رهبری حاج قاسم در عملیات آزادی سنجار و آمرلی/ کمک به پیشمرگه‌ها

  • کد خبر : 328175
  • 29 آذر 1399 - 16:53
رهبری حاج قاسم در عملیات آزادی سنجار و آمرلی/ کمک به پیشمرگه‌ها

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در آستانە نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمانده شجاع سپاه قدس قرار داریم. ژنرال نظامی ایران کە در جهان علاوه بر تمجید دوستداران، همیشە مورد تحسین برخی از دشمنان نیز بودە است.

سردار قاسم سلیمانی از سوی برخی نظریه پردازان و مقام‌های سیاسی و نظامی جهان به عنوان مرد شماره یک مبارزه با تروریسم و داعش نام بردە می‌شود. همگان بر این واقعیت اذعان دارند کە برای تغییر موازنەهای نظامی و سیاسی در منطقە و برای شکستن هیمنە سازمان تروریستی داعش، چنین فرمانده و ژنرالی با قابلیت‌های بالای مسائل نظامی و درک تحولات سیاسی لازم بود.

در عراق و در جبهە نخست جنگ با داعش حاج قاسم سلیمانی مرد محبوب کُردها بە ویژە نیروهای پیشمرگه بود، ژنرالی کە با درایت و مشاورە و فرماندهی ایشان آمرلی و سنجار آزاد شد.

بە اقرار کارشناسان نظامی و مسئولین اقلیم کردستان عراق، اگر درایت، شجاعت و هوش نظامی و دلسوزی ایشان بە یاری نیروهای پیشمرگه نمی‌آمد، شبی کە تروریست‌های داعش بە دروازە اربیل رسیدە بودند، فاجعەای بزرگ رخ می‌داد و داعش با کشتار مردم کُرد، اقلیم کردستان را هم تصرف می‌کرد و بە مرزهای غربی ایران می‌رسید.

در ایام نزدیک بە سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، با ناظم دباغ نمایندە اقلیم کردستان عراق در ایران و از دوستان نزدیک حاج قاسم به گفتگو نشسته‌ایم کە مشروح آن می‌آید؛

*کارشناسان نظامی و سیاسی بر نقش و تأثیرگذاری سردار قاسم سلیمانی در شکست داعش در عراق و بە ویژە در عملیات آزاد سازی آمرلی و سنجار تاکید دارند، در مورد عملیات‌هایی کە ایشان بە پیشمرگه ها کمک می‌کردند، به ما بگویید؟

همیشە و در همە مراحل سخت، جمهوری اسلامی ایران از طریق فرماندهی نیروهای قدس و قرارگاه رمضان کە شهید گرانقدر حاج قاسم سلیمانی مسئول ارتباطات و همکاری‌ها با عراق و بە ویژە کردستان عراق بودند، حامی ملت عراق بوده است. از زمان مبارزە با صدام و تا جنگ برای شکست داعش، جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم سلیمانی در کنار عراقی‌ها و همە جریانات کُردی عراق بودند و این مختص یک عملیات و یک برهە زمانی نبود اما در جنگ علیە تروریست‌های داعش در عراق بە ویژە در عملیات آزادسازی آمرلی و سنجار (شنگال) حاج قاسم سلیمانی و مشاوران زبدە ایشان نقش مهم و تعین کنندە داشتند. ایشان با شرکت و سرپرستی مستقیم و ارسال اسلحە و مهمات ضروری و مورد نیاز معادلە جنگ را تغییر دادند و داعش شکست خورد و آن مناطق آزاد شد.

*ارتباط احزاب و جریانات سیاسی کُرد عراقی با سردار حاج قاسم سلیمانی چگونە بود؟

جریانات مهم سیاسی کُرد از جملە حزب دموکرات، اتحادیە میهنی، جنبش اسلامی، سوسیالیست، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی همە با جمهوری اسلامی ایران ارتباط حسنە و با حاج قاسم ارتباط دوستی و برادری داشتند. همە رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی کُرد عراق، حاج قاسم را مردی شجاع و ژنرالی نخبە می‌دانستند. این ارتباط جریانات و احزاب کُرد عراقی با ایران هنوز هم مانند سنوات گذشتە مستحکم و در سطح عالی برقرار است.

