پای فرازمینی‌ها در ایران باز شده است؟ + تصاویر

  • کد خبر : 327661
  • 29 آذر 1399 - 9:52
پای فرازمینی‌ها در ایران باز شده است؟ + تصاویر

به گزارش نیوز، پیدا شدن اشیاء عجیب در دنیا و ایران باعث حیرت و ترس بسیاری از افراد شده است. این اشیاء عجیب ابتدا در بیابان “یوتا” و سپس در مناطق مختلف از جمله “انگلیس” و “آلمان” پیدا شده و در نهایت نیز سر از جاجرود ایران درآوردند. حالا بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که این شیء عجیب چیست؟

مونولیت، ایده‌ی یک نویسنده که رنگ واقعیت به خود گرفت

از سی کلارک تا کوبریک / پای فرازمینی‌ها در ایران باز شده است؟

برای فهم این موضوع باید ابتدا به نام این شی عجیب پرداخت. “مونولیت” نامی است که بر این اشیاء مستطیلی عجیب نهاده شده است. این نام از رمان مشهور “۲۰۰۱؛ یک ادیسه فضایی” آرتور سی کلارک نویسنده نامدار رمان‌های علمی تخیلی گرفته شده است. در این رمان، فرازمینی‌ها سه مونولیت را در سه دوره تاریخی مختلف و در مناطق گوناگون کره زمین نصب می‌کنند. مواجهه انسان‌ها با این اشیاء عجیب باعث تحول تمدن بشری شده و انسان امروزی را می‌سازد. در واقع رمان مشهور سی کلارک درباره مواجهه انسان‌ها با این اشیائی است که فرازمینی‌ها آن را در زمین کاشته اند.

فیلم سینمایی کوبریک و مونولیتی که فرهنگ شد

از سی کلارک تا کوبریک / پای فرازمینی‌ها در ایران باز شده است؟

در دهه ۶۰ میلادی “استنلی کوبریک” کارگردان نامی یک فیلم سینمایی را بر اساس رمان ادیسه فضایی سی کلارک و با همان نام ساخت. کوبریک در این فیلم مونولیت‌ها را به صورت یک مکعب مستطیل فلزی یا سنگی سیاه رنگ و چند متری به نمایش گذاشت.

استنلی کوبریک در واقع باعث شهرت مونولیت‌ها و ورود آن به فرهنگ سینمایی بشر شد. او فیلم خود را در چهار پرده یا روایت ساخت که مونولیت‌ها به نحوی در هر چهار روایت نقش داشتند. قسمت اول فیلم از سایر بخش‌های شاهکار کوبریک مشهورتر است و مونولیت نیز در محور آن قرار دارد.

در واقع، قسمت اول فیلم به نخستین روزهای حضور انسانیان بر سیاره ما بر می‌گردد. در داستانی طولانی و بدون دیالوگ، فیلم به نمایش نماهایی از زندگی نخستین راست‌قامتان روی زمین می‌پردازد. در بین زندگی روزمره آن‌ها ناگهان تخته‌سنگی سیاه رنگ در محل زندگی آن‌ها ظاهر می‌شود که به نظر می‌رسد بر روند تکامل و رشد این موجودات نقش بازی می‌کند. جزئیات بیش‌تر از تأثیر این تخته سنگ بیگانه در روند رشد این نخستی‌ها در کتاب آمده‌است. تحت تأثیر آموزه‌ها و تأثیرات این تخته‌سنگ موجودات اولیه شروع به همکاری با یکدیگر برای تصاحب منابع موجود (چشمه آب) می‌کنند و موفق به استفاده از ابزارهای اولیه می‌شوند. استخوانی که نقش سلاحی اولیه‌ای را بازی می‌کند در نمایی خیره‌کننده از فیلم وقتی از سوی یکی از نخستی‌ها به هوا پرتاب می‌شود پیچ‌وتاب می‌خورد و بیننده را با خود به جهشی عظیم و چند میلیون ساله در تاریخ می‌برد و در نهایت ساختاری شبیه آن استخوان در مدار زمین دیده می‌شود که سلاحی مدرن و فضایی است.

ادیسه فضایی کم کم تبدیل به یکی از فیلم‌های تاریخ ساز صنعت سینما تبدیل شد و مونولیت‌ها را هم وارد فرهنگ بشری کرد.

مونولیت، پیام فرازمینی‌ها یا نشانه نابودی بشر؟

از سی کلارک تا کوبریک / پای فرازمینی‌ها در ایران باز شده است؟

حالا پس از گذشت چند دهه از ساخت آن فیلم سر و کله مونولیت‌ها در جهان واقعی نیز پیدا شده است. به همین دلیل بسیاری گمان دارند که در حقیقت، مونولیت‌ها پیامی فرستاده شده از جانب فرازمینی‌ها به ما انسان‌ها است. بسیاری معتقدند همانند رمان آرتور سی کلارک و فیلم سینمایی استنلی کوبریک مونولیت‌ها قرار است انسان را وارد دوره جدیدی از حیات خود نمایند، همانطور که در آن اثر، راست قامتان را وارد تمدن بشری نوین کرد. بسیاری این اشیاء را به کرونا ربط می‌دهند و معتقدند این بار مونولیت پیام آور مرگ و نابودی بشر است و اولین نشانه نابودی تمدن بشری هم شیوع کرونا است.

از سی کلارک تا کوبریک / پای فرازمینی‌ها در ایران باز شده است؟

ناگفته‌هایی از پشت پرده مونولیت ایران

در دو روز گذشته که خبر نصب این مونولیت در جاجرود تهران اعلام شد، تحلیل‌های بسیار متفاوت و جالبی در خصوص این مونولیت توسط کاربران در فضای دیجیتال منتشر شد که با انتشار فیلم‌هایی از جای خالی مونولیت و کاشته شدن یک تخته چوب در جای خالی آن، شایعات بالا گرفت؛ هر چند که آخرین اخبار حاکی از آن است که همان تخته چوب هم ناپدید شده است!

دکتر کمالی فرد در این باره چنین توضیح داد: برنامه ریزی اولیه هم این بود که ابتدا این اثر هنری با هویت صنعتی خود در یک فضای طبیعی برپا شود و سپس در صورت لزوم، به محلی عمومی‌تر منتقل شود. در واقع آنچه ما در پی آن بودیم، روشن ساختن این نکته بود که هرگاه حس میهن دوستی خود را فراتر از منافع شخصی قرار دهیم، در جهان امروز فرصت‌های بی شماری برای همنشین سازی نام ایران در کنار رویداد‌های خوب و زیبا هست. در نهایت خوشحالیم که نام ایران به عنوان نهمین کشور در این ردیف از رخداد جهانی ثبت شد.

گفتنی است دکتر شهریار شفیعی که مونولیت ایرانی با هزینه شخصی وی ساخته و در جاجرود نصب شده است، دارای مدرک PHD برندسازی از دانشگاه RENNES فرانسه و بنیانگذار آکادمی برند ایران است. عضویت در کمیسیون برند ایران در سازمان توسعه تجارت، عضویت در هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، مدیریت علمی دوره­‌های تخصصی مدیریت برند IMI، مدیریت BrandTech و … از دیگر فعالیت‌های این استاد دانشگاه و متخصص برندسازی است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=327661

ثبت نظر

-