چرا کف دست عرق می کند؟

  • کد خبر : 32582
  • 24 تیر 1400 - 12:00
چرا کف دست عرق می کند؟

نیوز: برای همه ما گاها پیش آمده که در بعضی اوقات دست عرق می کند، اما در برخی افراد این میزان عرق بیشتر است. دلیل این عرق کردن چه می تواند باشد؟تابحال برایتان پیش آمده که در لبه یک دره بایستید یا از پنجره یک آسمان خراش به بیرون نگاه کنید و ناگهان کف دست هایتان شروع به عرق کردن نماید؟ گاهی اوقات نیز عرق کردن کف دست در زمان سخنرانی مقابل جمعیت عظیم مخاطبان رخ می دهد. اما علت عرق کف دست چیست؟به لحاظ پزشکی عرق کردن بیش از اندازه کف دست که با نام پالمر هیترهیدروز شناخته می شود به دو دلیل رخ می دهد:

استرس احساسی

تلاش بدن برای کنترل دمای خود،در مواردی که فرد دچار هیجان، ترس یا عصبانیت می شود نوعی غده تعریق در سیستم عصبی او تحریک می گردد. برای آنکه بهتر علت این اتفاق را متوجه شوید شاید بهتر باشد کمی در مورد انواع غدد تعریق و علل عرق کف دست صحبت کنیم.

عرق کف دست

به طول کلی سه نوع غده تعریق وجود دارد:

Eccrine

Apocrine

Apoeccrine

هر سه این غده ها میتوانند به خاطر فعالیت های مختلف نظیر دویدن روی تردمیل عرق تولید کنند، با این حال برای درک علت عرق کف دست شاید بهتر باشد تفاوت این سه غده را بدانیم.

غده Eccrine بخش عمده از عرق بدن را ایجاد می کند و از مجموع چهار میلیون غده تعریق در بدن سه میلیون آن از نوع Eccrine هستند. اصلی ترین کارکرد این غده ها کنترل دمای بدن است. پاها، کف دست ها و پیشانی بیشترین تراکم غدد Eccrine را دارند و علت عرق کف دست شما نیز همین غده ها هستند. به بیان دیگر وقتی این غده ها تحریک می شوند نوعی مایع بدون بوی شفاف تولید می کنند که در هوا تبخیر می شود تا در مواردی که دمای بدنتان بالا رفته آن را خنک کند.

غده تعرق Apocrine عموما در زیر بغل و ناحیه تناسلی قرار دارد. این غده ها مایعی بدون بو، روغنی و کمی غلیظ تر را ایجاد می کنند. باکتری هایی که در پوست شما قرار دارند در ادامه این مایع را تجزیه کرده و بوی بدی را ایجاد میکنند که هر وقت حمام را به تعویق می اندازید احساس می کنید. در پستانداران این مایع نقش نوعی فِرمون برای جذب جفت را ایفا می کند.

>>>بیشتر بخوانید:

عرق کردن در خواب/شما هم خیس عرق از خواب بیدار می شوید؟

غدد Apoeccrine

غدد Apoeccrine نیز در وهله نخست در زیر بغل و نواحی تناسلی قرار دارد. این غده ها در زمان بلوغ رشد می کنند و میتوانند تا هفت برابر سریع تر از غدد Eccrine عرق بدن تولید کنند. گفته می شود افرادی که بیشتر از میزان نرمال عرق می کنند این غدد در آنها فعالتر است.

تمامی غدد تعریق از طریق نوعی فیبر عصبی به نام فیبر سمپاتیک فعال می شوند. اینها در واقع عصب هایی هستند که به سیستم عصبی سمپاتیک بدن واکنش نشان می دهند. زمانی که سیستم پاسخ جنگ یا گریز در بدن فعال می شود بدن شروع به تعریق می کند.

عرق کف دست

وقتی می دوید، دوچرخه سواری می کنید یا بدن خود را در شرایطی قرار می دهید که نیاز به خنک شدن دارند بدن فرستنده های عصبی خود نظیر دوپامین را آزاد می کند که باعث فعال شدن غده های تعریق می شود. اصلی ترین فرستنده عصبی مسئول تحریک غدد Eccrine در دست ها استیل کولین است.

اما علت عرق کف دست وقتی هیجان زده یا استرسی هستیم چیست؟ وقتی غدد Eccrine کف دست به خاطر سیستم عصبی سمپاتیک تحریک می شوند تا دمای بدن را کنترل کنند این غده ها سیگنال را از ناحیه ای درون مغز به نام هیپوتالاموس می گیرند.

از طرف دیگرِ وقتی هیجان زده می شویم نواحی مشخصی از مغز که سیگنال از آنها می آید دستگاه کناره ای یا نوقشر خوانده می شوند. از آنجایی که این نواحی نسبتا بزرگ هستند، مرکز اصلی ارسال کننده سیگنال ها به طور دقیق مشخص نشده اما تصور می شود که سیگنال ها از این بخش ها منتشر می شوند:

آمیگدال

قشر پیش پیشانی

کورتکس اینسولار

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=32582

برچسب ها

ثبت نظر

-