*شما با حاج قاسم سلیمانی بە عراق و اقلیم کردستان بسیار سفر کردەاید، بارها با ایشان در جلسات با نیروهای پیشمرگه و فرماندهان جنگی و مسئولین اقلیم حضور داشتەاید، ایشان چگونە از نیروهای پیشمرگه کُرد حمایت می‌کردند؟

واقعاً نباید فراموش کرد کە در همە مراحل جنگ و حتی قبل از جنگ با داعش ایشان بسیار تلاش می‌کردند کە نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان قوی‌تر و ساماندهی شوند. وی معتقد بود کە نیروهای پیشمرگه برای مبارزە با تروریست‌های داعش، قوی و از جان گذشتە باشند تا بتوانند وظیفەای کە بە آنها سپردە شدە است را برای محافظت از اقلیم کردستان عراق بە درستی انجام دهند. در همە مراحل و جنگ‌هایی کە نیروهای پیشمرگه داشتەاند، جمهوری اسلامی با تاکید و درایت فرمانده مسئول این حوزە یعنی حاج قاسم سلیمانی برای نیروهای پیشمرگه کُرد عراق اسلحە و مهمات و ملزومات نظامی ارسال می‌کرد و از هیچ کمکی بە نیروهای پیشمرگه دریغ نکرده است.

*از جزئیات تماس مشهور مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم کردستان با حاج قاسم سلیمانی در شبی کە داعش بە نزدیکی‌های اربیل رسیدە بود و جز ایران و حاج قاسم کشورهای دیگر بە درخواست کمک سران کُرد عراق پاسخ ندادە بودند، بگویید؟

من در برابر این سخنی کە می گویم مسئولم و باید حقایق را بگویم. زمانی کە داعش در صدد حملە بە اقلیم کردستان بود و بە دروازەهای اربیل نزدیک شدە بود، مسئولین اقلیم کردستان فوراً با جمهوری اسلامی ایران تماس گرفتند. حتی برای اطمینان از این درخواست همان شب دیرهنگام یکی از مسئولین بلندپایە ایران با بندە تماس گرفتند تا از صحت و سقم ماجرا مطمئن شوند. چون از اقلیم با آنها تماس گرفتە بودند و درخواست کمک کردە بودند. بلافاصلە مسئولین جمهوری اسلامی ایران بە درخواست کمک مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم کردستان و نچیروان بارزانی نخست وزیر وقت اقلیم پاسخ مثبت دادند و همان شب هواپیمای کمک‌های نظامی ایران از جملە اسلحە و مهمات ضروری برای نیروهای پیشمرگه فرستادە شد. همچنین چندین مشاور نظامی بلندپایە ایرانی نیز برای کمک بە نیروهای پیشمرگه و شرکت در جنگ با داعش بە اربیل اعزام شدند. همە اینها با دستور و همکاری حاج قاسم انجام شد.

واقعیت این است کە اقلیم کردستان از چندین کشور دیگر هم کمک خواستە بود اما اولین کشوری که بە یاری اربیل شتافت، جمهوری اسلامی ایران و شخص حاج قاسم سلیمانی بود. البتە حاج قاسم بە عنوان فرمانده قدس و مسئول قرارگاه رمضان همیشه برای کمک بە کُردها آمادە بود.

*همە کسانی کە حاج قاسم را دیدەاند بر این نکتە تاکید دارند کە حاج قاسم فرمانده ای سادە زیست و دلیر بودە است، در سفرهایی کە شما با ایشان بە اقلیم رفته‌اید، حاج قاسم چگونە و با کدام گروههای سیاسی و نظامی دیدار می‌کرد؟

حاج قاسم هر بار که بە اقلیم کردستان سفر می‌کرد با اکثر رهبران سیاسی و فرماندهان پیشمرگه دیدار و گفتگو می‌کردند. با رهبران سیاسی همیشە بە تبادل نظر در مورد وضعیت تحولات منطقە و جهان می‌پرداختند و با فرماندهان نظامی هم بە شیوە تخصصی در مورد جبهه‌های جنگ بە انتقال تجربە می‌پرداختند. اما بیشتر اوقات از اربیل شروع می‌کردند و با رهبران حزب دموکرات و اتحادیە میهنی دیدار می‌کردند. ایشان مرد شجاع و دلیری بودند و در اکثر جبهه‌های جنگ علیە تروریسم در خط مقدم دیدە می‌شدند. در عکس‌هایی کە با نیروهای پیشمرگه کُرد گرفتەاند می‌بینید کە چگونە سادە و بی آلایش در خط مقدم و در میان نیروهای پیشمرگه ایستادەاند. حاج قاسم همیشە در جایی بود کە بە وجود ایشان نیاز باشد. در جبهه‌های جنگ. نە در جلسە با مسئولین.

*نیروهای پیشمرگه و مردم اقلیم کردستان عراق از ایشان چگونە یاد می‌کنند؟

کُردهای عراق همیشە نسبت بە کسانی کە در مبارزە با ظلم و ستم بە آنها کمک می‌کنند وفادار خواهند بود. حاج قاسم و جمهوری اسلامی ایران بە عنوان اولین کمک رسانان بە مردم کُرد عراق در برهه‌های سخت تاریخ در اذهان باقی خواهند ماند. مردم اقلیم کردستان و نیروهای پیشمرگه هیچ گاه ایشان را فراموش نمی‌کنند و همیشە بە بزرگی و نیکی از وی یاد خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=328175

ثبت نظر

-