن حمایت می‌کنند.
جان کورتیس از کارشناسان نظر سنجی اخیراً اعلام کرد نظر مردم اسکاتلند این است که دولت در مقابله با شیوع ویروس کرونا عملکرد خوبی نداشته است و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در این خصوص خوب عمل نکرد.
ملی گرایان در ولز هم خواستار کسب استقلال هستند. پالید سیمرو از حزب ملی گرا اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات، همه پرسی برگزار می‌کند.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=331077

ثبت نظر

-