آموزش و پرورش: مسئولیت تربیت از صفرسالگی با ما باشد

  • کد خبر : 323865
  • 26 آذر 1399 - 8:49
آموزش و پرورش: مسئولیت تربیت از صفرسالگی با ما باشد

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در نشست هم اندیشی با مدیران زن

با بیان اینکه ما یک داشته هایی داریم و یک نداشته هایی گفت: همه انسان ها همینطور هستند. وقتی درباره زنان هم صحبت میشود بحث دارایی ها و نداشته ها می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در تجربه مدیریتی ام برایم روشن شده که تمرکز بر نداشته ها آنقدر ذهن را تسخیر می کند که از داشته ها غافل می شویم. اصولا عدالت در برخورداری ها بویژه آموزش، به عنوان زیربنای عدالت در جامعه شناخته می شود و فرصت برابر در اختیار افراد قرار دادن می تواند زمینه ساز موقعیت ها و منزلت های برابر باشد و باید این کار را از سنگ بنای اول خوب انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گام های خوبی در این زمینه برداشته شده و فرصت یادگرفتن و آموزش باکیفیت را در اختیار بخش عظیمی از کسانی که در سن آموختن هستند قرار دادیم عنوان کرد: تلاش ما این است که دسترسی همگان را به آموزش باکیفیت فراهم کنیم. بنابراین تاکید، سفارش و در خواست می کنم همکاران هر تلاشی می توانند به کار ببندند تا فاصله های ایجاد شده طی زمان های طولانی برطرف شود و از ظرفیت بانوان برای پیشبرد امور استفاده موثرتری کنیم.

حاجی میرزایی نقش بانوان را در تربیت، برجسته دانست و گفت: این نقش قابل جایگزینی با نقش های دیگران نخواهد بود. بزرگترین اقتدار نرم در جامعه ما به زنان داده شده و خدادادی است و هیچ کس نمی تواند آن را بگیرد اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی کنیم. اصولا تمدن محصول شنیدن، دیدن و اندیشیدن است و همه اندیشمندان تعلیم و تربیت به دوره های ابتدای زندگی افراد از اوان کودکی تا قبل از سن مدرسه وزن بسیار بالایی داده اند و معقتدند ظرفیت ذهن و مغز برای شکل گیری در این دوره بیشترین ظرفیت است.

وی ادامه داد: تمدن محصول این سه ابزار است. سهم  زنان در شکل گیری تمدن و فرهنگ سازی، هویت بخشی به نسل نو، آینده سازی، مصونیت بخشی به جامعه در برابر آسیب های ویرانگر، توسعه و تعالی کشور از همین جا مشخص می شود. اگر فرزند پرسشگری تربیت کنیم مسیر آینده اش، مسیر موثرتری است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کنار مبارزه به حق  و سنجیده ای که برای افزایش بهره گیری از زنان در همه شئون و مقدرات اساسی کشور صورت می گیرد، باید تلاش کنیم توانمندی زنان برای این نقش های کلیدی افزایش یابد گفت: سهم زنان در تربیت کودک از  بدو تولد قطعا نسبت به مردان بیشتر است. پس از آن در مدرسه و به ویژه در دوران ابتدایی نیز بخش عمده تعالی بیش از نسبت مردان، در اختیار مدیران و معلمان زن است که این دوره با دوره های متوسطه و دانشگاهی قابل مقایسه نیست و هرچقدر به سمت تحصیلات عالی می رویم بازده اجتماعی کاهش می یابد و بازده خصوصی و شخصی برای افراد افزایش می یابد.

وی افزود: وقتی یک فرزند در دوره کودکی شخصیتش به گونه ای متعالی شکل بگیرد تا حیات دارد همه جامعه از اثراتش بهره مند خواهند داشت. همینجا از خانم ابتکار کمک میگیریم؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در دستورکار است که تربیت اوان کودکی را هم به آموزش و پرورش بدهند و آموزش و پرورش از صفر سالگی مسئولیت داشته باشد. وقتی اینطور باشد همه خانواده ها بخشی از ماموریت آموزش و پرورش می شوند.

حاجی میرزایی تاکید کرد که باید به صورت موازی حرکت گسترده ای برای افزایش توانمندی بانوان و ساختن آینده ایران و توسعه کشور انجام شود. اگر روند توسعه خوب است یا بد است محصول نظام یادگیری است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=323865

برچسب ها

ثبت نظر

-