تغییر وضعیت استخدامی مهمترین مطالبه صنفی پرستاران یزد

  • کد خبر : 329330
  • 30 آذر 1399 - 13:00
تغییر وضعیت استخدامی مهمترین مطالبه صنفی پرستاران یزد

در یک سال اخیر شیوع ویروس کرونا باعث افزایش شدید فشار کاری کادر درمان به خصوص پرستاران شده و برخی از آنان در مسیر انجام ماموریت پرستاری از بیماران جان خود را از دست داده اند، 

اکثر آنها نیز با داشتن مسئولیت بخش جدا از ساعات کاری، در منزل نیز برای رفع مشکلات احتمالی با بیمارستان در تماس بوده و به نوعی کار آنها شب و روز ندارد.

سرپرستار بخش عفونی بیمارستان امام جعفر صادق علیه السلام میبد تبدیل وضعیت استخدامی همکاران خود با ۱۳ تا ۱۵ سال سابقه کار را ضروری دانست و گفت: بخشی از پرستاران و پرسنل درمان به عنوان نیروی شرکتی و قراردادی مشغول به کارهستند و با وجود فعالیت یکسان حقوق و مزایایی به مراتب کمتر از پرستاران رسمی دریافت می کنند و همچنین آینده شغلی مطمئنی نیز ندارند.

عزت رعیت تصریح کرد: برخی از پرستاران و کادر درمان قراردادی با توجه به بالا رفتن سن ، عملا دیگر امکان حضور در آزمون‌های استخدامی دولتی را ندارند و نیاز است که سوابق حرفه ای آنان در  هنگام آزمون ها مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با وجود کمبود نیرو و فشار کاری زیاد ، اضافه کاری ماهانه همراه با حقوق به پرستاران پرداخت نمی‌شود و چند ماه طول می‌کشد تا آنان کارانه و اضافه کاری‌ خود را دریافت کنند که در سال گذشته پرستاران ۱۱ ماه معوقه پرداخت نشده طلب داشتند و امسال نیز ۲ ماه طلب دارند .

رعیت همچنین خاطرنشان کرد: با وجود قلمداد شدن پرستاری به عنوان شغل سخت و زیان آور ، اما هنوز هم مدت زمان خدمت پرستاران تغییری نکرده و سختی کار به آنها تعلق نگرفته و آنها مجبور هستند ۳۰ سال تمام کار کنند.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت بیمارستان در زمان افزایش بیماران کرونایی گفت : صحنه های ناراحت کننده زیادی را شاهد بودیم ، تعدادی از بیماران کرونایی  مدت زمان زیادی دربیمارستان بستری بودند و عاقبت نیز بهبود نیافتند ، پرستاران و پرسنل هم در زمان پیک کرونا درگیر این بیماری شدند تا ۲ هفته پیش ۱۱۰ بیمار کرونا در چهار بخش ویژه کرونا بستری و تحت درمان بودند و همه این بیماران به اکسیژن نیاز داشتند اما هم اکنون تا حدودی از فشار کاری پرستاران کاسته شده‌است.

سرپرستار بخش عفونی بیمارستان امام جعفر صادق علیه السلام میبد در خصوص دورهمی‌های خانوادگی را مهمترین علت شیوع ویروس کرونا و افزایش بیماران دانست و از شهروندان خواست تا با رعایت موارد بهداشتی توصیه شده نظیر ماسک زدن و شستشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی،  ورزش را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهند.

سرپرستار بخش سی سی یو، آی سی یو و کووید بیمارستان میبد نیز گفت: فعالیت در بخش ویژه و رویارویی با بیمارانی که با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند و دغدغه نجات جان آنها  نیاز به مدیریت ویژه نیروها دارد .

مهین زارعی افزود: با افزایش تخت‌های ویژه و پذیرش بیماران کرونا و سکته‌ای، پرستاران با وجود کمبود نیروی بهیار و کمک پرستار و کمبود تجهیزات با تحمل کردن فشارکاری، سنگ تمام گذاشتن و از عهده رسیدگی به امور بیماران برآمدند و پیک کرونا را پشت سر گذاشتند.

وی همچنین از مسوولان بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی و خیران که با تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان باعث بهبود انجام کارها شدند، قدردانی کرد و رسیدگی به مشکلات شغلی پرستاران به خصوص در زمینه تغییر وضعیت این قشر را خواستار شد.

