آلمان و ترکیه را به خاطر همکاری با روسیه تنبیه کن!

  • کد خبر : 330740
  • 01 دی 1399 - 12:39
آلمان و ترکیه را به خاطر همکاری با روسیه تنبیه کن!

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از فارس، «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین آمریکا در دولت‌های بوش و اوباما، از دولت احتمالی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست که «اقدامات تنبیهی» علیه متحدان این کشور در ناتو که با روسیه تعامل می‌کنند، اتخاذ نماید.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، گیتس ضمن استقبال از ایده بایدن برای تعامل دوباره با دوستان و متحدان آمریکا، به او توصیه کرد که رویکرد تقابل‌جویانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی این کشور در قبال خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به «نورداستریم۲» و فروش سامانه پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰» به ترکیه را حفظ کند.

وی در این باره گفت: «آلمان باید نه تنها به‌دلیل هزینه‌های نظامی رقت‌انگیز مورد حسابرسی قرار بگیرد، بلکه باید پاسخگوی معاوضه منافع امنیتی و اقتصادی لهستان و اوکراین با منافع اقتصادی خط لوله نورداستریم ۲ از روسیه باشد».

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع سابق آمریکا همچنین افزود: «خرید سامانه پدافند هوایی روسی اس-۴۰۰ توسط ترکیه، علی‌رغم هشدارها آمریکا نیز باید تاوانی داشته باشد. آنکارا همچنین باید به دلیل اقداماتش در لیبی، شرق مدیترانه و سوریه – که با منافع دیگر متحدان ناتو تعارض داشته و تلاش‌ها برای رسیدن به صلح را پیچیده می‌کند – حساب پس دهد».

به نوشته اسپوتنیک، گیتس سپس از بایدن خواست، برای آن دسته از اعضای ناتو که «حکومت خودکامه» دارند شامل «ترکیه، مجارستان و لهستان»، عواقبی در نظر بگیرد.

هفته پیش بود که وزارت خزانه ‌داری آمریکا از تحریم رئیس صنایع دفاعی  ترکیه خبر داد. منابع خبری گزارش دادند که وزارت خزانه‌داری آمریکا صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس آن را  تحریم کرده است.

در واکنش به این اقدام آمریکا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه تحریم‌ها نمی‌تواند صنعت دفاعی این کشور را از پیشرفت بازدارد، این تحریم‌ها را حمله به حقوق حاکمیتی ترکیه توصیف کرد.

با این حال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و یک نماینده ارشد جمهوری‌خواه، ضمن متهم کردن ترکیه به تضعیف اتحاد در ناتو، از کشورهای عضو این سازمان خواستند به تحریم آنکارا بپیوندند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=330740

ثبت نظر

-