آمریکا چگونه نفت سوریه را می‌دزد؟

  • کد خبر : 328342
  • 29 آذر 1399 - 19:34
آمریکا چگونه نفت سوریه را می‌دزد؟

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از العالم، در جلسه پرسش و پاسخ کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، “جویل ریبورن”، نماینده ویژه آمریکا در سوریه خیلی راحت گفت: دولت ترامپ تلاش می کند شرکت نفتی “دلتا کرسنت انرژی” – که با مشارکت جمعی از اعضای حزب جمهوری خواه تأسیس شده است – امتیاز سرمایه گزاری در نفت سوریه در مناطقی که اشغالگران آمریکایی در آنجا مستقر هستند را به دست بیاورد.

 

از آنجا که آمریکایی ها در حال حاضر به دلیل تحریم های اقتصادی کشورشان علیه سوریه، قادر به بهره برداری از نفت این کشور نیستند، ریبورن گفت که دولت ترامپ منحصرا شرکت دلتا کرسنت انرژی را مأمور بهره برداری از نفت سوریه کرده است و وزارت خزانه داری آمریکا هم این شرکت را استثنا کرده است.

ترامپ به محض اینکه در سال ۲۰۱۶ به قدرت رسید اعلام کرد که نفت سوریه جزء اولویت های دولتش است و این چنین بود که نیروهای آمریکایی به خاطر نفت در این کشور ماندند و تا کنون صدها نفر را به خاطر نفت قتل عام کرده اند. در ژوییه ۲۰۱۹ سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام، اعلام کرد که شبه نظامیان کرد با حمایت آمریکا قرارداد نوسازی میادین نفتی در شمال شرق سوریه را – که اشغالگران آمریکایی در آنجا مستقر هستند – با شرکت آمریکایی یادشده امضا کرده اند.

همین سناتور در اکتبر ۲۰۱۹ با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا با ادامه دست اندازی بر میادین نفتی سوریه، دولت این کشور را از درآمدهای مالی هنگفتی محروم کرده است. روشن است که منظور از دولت سوریه، طبعا سه چهارم ملت این کشور بود زیرا این اقدام تأثیری مستقیمی بر اوضاع معیشت مردم داشت و باعث تشکیل صف های طولانی برای بنزین و گاز و مازوت شد.

این سناتور همان زمان اعلام کرد “می توانیم بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت سوریه را صرف هزینه های نظامی خودمان در این کشور کنیم”. به عبارت دیگر به صراحت اعلام کرد که آمریکا قصد سرقت و فروش نفت سوریه برای تأمین هزینه های خود را دارد.

او اما شرکت دلتا کرسنت انرژی که سرگرم استخراج و غارت نفت سوریه است، توسط یکی از کهنه سربازان نیروی دلتا در ارتش آمریکا به نام جیمز ریس و یک دیپلمات بازنشسته به نام جیمز کین و مدیر عامل سابق شرکت “گلف ساندز پترولیوم” به نام جان بی دوریر جونیور، تأسیس شده است.

“کین” از فعالان کهنه کار جمهوری خواه آمریکاست که از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ عضو کمیسیون ملی حزب جمهوری خواه بوده است. بر اساس اسناد کمیته انتخابات فدرال، او از سال ۲۰۰۳ بیش از ۳۰۶۸۱ دلار صرف پرونده های جمهوری خواهان کرده است.

دوریر از ۲۰۱۶ نیز ۹۴۷٫۶ دلار صرف برنامه های جمهوری خواهان کرده است از جمله وی در سال ۲۰۱۹، ۵۰۰ دلار به کمپین انتخاباتی گراهام کمک کرده است.

جیمز ریس هم در حال حاضر مدیر شرکت اطلاعات و امنیتی خصوصی جنجالی TigerSwan است.

نام این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در جریان سرکوب اعتراضات علیه خطوط لوله نفت در داکوتای شمالی بر سر زبان ها افتاد. این شرکت به جرم فعالیت بدون مجوز در داکوتای شمالی دارای پرونده قضایی است. این شرکت همچنین در رسوایی رشوه خواری در ایالت پنسلوانیا هم دست داشته است. پرونده قضایی این شرکت به تازگی بسته شده است.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورکر در سال ۲۰۱۸، این شرکت در سوریه هم حضور و فعالیت داشته است. وزارت دفاع آمریکا بدون اشاره به جزئیات فعالیت های غیر انسانی این شرکت در سوریه، به این موضوع اذعان کرده است.

به عبارت دیگر عاملان اصلی سرقت نفت سوریه، مزدوران آمریکایی وابسته به سناتورهای جمهوری خواه هستند که با مداخله مستقیم و علنی ترامپ وارد این کشور شده و به روش غرب وحشی، دست به قتل عام و مردم و غارت منابع آن زده اند.

درست است که پایگاه اطلاع رسانی گلوبال ریسرچ، جزئیات جلسه مجلس نمایندگان آمریکا در چهارشنبه گذشته را افشا کرده است اما هیچ اشاره ای به عکس العمل نمایندگان این کشور وقتی که فهمیدند کشورشان با استفاده از مزدوران، نفت کشور دیگری را غارت کرده است، نکرد. بدیهی است که آنها با اصل موضوع غارت نفت سوریه مشکلی ندارند بلکه تنها مشکل آنها، اسامی شرکت های غارت کننده است آنهم نه به این دلیل که از مزدوران استفاده کرده اند بلکه به این خاطر که این شرکت ها وابسته به حزب ترامپ هستند. آری این است ماهیت غرب وحشی.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=328342

ثبت نظر

-