تصمیم گیری درباره دستمزد کارگران در انتهای سال

  • کد خبر : 323928
  • 26 آذر 1399 - 9:30
تصمیم گیری درباره دستمزد کارگران در انتهای سال

محمد شریعتمداری در حاشیه امضای تفاهم نامه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک درباره لزوم برگزاری جلسات دستمزد و نامه نمایندگان کارگری برای تشکیل جلسه گفت: کمیته دستمزد شورای عالی کار به طور مستمر جلساتی را در خصوص بررسی مزد موضوعی و مزد منطقه ای برگزار کرده است ولی تصمیم گیری در مورد دستمزد سال آینده در انتهای سال انجام می پذیرد.

برگزاری جلسات مزد در آخر سال از سر تفنن نیست!

وی تاکید کرد: این طور نیست که جلسات دستمزد را از سر تفنن به آخر سال موکول کنیم بلکه با توجه به آنکه هرچه به پایان سال نزدیک می شویم شاخص کالا و خدمات واقعی تر می شود طبعا جلسات دستمزد باید در روزهای پایانی سال تشکیل شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره آخرین آمار نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: می توانم نرخ بیکاری را اعلام کنم ولی مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار در این باره باید صحبت کند.به هر حال به دلیل کرونا شرایط خاصی را در کشور تجربه می کنیم و نمی توانیم فشار وارده بر کسب و کارها و افراد بیکار شده از کرونا را انکار کنیم ولی تلاش کرده ایم که این فشارها به حداقل برسد.

اشتغال مجدد ۴۰ درصد بیکاران کرونا

شریعتمداری افزود: در حال حاضر در حوزه خدمات بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر کرونا راکد و دچار آسیب شده است ولی با حمایتها و پیگیری های صورت گرفته از مجموعه کسانی که در سایت کارا ثبت نام کرده اند بیش از ۴۰ درصد اشتغال مجدد به کار داشته اند که جای امیدواری است.

وی از پرداخت ماهانه کمک هزینه ۱۰۰ هزار تومانی به خانوارها خبر داد و گفت:  این کمک هزینه در انتهای ماه پرداخت می شود و مقرر شده الگویی در خصوص روند پرداخت از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت کار معرفی شود که این مساله طی مذاکرات میان مجلس و سازمان برنامه و بودجه در جریان است.

به گفته وزیر کار در صورتی که نحوه پرداخت از سوی دولت اعلام شود کمک معیشتی به زودی به خانوارها پرداخت می شود و احتمال دارد به آخر ماه آذر هم برسد.

امکان حذف یارانه ها با شرایط کرونا نیست!

شریعتمداری درعین حال درباره در مورد مصوبه مجلس مبنی بر حذف یارانه پردرآمدها اظهار کرد: مصوبه مجلس در سالی صادر شد که قابلیت حذف یکجای سه دهک پردرآمد وجود داشت ولی در شرایط امروز جامعه به دلیل کرونا نمی توانیم سه دهک جامعه را از یارانه محروم کنیم و هر چه جلوتر رفتیم سطح عمومی قیمت‌ها و استاندارد خط فقر و وضعیت درآمدی جامعه به گونه‌ای شد که امکان حذف سه‌دهک جامعه از یارانه وجود نداشت، چون نارضایتی ایجاد می‌کرد و به زیان جامعه بود.

اقدامات حمایتی دولت برای اقشار آسیب دیده و دهکهای پایین

وزیر تعاون،کار ورفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت تلاش کرده با تقویت پرداختها به دهکهای کم درآمد هزینه ها را جبران کند، افزود: پرداخت مبلغ ماهانه ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض به خانوارهای کم درآمد از جمله اقدامات حمایتی دولت بوده است.

وی ادامه داد: همچنین به منظور جبران هزینه اقشار آسیب‌دیده با توزیع یارانه معیشتی بین ۵۸ میلیون خانوار اقدام شد بنابر این دولت ضمن جلوگیری از حذف یارانه افراد تلاش کرده با تقویت پرداخت‌ها به طبقات پایین جامعه کمک و قدرت خرید آنها را تقویت کند.

بازنشستگان تامین اجتماعی حق دارند

وزیر کار درباره گلایه بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری، اظهار کرد: این حرف حق و صحیح بازنشستگان تأمین اجتماعی است، البته در جلساتی که با کانون بازنشستگان برگزار شده مقرر شده در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور، کارفرمایان ۱.۵ برابر کارگران معمولی حق بیمه بپردازند و بنابراین حق کارفرمایی مشاغل سخت و زیان‌آور ۴ تا ۸ درصد سهم کارفرما پرداخت می‌شود. از طرفی سازمان تأمین اجتماعی هم باید خدمت رسانی به بازنشستگان را بیشتر کند.

تفاوت پرداخت بیمه بیکاری کرونا و قانون فعلی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره روند پرداخت بیمه بیکاری کرونا و انتقاد از عدم دریافت مقرری بیمه بیکاری توضیح داد: به طور معمول و در شرایط طبیعی کسانی که به طور اجباری بیکار می‌شوند مشمول بیمه بیکاری شده و مسیر قانونی خود را طی می‌کنند ولی با بیکار شدن بخش اعظمی از کارگران به دلیل شیوع کرونا ما با دو قانون بیمه بیکاری و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا روبه رو شدیم.

