• کد خبر : 326069
  • 27 آذر 1399 - 16:55
محاسبه فاصله دورترین کهکشان شناخته شده با دقت ۱۰۰ برابری توسط اخترشناسان+عکس
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، کهکشان «GN-Z11» که عمری در حدود ۱۳٫۴ میلیارد سال دارد و به عنوان دورترین کهکشان شناخته می‌شود. ستاره شناسان موفق شدند با دقت ۱۰۰ برابر بیشتر از قبل، فاصله قدیمی‌ترین و دورترین کهکشان کشف شده را اندازه گیری کنند.
بررسی‌های قبلی نشان می‌دهد که کهکشان GN-Z11 دارای طیف‌بینی انتقال به سرخ بالایی برابر ۱۱٫۰۹ است. این رقم نشان دهنده فاصله‌ای است که نور طی می‌کند تا از کهکشان به زمین و تلسکوپ فضایی هابل برسد و به عنوان ضریب z شناخته می‌شود. در نتیجه با کمک این ضریب گفته می‌شود که کهکشان مذکور فاصله‌ای حدود ۳۲ میلیارد سال نوری از زمین دارد.

محاسبه فاصله دورترین کهکشان شناخته شده با دقت ۱۰۰ برابری توسط اخترشناسان+عکس

ستاره شناسان در بررسی‌های جدید حود موفق شدند پدیده انتقال به سرخ را با دقت ۱۰۰ برابری نسبت به قبل اندازه‌گیری کنند. در حالی که مطالعات قبلی میزان انتقال به سرخ را ۱۱٫۰۹ اندازه گیری کرده بود، این مقدار در تحقیقات جدید برابر ۱۰٫۹۵۷ اندازه‌گیری شده است.
محققان با بررسی نور ماورابنفش ساطع شده از کهکشان و با توجه به پدیده انتقال سرخ، اطلاعات دقیق‌تری از فاصله دورترین کهکشان کشف شده نسبت به مطالعات قبلی به دست آورده‌اند.
جهان در حال انبساط است و این روند با سرعت به پیش می‌رود. «انتقال به سرخ» یا « Redshift » پدیده‌ای است که نور ساطع شده از جرم شامل امواج مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس، اشعه گاما و… به سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود. در نتیجه نوری که به وسیله طیف‌سنج به ثبت می‌رسد، طول موج بلندتر و فرکانس کمتری از نور ساطع شده از منبع خواهد داشت.
تلسکوپ فضایی «هابل» تاکنون چندین بار این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. با این وجود هابل نمی‌تواند به صورت دقیق به چنین اطلاعاتی دست پیدا کند. برای بررسی اشعه ماورا بنفش، طیف سنج «MOSFIRE» روی تلسکوپ «Keck I» هاوایی این کار را انجام می‌دهد.

محاسبه فاصله دورترین کهکشان شناخته شده با دقت ۱۰۰ برابری توسط اخترشناسان+عکس

به صورت طبیعی هرچقدر فاصله بیشتر باشد، میزان نور رویت شده توسط تلسکوپ‌ نیز کمتر خواهد شد. به همین دلیل تعیین فاصله کهکشان‌های دور، کاری دشوار و خطاپذیر است.
از سوی دیگر، باتوجه به تحقیقات انجام شده قبلی کهکشان GN-Z11 از نظر زمانی نسبت به بقیه کهکشان‌ها به رویداد بیگ‌بنگ نزدیک‌تر است. پیشتر گفته شده بود که GN-Z11 حدود ۴۲۰ میلیون سال با رویداد بیگ‌بنگ فاصله دارد. در آن مقطع زمانی، جهان تنها سه درصد سن کنونی خود را داشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=326069