درس‌هایی از کرونا در ورزش؛ همه باشگاه‌ها در خطرند

  • کد خبر : 32507
  • 16 فروردین 1399 - 14:49
درس‌هایی از کرونا در ورزش؛ همه باشگاه‌ها در خطرند

نیوز/ فرخ حسابی؛ این دوران درس‌های زیادی را به همراه داشت و البته هنوز نیز خواهد داشت و، چون موقعیت بی‌سابقه‌ای به شمار می‌رود احتمالاً در روز‌ها و ماه‌های آینده با شگفتی‌های بیشتری رو به رو خواهیم شد.
در این دو هفته بود که المپیک توکیو یک سال به عقب افتاد، تعدادی از ستاره‌های پیشرو در فوتبال مجبور به کاهش دستمزد‌ها شدند و نظر‌های بسیاری در مورد چگونگی تکمیل مسابقات ورزشی مورد بررسی قرار گرفت.
در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به برخی درس‌هایی که آموختیم و البته در حالی که ورزش در سطح وسیعی در حیات معلق به سر می‌برد در روز‌های آینده نیز این مطلب ادامه خواهد داشت.
راضی شدن کریستیانو رونالدو و لیونل مسی به کاهش دستمزدهایشان نشان می‌دهد هیچ باشگاهی نمی‌تواند از این توفان در امان بماند. بارسلونا ژانویه گذشته طبق لیست منتشر شده از سوی کمپانی حسابرسی اقتصادی دیلویت عنوان ثروتمندترین باشگاه فوتبال جهان را از رئال‌مادرید گرفت.
باشگاه کاتالان رکورد ۷۴۱ میلیون پوند درآمد را در سال گذشته ثبت کرد که این رقم با تصمیم آن‌ها مبنی بر بازگرداندن امتیاز تبلیغات و برندینگ به خود باشگاه (و نه از طریق کارگزار) به دست آمد.
اما با وجود این ثروت هنگفت، بارسا به دنبال کاهش ۷۰ درصدی حقوق‌های بازیکنان خود بود و در نهایت نیز این کار را انجام داد. البته که لیونل مسی و امثال او از نظر مالی آنقدر قوی هستند که بدون شک با این کاهش دستمزد‌ها به مشکلی نمی‌خورند، اما این ماجرا نشان می‌دهد که حتی ثروتمندترین باشگاه‌های جهان نیز از رکود اقتصادی سنگینی که در حال حاضر دنیا را فرا گرفته، در امان نیستند.
آن طرف‌تر در یوونتوس، دهمین باشگاه فوتبال ثروتمند جهان، کریستیانو رونالدو و هم‌تیمی‌هایش نیز دستمزد چهارماه آینده خود را نمی‌گیرند تا تیم قهرمان ایتالیا از این طریق مبلغی در حدود ۹۰ میلیون یورو ذخیره کند.
نبود بلیت‌فروشی و از بین رفتن درآمد‌های روز بازی در روز‌های تعطیلی لیگ‌ها حتی روی باشگاه‌هایی که درآمد بالایی از بازو‌های تبلیغاتی خود کسب می‌کنند نیز تأثیر گذاشته است.
اما واقعیت این است که این اتفاق، نوری را به دستمزد‌هایی که به فوتبالیست‌های مطرح جهان پرداخت می‌شود، تابانده است. در بارسلونا ۶۶ درصد از بودجه ۹۷۰ میلیون پوندی این باشگاه فقط صرف دستمزد بازیکنان شده و بحرانی مثل ویروس کرونا بار دیگر تکرار می‌کند که چقدر این اوضاع برای باشگاه‌ها می‌تواند ناپایدار و وابسته به یک تلنگر باشد. سؤال مهم این است که آیا بعد از پایان بحران فعلی، شاهد تغییری اساسی در روند دستمزد‌های نجومی بازیکنان فوتبال خواهیم بود یا نه؟

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=32507

ثبت نظر

-