در تحقق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی سلبریتی‌ها کاری نکردند

  • کد خبر : 32464
  • 16 فروردین 1399 - 12:59
در تحقق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی سلبریتی‌ها کاری نکردند

به گزارش ، چند روزی است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور اجرا شده است و بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا این طرح کماکان تا ۲۰ فروردین ماه جاری ادامه دارد. در این اثنا حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره نحوه اجرایی شدن این طرح ابراز می‌دارد: اگر فردی بومی یک شهر و ساکن آنجا باشد، مجاز به ورود به آن شهر است، اما ورود افراد غیربومی به شهرها مجاز نیست.

خیابان‌های خلوت شهرها حکایت از همراهی و همدلی مردم دارد. با این وجود سخنان علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلان شهر تهران هم شنیدنی است. وی با اشاره به نظرسنجی ستاد مقابله با کرونا تهران می‌گوید: مطالعات ما حاکی از آن است که متأسفانه بر اساس نظرسنجی ما در کلان شهر تهران، ۶۰ درصد مردم علیرغم همه توصیه‌ها، بیماری را جدی نگرفته‌اند. همچنین متأسفانه ۴۰ درصد مردم معتقدند که ماندن در خانه تاثیری در عدم ابتلا به این بیماری ندارد. در عین حال ۳۰ درصد مردم در استان تهران هیچ مدلی از پیشگیری را رعایت نمی‌کنند که قابل توجه است. 

بیشتر بخوانید:

اسکورسیزی چگونه در «مرد ایرلندی» جنایت سیستماتیک دولت آمریکا را پنهان می‌کند؟ +عکس و سند

اینکه «همکاری بیش‌تر مردم برای گذر از دوران شیوع کرونا و اقدامات لازم اجتماعی برای کنترل و پیشگیری از آن، نیازمند چه بسته فرهنگی است و فرهنگسازی اجتماعی در این رابطه چه زیر ساخت‌هایی را می‌طلبد» با مجید ابهری آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت‌وگو کردیم.

 مسؤولیت‌پذیری، ضامن تکامل و رشد همه جانبه جامعه است

وی با تأکید بر اینکه مسؤولیت‌پذیری به عنوان یکی از ارکان رفتار اجتماعی ضامن تکامل و رشد فکری، معنوی و مادی هر جامعه است، می‌افزاید: در مسیر این رفتار، خانواده اولین مدرسه آموزش و والدین اصلی‌ترین الگوهای رفتاری هستند. سپس معلمان، اساتید، گروه‌های مرجع رفتاری (سلبریتی‌ها) و دولتمردان الگوهای بعدی آموزش و انتقال مسؤولیت‌پذیری هستند.

خیری که کرونا رساند! 

ابهری بیان می‌دارد: بروز بیماری کرونا هر چند آسیب‌های فراوانی را همراه خود به جامعه آورد و در کشورهای مختلف آمار قابل توجهی از فوت‌شدگان و مبتلایان داشت، اما همزمان با خود مسؤولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی را در بعضی جوامع ایجاد و در برخی دیگر پررنگ و تقویت کرد.

باورهای دینی و فرهنگی ایرانیان در همراهی با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

وی می‌گوید: اعضای جامعه ما به لحاظ باورهای دینی و فرهنگی تا حدودی با مسؤولیت اجتماعی آشنا بوده و هستند. اما متأسفانه به خاطر ضعف گروه‌های الگو در انتقال این رفتار و عدم فعالیت مناسب فرهنگی از سوی نهادهای فرهنگی و عدم تمرکز در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت از یک طرف و کم‌رنگ بودن مسؤولیت‌پذیری مخصوصاً در موضوع طرح فاصله اجتماعی از سوی دیگر باعث رشد مبتلایان به این بیماری شد.

همراهی نکردن سلبریتی‌ها در تزریق مسؤولیت‌پذیری به جامعه

این جامعه‌شناس ابراز می‌دارد: باید فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت یک وظیفه اخلاقی در جامعه قلمداد شود تا هر کسی خود را مسؤول سلامتی و جان دیگران قلمداد کند. متأسفانه بسیاری از سلبریتی‌ها که باید در این گونه موارد پیشگام و طلایه‌دار حرکت‌های اجتماعی باشند، آن گونه که باید و شاید به وظایف خود عمل نکردند.

یکی از علت‌های افزایش آمارهای مبتلایان به کرونا در کشور

وی ادامه می‌دهد: حتی صداوسیما در بعضی از برنامه‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی را در نظر نگرفت. برای تحقق این مسأله حیاتی همه با هم باید حرکت کنیم از سلبریتی تا اساتید و صاحب‌نظران، از آموزگاران تا والدین و همچنین قشر روحانیت که در  این حضور در کنار مردم بوده و هستند، موضوع فاصله اجتماعی باید جدی تلقی شود.

ابهری تصریح می‌کند: متأسفانه در اوایل دوران بروز این بیماری، حتی بعضی از مسؤولان، این موضوع حیاتی و حساس را جدی نگرفته و شاید یکی از علت‌های افزایش آمارها همین موضوع بوده باشد. حال که با تعطیلی رسانه‌های مکتوب مواجه هستیم، صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی باید غیبت رسانه‌های مکتوب را جبران کرده و به طور مستمر اهمیت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را به هموطنان یادآوری کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=32464

برچسب ها

ثبت نظر

-