بنت‌الهدی اکبرزاده به عنوان پرستار شاغل در امور اداری پرستاران نیز با تشریح سختی و فشار کاری پرستاران در روزهای اوج ویروس کرونا و افزایش بیماران گفت: به دلیل کمبود نیرو، پرستاران شاغل در حوزه اداری نیز به خدمات دهی به بیماران کرونایی مشغول شدند.

کمبود نیروی بهیار و کمک پرستار در بیمارستان میبد

مدیر پرستاری بیمارستان امام جعفرصادق علیه السلام میبد نیز گفت: سختی کار پرستاری موضوعی مسلم است اما  فشار کاری پرستاران در زمان افزایش بیماران کرونایی این سختی را چند برابر کرد و باعث مبتلا شدن حدود ۳۰ پرسنل به ویروس کرونا شد.

مهدی اکبری افزود: با توجه به کمبود نیرو به علت رعایت نشدن نسبت پرستار به تخت و تعریف نشدن نیروی بهیار و کمک پرستار ، پرستاران دچار خستگی مفرط و پایین آمدن کیفیت کار می‌شوند.

وی فقدان برنامه‌های مفرح برای پرستاران در کنار فشار کاری را از موضوعاتی دانست که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد و در خصوص همراهان آموزش دیده که از سوی خانواده‌ها برای مراقبت از بیماران در بیمارستان حضور می یابند، نظارت بیمارستان  بر حق الزحمه دریافتی آنها را مورد تاکید قرار داد.

 مشکلات پرستاران پیگیری می‌شود

مدیر بیمارستان میبد نیز در گفت و گو با گزارشگر نیوز در پاسخ به مشکلاتی مطرح شده از سوی پرستاران گفت: پرستاران و تقریبا همه کادر درمان معوقه‌هایی را طلب داشتند که با حمایت دانشگاه پزشکی شهید صدوقی یزد تا ماه شهریور معوقه‌های خود را دریافت کردند.

ذبیح‌الله برجسته در خصوص پیگیری برای رفع کمبود نیروی پرستاری از طریق مسوولان بیمارستان، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی و دانشگاه توضیح داد: با گرفتن مجوزهای لازم کشوری ، افزایش نیروی بخش پرستاری در قالب امتحان و یا استخدام بدون امتحان نیروهای با سابقه دنبال می‌شود.

وی تجهیزات بیمارستان را در شرایط حاضر مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در صورتی که بیمارستان با موج‌های دیگر از بیماری‌ مواجه شود، مشکلاتی را در زمینه کمبود تجهیرات پیدا می کند.

مدیربیمارستان میبد از زحمات پرستاران و کادر درمان که تا پای جان از بیماران مراقبت می‌کنند، همدلی و همراهی‌های مادی و معنوی مردم، خیرین ، مسوولان و بخش صنعت که در روزهای اوج گیری شیوع کرونا از بخش درمان حمایت کردند، قدردانی کرد.

صبح امروز پرستار بخش ای سی یو با خوشحالی از موفقیت احیا یک بیمار ۳۷ ساله دچار ایست قلبی خبرداد و گفت: این بیمار در بخش اعصاب و روان دچار ایست قلبی شد که بلافاصله تیم احیای تنفسی ریوی بر بالین بیمار حاضر و پس از احیای کامل  ۴۸ ساعت در بخش آی سی یوی غیرکرونا بستری و با حال عمومی خوب از دستگاه جدا شد و هم اکنون نیز تحت مراقبت است.

۲۵۰ نفر به عنوان کادر پرستاری در ۱۶ بخش درمانی ، اتاق عمل ، مامایی و بیهوشی  و در مجموع ۵۷۰ پرسنل در بیمارستان میبد فعالیت دارند.

ساخت بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد در سال ۱۳۶۸ با همت شادروانان میرزا محمد صادقیان و سید حسین میردهقان (کرباسی) در زمینی به مساحت ۱۱۰ هزار مترمربع و با زیربنای حدود ۱۲ هزار مترمربع شروع شد.

این مرکز درمانی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۸۰ تجهیز و افتتاح شد.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=329330

برچسب ها

ثبت نظر

-