شریعتمداری ادامه داد: در مورد پرداخت مقرری بر اساس مواد ۶ و ۷ قانون بیمه بیکاری تصمیم می گیریم ولی ستاد مقابله با کرونا تصویب کرد که برای بیکارشدگان حداقل به اندازه ۵۰ درصد حداقل مزد باید پرداخت شود به همین جهت سامانه‌ای برای ثبت‌نام کارگران بیکار شده طراحی و راه اندازی کردیم تا افراد بدون مراجعه حضوری ثبت نام کنند و پس از طری مراحل قانونی و بررسی مدارک و اطلاعات از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.

دلیل تاخیر در پرداخت بیمه بیکاری کرونا

وی درباره تاخیر در پرداخت بیمه بیکاری گفت: پس از آنکه طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا پرداختهای حمایتی به افراد آُسیب دیده در دستور کار قرار گرفت به یکباره پرداخت مقرری ها از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۳۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و حدود ۸۰۰ هزار کارگر بیکارشده متقاضی دریافت بیمه بیکاری شدند اما به دلیل محدودیت منابع پرداختی ها با تاخیر انجام گرفت.

اعتراضها برای بیمه بیکاری قابل پیگیری است

شریعتمداری تصریح کرد: به طور معمول ۶ ماه طول می کشد تا پرونده های متقاضیان و مدارک و اطلاعات بررسی و تایید شود ولی طبق مصوبه ستاد که حکم قانون را داشت همه درخواستها مورد تایید قرار گرفت و بر اساس آن تا آخرین پرداختی به کارگران انجام شد هرچند که این قانون از قانون فعلی بیمه بیکاری متفاوت بود.

به گفته وزیر کار در حال حاضر مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تمام پرداخت‌ها به مشمولان بیمه بیکاری کرونا صورت گرفته و چنانچه فردی نسبت به روند پرداخت معترض باشد درخواست وی مجدد مورد بررسی قرار می گیرد.

افزایش ۵ برابری سود صندوق بازنشستگی کشوری

شریعتمداری در مراسم امضای تفاهم نامه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک از افزایش ۵ برابری سود صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد و گفت: مجموع سود صندوق بازنشستگی کشوری از سال ۱۳۹۸ تا به امروز  ۵ برابر شده و از دو هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.امروز ۸۰ درصد متوسط پرداختی های صندوق افزایش یافته و با اجرای همسان سازی حقوق، هیچ بازنشسته ای کمتر از سه میلیون تومان حقوق و دریافتی ندارد.

وی با بیان اینکه با احداث نیروگاه برق اندیمشک جامعه بازنشستگان از عواید آن منتفع و بهره مند خواهند شد، افزود: امروز گروه مپنا پیشتاز در عرصه شکستن تحریم ها و به خاک نشاندن پشت دشمنان است و در تمام عرصه ها نه فقط نیروگاه این پیام را می دهیم که به طور خودکفا و بی نیاز از دنیا می توانیم صنعت برق کشور را اداره کنیم.

خروج از اقتصاد ایران از رکود و رشد منفی

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شاید اگر با خارجی ها قرارداد می بستیم انگیزه ای برای ورود به این پروژه نداشتیم ولی کارنامه کاری مپنا و اتکا به توانمندی های خودمان ارزشمند است و در شرایطی که با تحریم ها و فشارهای خارجی از یک سو و بیماری منحوس کرونا از سوی دیگر روبه رو هستیم ساخت این نیروگاه به دستان پرتوان نیروهای متخصص و صنعتگران داخلی مایه مباهات و افتخار است.

شریعتمداری گفت: دولتمردان نظام سلطه تصور می کردند با فشار به ملت ایران ما را به زانو در می آورند و ما مایوس می شویم ولی کشور در برابر تمام مشکلات و فشارها ایستادگی کرد و باعث شد تا امروز خروج اقتصاد ایران از رکود و رشد منفی اقتصاد بدون نفت را شاهد باشیم و این امر با همت صنعتگران، کشاورزان، نخبگان، دانشمندان ایرانی و فعالیتهای استارت آپی و دانش بنیان محقق شد.

شفافیت مهمترین عنصر در صندوق بازنشستگی

وی شفافیت را مهمترین عنصر در دستور کار صندوق بازنشستگی عنوان کرد و گفت: در تمام حوزه ها اعم از خرید و فروش، ترکیب اعضای هیات مدیره و سایر فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی،شفافیت را سرلوحه کار قرار داده ایم و عملکردها شفاف و روشن است.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک را در اشتغالزایی جوانان و نیروهای کار موثر خواند و گفت:به فرموده رهبر معظم انقلاب، ایران باید به قطب صنعت برق در منطقه تبدیل شود لذا راه اندازی این نیروگاه در استان زرخیز خوزستنان و شهر اندیمشک که یادآور دوران پرافتخار دفاع مقدس است، دستاوردهای بسیاری به ارمغان خواهد آورد.

اشتغال ۴۰۰۰ نفری نیروگاه برق اندیمشک

به گفته وزیر کار، این پروژه با ظرفیت تولید ۵۴۶ مگاوات برق و با ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ۱۲ بهمن ماه امسال آغاز به کار می کند و برای بیش از ۴۰۰۰ نفر در دوران بهره برداری و دوران ساخت اشتغالزایی خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=323928

ثبت نظر

-