تیم اخلاق پزشکی کشور در مساله کووید۱۹ مشغول برنامه‌ریزی است

  • کد خبر : 323888
  • 26 آذر 1399 - 9:03
تیم اخلاق پزشکی کشور در مساله کووید۱۹ مشغول برنامه‌ریزی است

به گزارش روز سه شنبه گروه آموزش نیوز، باقر لاریجانی در هشتمین کنگره سالیانه اخلاق در پزشکی ایران افزود: پیشرفت های زیادی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در زمینه اخلاق پزشکی داریم. ایران همچنین، سابقه بزرگی در زمینه تاریج اخلاق پزشکی دارد که باید از آنها استفاده کرد. این دانشی که با آن مواجه هستیم دانش بدون ریشه ای در معارف ما نیست. تاریخچه اخلاق پزشکی ما یک تاریخچه طولانی است.

وی تاکید کرد: در بخش های مختلف پزشکی ما در مورد بحث های اخلاق پزشکی وجود دارد. بحث اخلاق پزشکی مرتبط با فرهنگ و معارف ما است. باید تلاش کنیم در زمینه های مختلفِ رفع چالش اخلاق پزشکی به بحث های فرهنگی و دینی خودمان توجه جدی تر داشته باشیم.

لاریجانی عنوان کرد: هرچند در زمینه های مختلف این تلاش کم و بیش صورت گرفته است، اما هنوز جای زیادی دارد تا برای چالش های این حوزه، نگاه اسلامی را ببینیم که چگونه است.

وی ادامه داد: بسیاری از بحث های اخلاق پزشکی با معارف ما سازگاری دارند؛ به عبارتی درصد قابل توجهی مورد قبول فرهنگ های مختلف است و ما می توانیم از آنها استفاده کنیم.

نایب رییس شورای اخلاق پزشکی با اشاره به چالش ها در زمینه کووید ۱۹ تصریح کرد: امروزه با موضوعی روبرو هستیم که تعداد زیادی از مردم دنیا را درگیر کرده و موارد زیادی مرگ و میر مرتبط با کرونا داریم. تا بحال بیش از یک و نیم میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: اگرچه پیک کرونا در این مرحله در کشور در حال کاهش است، اما این بیماری مسئله ای جدی است. اکنون کشور نسبتا جوانی هستیم، اما در حال مسن تر شدن هستیم.

لاریجانی از لزوم درپیش گرفتن اخلاق پزشکی در ساخت واکسن کرونا سخن گفت و افزود: برای ساخت واکسن ملاحظات اخلاقی زیادی وجود دارد که چگونه می توان میزان تولید اولیه محدود را عادلانه توزیع کرد و چگونه می توان نیازمندترین افراد را انتخاب و از آنان حمایت کرد.

توسعه اخلاق پزشکی

لاریجانی در ادامه به موضوع توسعه اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت: اکنون توسعه اخلاق پزشکی در کشور را شاهد هستیم و پیشرفت های زیادی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.

وی افزود: امروز اخلاق قسمتی از بحث های حوزه پزشکی است. ما سابقه بزرگی در زمینه تاریخ اخلاق پزشکی داریم و باید از آن ها استفاده کنیم. تاریخچه اخلاق پزشکی تاریخچه ای طولانی است. در قسمت های مختلف پزشکی بحث های اخلاقی در دوران تمدن اسلامی وجود داشته است.

این مقام مسئول گفت: اخلاق پزشکی متفاوت از سایر رشته های علوم است و با فرهنگ و معارف در ارتباط است. نمی توان در کشور اسلامی از این بحث ها فارغ بود. باید به این حوزه از معارف توجه کرد. باید تلاش کرد در زمینه های مختلف اخلاق پزشکی به بحث های فرهنگی و دینی توجه بیشتری داشت. چالش های حوزه سلامت را باید با نگاه اسلامی منطبق ساخت.

لاریجانی تصریح کرد: بسیاری از بحث های اخلاق پزشکی با معارف ما سازگاری دارند و درصد قابل توجهی از آنها مورد قبول فرهنگ های مختلف است، اما متناسب با ظهور مسائل جدید در زمینه اخلاق پزشکی باید روش های خود را اتخاذ کرد.

اخلاق پزشکی در دوره کووید ۱۹

وی در ادامه گفت: تیم اخلاق پزشکی کشور در مساله کووید مشغول طراحی و برنامه ریزی است. در کشور یک برنامه راهبردی در زمینه اخلاق پزشکی در حوزه آموزش و پژوهش داشته ایم و به رغم چالش های موجود بسیاری از آن به سوی اجرا رفته است.

لاریجانی بیان داشت: در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اخلاق پزشکی مطرح شده است. این برنامه راهبردی که سال ۸۱ طراحی شد، ۱۵ سال بعد مورد بازبینی قرار گرفت. امروز برنامه دوم راهبردی اخلاق پزشکی که بازبینی شده آغاز شده است. در این میان، نقش شورای عالی اخلاق نقش مهمی است؛ چرا که با بازوهای مختلف آموزش پژوهش و بالینی می تواند ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به تلاش برای توسعه برخی برنامه های مورد نیاز دانشگاه ها در زمینه اخلاق پزشکی، تصریح کرد: فعالیت های اساسی در کشور در حال پیگیری است تا دایره المعارفی مرتبط با مباحث اسلامی در اخلاق پزشکی تهیه شود.

لاریجانی گفت: انتشارات ما در زمینه اخلاق پزشکی در برخی حوزه های پراولویت هنوز مغفول مانده است. مثلا در زمینه افراد آسیب پذیر باید در کشور بیشتر کار شود. چالش های اخلاقی همان طور که در دنیا زیاد است، در کشور ما نیز کم نیست و ضرورت دارد دانشگاه ها به این زمینه توجه کنند.

لاریجانی همچنین عنوان کرد: گزارشی که به شورای انقلاب فرهنگی در باره چالش های اخلاقی در پژوهش ارائه شد، نگران کننده است و باید تلاش گسترده ای در کاربردی کردن اخلاق پژوهش در دانشگاه ها صورت گرفته و تضمین رعایت اخلاق در پژوهش جدی تر ساماندهی شود.

هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران صبح امروز ۲۵ آذرماه آغاز به کار کرد. در این کنگره که به مدت پنج روز تا ۲۹ آذر ماه برگزار می شود، اصحاب جامعه پزشکی کشور در باره موضوعات مختلف در حیطه اخلاق پزشکی گردهم آمده و در نشست های گوناگون مباحث را مطرح می سازند.

محور اصلی این کنگره، اخلاق در همه گیری کووید ۱۹ و آموزش اخلاق حرفه ای است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=323888

ثبت نظر

-