کوه خضر نبی قم؛ مکانی معنوی در دل کوه

  • کد خبر : 32306
  • 14 مرداد 1400 - 14:55
کوه خضر نبی قم؛ مکانی معنوی در دل کوه

نیوز: قم یکی از شهر های زیارتی ایران محسوب می شود. و با وجود حرم حضرت معصومه به یکی از قطب های معروف ایران تبدیل شده است.معمولا وقتی اسم قم را می شنویم، به یاد حرم مطهر حضرت معصومه و جمکران می افتیم که اغلب به عنوان یک مکان مذهبی آنها را می شناسیم. اما، در این مقاله قصد داریم یکی دیگر از جاذبه های مذهبی استان قم را به شما معرفی کنیم. استان قم از جمله مکان هایی بوده که هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری را به خود می بیند. مکانی که ما در این مقاله قصد معرفی آن را به شما داریم، کوه خضر نبی قم هست. پس، اگر شما هم تمایل دارید از این مکان مذهبی و معنوی اطلاعاتی را کسب کنید و آدرس کوه خضر نبی در قم را بدانید، خواندن این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

نوع معماری کوه خضر نبی

مسجدی که به غار عبادت خضر نبی نسبت داده شده، دارای فضای کوچکی است که فقط زائران جهت بازدید و زیارت می توانند وارد آن شوند. کوه خضر نبی قم شکل مسجد چهار طاقی بوده و در گذشته محراب کوچک این مسجد محلی برای عبادت و راز و نیاز عارفان و زاهدان با خداوند بود. قابل ذکر است که کوه خضر نبی قم حدود ۳۰۰ متر ارتفاع دارد و برای رفتن به این کوه مسئولین اقدامات بسیاری انجام داده اند که از جمله آنها، ساخت مسیرهایی برای دسترسی آسان زائران به قله کوه است.

در طول این مسیرها پله هایی وجود دارند که کار را آسانتر کرده اند. از طرفی برای افرادی که به سمت بالا یا پایین در حال حرکت هستند، مکان های جهت استراحت تعبیه شده که افراد می توانند در این مکان ها لحظاتی را استراحت کنند و سپس به مسیر خود ادامه دهند. در قله کوه به همت مسئولین اقدامات و امکانات بسیاری فراهم شده که از جمله آنها می توان به مغازه های کوچک، سرویس های بهداشتی، مکان هایی جهت استراحت اشاره کرد.

افرادی که به قله کوه خضر می رسند، می توانند از این امکانات استفاده کنند و هرآنچه را که نیاز دارند از خوراکی گرفته تا آب آشامیدنی را از مغازه های کوچکی که در آنجا وجود داشته، تهیه کنند. در نزدیکی این کوه مسجد جمکران جای دارد و برای رفتن به آنجا مسیری از دل و دامنه این کوه بچشم می آید.

کوه خضر نبی قم

پیشینه تاریخی و باستانی کوه خضر نبی

در طی تحقیقات و بررسی هایی که توسط پژوهشگران و باستان شناسان صورت گرفتند، حدود سه هزار سال پیش یا حتی بیشتر، در آدرس کوه خضر نبی در قم یک غار وجود داشت که محلی برای عبادت و نیایش حضرت خضر نبی با پروردگار بوده و جز خلوت ترین و امن ترین مکان ها جهت عبادت و راز و نیاز با خدا بشمار می رفت.

پس از مدت ها، عارفان زیادی به این غار مراجعه کردند تا بتوانند به راز و نیاز با خداوند بپردازند، به طوریکه در عصر حاضر در این مکان یک مسجد کوچک ساخته شده که هر ساله زائران بسیاری برای عبادت بدان مراجعه می کنند.

>>>بیشتر بخوانید:

چرا مسجد جمکران را با امام زمان (عج) می‌شناسند؟

حضرت خضر نبی که بود؟

حضرت خضر نبی از جمله پیامبرانی بود که عمری طولانی داشت و این مسئله در آیات و روایات بسیاری ذکر شده است. حضرت خضر نبی یکی از نوادگان سام بن نوح بود. اگر بخواهیم طبق روایات نام اصلی آن حضرت را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که در اصل نام ایشان «تالیا بن ملکان بن عامر بن ارفخشید بن سام بن نوح» بود.

در برخی روایات آمده که پدر این پیامبر بزرگوار شخصی ثروتمند بوده و ایشان جز یکی از شاهزادگان آن زمان بشمار می رفت، اما حضرت خضر به حکمت علاقمند بوده و بعدها به مقام پیامبری نائل شد.

کوه خضر نبی قم

آشنایی بیشتر با کوه خضر نبی

کوه خضر نبی حدودا ۶ کیلومتر با مرکز قم فاصله دارد و بسیار نزدیک به شهرک ایثار هست. از بالای این کوه می توان تمام مناظر اطراف شهر قم را به راحتی دید. دیدن این همه زیبایی از آن ارتفاع لذت خاصی دارد. اما به چه علت این کوه را کوه خضر نبی نامیده اند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این نامگذاری دو علت دارد که در این بخش از مقاله هر کدام را به صورت جداگانه برایتان توضیح خواهیم داد.

دلیل اول: به خاطر اینکه این کوه محل نمازگزاردن حضرت خضر نبی بود.

دلیل دوم: سنگ و خاکهای این مکان سبز رنگ بودند و از طرفی معنی واژه خضر، سبز است، به همین سبب این کوه را هم کوه خضر نامگذاری کردند.

در دامنه کوه خضر آرامگاه شهدای گمنام وجود دارد که فضا را برای زائرین بسیار معنوی و عرفانی کرده است. همانطور که قبلا هم گفته شد، از بالای این کوه مناظر اطراف شهر قم و کمربندهایش به راحتی قابل مشاهده هستند و از این رو، به بام شهر قم هم معروف است. اگر شما مسافر شهر قم هستید، پیشنهاد ما به شما این است که برای یکبار هم که شده به این مکان معنوی و مذهبی سری بزنید.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=32306

ثبت نظر

-