سه شیوه آموزش نه گفتن به کودکان

به کودکم، «نه گفتن» را چطور یاد بدهم؟

  • کد خبر : 325096
  • 27 آذر 1399 - 1:27
به کودکم، «نه گفتن» را چطور یاد بدهم؟

همانطور که می دانید یکی از عواملی که کودکان نمی توانند نه بگویند، اعتماد به نفس پایین است. کودکانی که اعتماد به نفس بالایی را از پدر و مادر خود یاد می گیرند، در سال های بعدی زندگیشا‌ن، بسیار آدم های محترم و قاطعی می شوند و با استفاده از الگوی رفتار قاطع، به بسیاری از موقعیت های منفی، نه می گویند. در این مقاله می‌خواهیم به راه های آموزش نه گفتن به کودکان بپردازیم:

۱. گفتگو
اولین راهکار گفتگو است، فرض کنید فرزند شما قدرت نه گفتن ندارد، و به مدرسه رفته است و ظهر به خانه آمده است. اینجا از او بپرسید امروز چه کارهایی انجام دادی؟ از او بخواهید که توضیح دهد و تجربیاتی که در کنار دوستانش تا آخرین لحظه ای که به خانه آمده داشته را روی کاغذ بنویسد. بعد به او بگویید کدام یک از این موقعیت ها را دوست داشتی نه بگویی و نگفتی؟ و از او بخواهید که روی کاغذ مشخص کند‌. اگر فرزند شما سن کمی دارد، و توانایی نوشتن ندارد، با گفتگو این کارها را انجام دهید. وقتی که مشخص شد  فرزند شما کدام موقعیت ها را دوست داشته نه بگوید، به دلایل سکوت کردن او بپردازید. به عنوان مثال،از او بپرسید تو چرا سکوت کردی؟ مثلا می گوید من می ترسیدم که بگویم نه، من احساس خجالت میکردم و غیره. بعد از اینکه با او صحبت کردیم و گزینه های مختلفی که فرزند ما برای واکنش نشان دادن به شرایط ناخوشایند می تواند انتخاب کند را بررسی کردیم، بهترین راهکار را پیش می گیریم. بهترین راهکار چیست؟ با فرزندتان صحبت کنید، به عنوان مثال به او بگویید که چه کاری بکنیم که وقتی دوستت می گوید بیا این کار را انجام دهیم بگوییم نه؟ این باعث میشود فرزند ما از سن کودکی فرآیند حل مسئله را هم یاد بگیرد.

۲. به موقع نه گفتن
نکته مهم این است که ما به موقع کلمه نه را باید به فرزندانمان بگوییم تا آن ها هم یاد بگیرند. کودکی که به موقع، نه می شنود مهارت نه گفتن را خیلی آسانتر یاد می گیرد به همین دلیل، به جای برآورده کردن همه ی خواسته های کودک در لحظه ای که می خواهیم اعلام کنیم که با او مخالفیم، پاسخی که می دهیم پاسخ منفی باید باشد اما به موقع. نه اینکه کودک زیاد اصرار کند و ما بعد از گذشت ده دقیقه به او نه بگوییم. این کار اشتباه است چون ما همان اول باید به موقع و با قاطعیت و مهربانی، نه می گوییم و برایش حتما باید توضیح دهیم که علت نه گفتن ما چیست. به عنوان مثال به او حرف بدی زده می شود و ما به او یاد می دهیم که بگوید نه متشکرم. نوع گفتن خیلی مهم است، ما اول باید ویژگی های مثبت طرف مقابل را بگوییم، مثلا می گوییم عزیزم تو خیلی پسر خوبی هستی و من تو رو خیلی دوست دارم اما من اگه بهت بگم «نه» تو ناراحت میشی؟ مدل گفتن باید به صورت محترمانه باشد و حتما دلیل مخالفت را بگوییم. بنابراین این ۳ مرحله خیلی مهم است: اول ویژگی مثبت طرف مقابل را بگوییم. دوم مخالفت خودمون رو اعلام کنیم، و سوم دلیل مخالفتمان را می گوییم. نکته بسیار مهم این است که یاد بگیریم به طرف مقابل احترام بگذاریم ولی در عین حال مخالفت خود را اعلام کنیم.

۳. نه عزیزم متشکرم
نکته ی مهم دیگر این است که ما قرار نیست همه ی خواسته های فرزندمان را اجابت کنیم و هرچه که گفت، پاسخ مثبت بدهیم. فرض کنید فرزندتان شکلاتی به شما تعارف می کند و شما میل ندارید، به جای اینکه از سر ترحم خودتان را مجبور کنید به خوردن شکلات، فقط کافیه با لبخند بگویید، نه عزیزم متشکرم. کودک ممکن است ناراحت شود اما یاد می گیرد که در بعضی موقعیت ها نه، میتواند بشنود وبعد  خودش می تواند نه بگوید. در ذهن کودک این پیش فرض به وجود می آید که من می توانم نه بشنوم آن هم با روی باز. این کودک یاد می گیرد که خودش هم با مهربانی و اوج احترام به طرف مقابل، نه بگوید. یک نکته دیگر این است که قرار نیست تکرار خواسته یک نفر، تصمیم فرزند ما را تغییر دهد و این را باید به او یاد بدهیم. الگوی رفتار قاطع به ما می آموزد که قاطعانه نظرت را بگو، حتی اگر صد بار جمله اش را تکرار کرد. وقتی قاطعیت را طرف مقابل می بیند، مطمئن باشید ذهن او شرطی می شود نسبت به شما و هر وقت شما را می بیند با خود می گوید با این فرد نمی شود خواسته های غیر معقول را مطرح کرد. آخرین نکته این است، که نه گفتن های مکرر و بیهوده را باید کاهش دهیم. دائم تکرار کردن چیزی، باعث میشود که آن عمل در ذهن کودک اعتباری برایش نداشته باشد و هرچه بگویید نه، برایش ارزشی ندارد. پس باید یاد بگیریم در خیلی از موقعیت ها، با کودک گفتگو کنیم و نه گفتن را زمان هایی بگوییم که به موقع است و اصلا هم از نظرمان برنگردیم.

مقالات دیگر وحید یزدی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=325096
  • نویسنده : وحید یزدی

ثبت نظر

-