مرگ تلخ دختر نوجوان یاسوجی در خانه / همسایه ها شوکه شدند

  • کد خبر : 321041
  • 24 آذر 1399 - 10:21
مرگ تلخ دختر نوجوان یاسوجی در خانه / همسایه ها شوکه شدند

گازگرفتگی به دختر نوجوان یاسوجی هم رحم نکرد افزایش مرگ‌های منوکسید کربن و لزوم توجه مردم به نکات ایمنی با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی در ساختمان‌ها و منازل مسکونی، به دلیل عدم رعایت هشدارهای امنیتی و سهل‌انگاری‌هایی که به وفور از سوی همشهری‌ها صورت می‌گیرد، شاهد روی دادن حوادث ناگواری در این زمینه هستیم.
به گزارش نیوز،  با شروع فصل سرما و روشن شدن بخاری‌ها و وسائل گرمایشی اخبار از گازگرفتگی ها و مسمومیت‌ها با گاز منوکسید کربن به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی به بیرون منتشر می‌شود.

هرگز فراموش نمی‌کنیم مرگ تلخ خانواده ۴ نفره یاسوجی در سال ۹۳ که منوکسیدکربن به زندگی پدر و مادر جوان و فرزندانان نوجوان این خانواده پایان داد.
یکی دو روز گذشته هم مرگ خاموش پدر و پسر کارگر اراکی در روستای مهریان یاسوج را به گام مرگ کشاند. مرد و زن ۸۹و ۸۴ ساله در همین روستا دچار مسمومیت شدند و امروز هم به زندگی عسل دانش‌آموز دختر مختاری پایان داد.
در این روزهایی که مردم در خانه هستند و از خود در برابر کرونا محافظت می‌کنند توصیه می‌کنیم نکات و موارد ایمنی در خصوص نصب بخاری‌ها و وسائل گازسوز را رعایت کنند.

مرگ دلخراش دختر نوجوان یاسوجی به دلیل گازگرفتگی

محسن جلیل رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی در ساختمان‌ها و منازل مسکونی، به دلیل عدم رعایت هشدارهای امنیتی و سهل‌انگاری‌هایی که به وفور از سوی همشهری‌ها صورت می‌گیرد، شاهد روی دادن حوادث ناگواری در این زمینه هستیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را به مرگ خاموش تشبیه کرده‌اند، گفت: علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌تواند به شکل موارد بسیار متفاوت در افراد نمایان شده و در اثر تماس طولانی با گاز منوکسیدکربن، علائمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا، وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش سطح هوشیاری، آسیب‌های دائمی به سیستم عصبی، کما و در نهایت مرگ رخ می‌دهد.

وی افزود: برای جلوگیری از بروز هر نوع حادثه ناگوار در این زمینه، باید قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی مطمئن شویم که آیا دودکش بخاری درست به بدنه بخاری متصل شده و یا مسیر دودکش بخاری باز بوده و یا اینکه اتصال لوله گاز به بدنه بخاری گازی به درستی صورت گرفته و بخاری دارای شرایط استاندارد است.

جلیل با اشاره به این موضوع که پس از روشن نمودن بخاری در نظر گرفتن نشت گاز و لمس لوله بخاری که آیا لوله دودکش سرد بوده یا گرم، گفت: در صورت سرد بودن دودکش، تهویه به درستی انجام نمی‌شود و گاز در محیط در حال پخش شدن است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان افزود: استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گاز به مدت طولانی به خصوص در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی، به ویژه وقتی که دودکش مناسب نباشد، نصب آبگرمکن در حمام، همچنین روشن گذاشتن خودرو در پارکینگ، نبود تهویه درست و مناسب در محیط هم چنین تخلیه نشدن گازهای مضر و جایگزین نشدن هوای تازه، نقص فنی در وسایل گرمازا، از دیگر دلایل مرگ بر اثر گاز گرفتگی است.

وی تاکید کرد: دودکش بخاری هرچه کوتاهتر و مستقیم باشد، بهتر بوده و دودکش‌های بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص و حداقل 75 سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.
وی با بیان اینکه تلفات جانی ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن بسیار نگران کننده است، گفت: در طی هشت ماهه سال ۹۹ تعداد ۷۵ مورد گزارش مسمومیت با گاز CO به مرکز اورژانس استان گزارش شده است. هم چنین در طی دوازده ماه سال گذشته در سال گذشته تعداد 282 نفر مسمومیت با گاز منوکسید کربن گزارش شد که متاسفانه 11 نفر در این بین جان خویش را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز چنین حوادثی، اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است، به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرده تا هوای تازه سریعاً وارد اتاق شود و یا در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک، سپس منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرد.

جلیل ادامه داد: در صورت بروز چنین حادثه‌ای بلافاصله با اورژانس 115 تماس گرفته شود و در این شرایط، کمک رسانی به زنان باردار، کودکان و سالمندان در اولویت بیشتری قرار دارد، در ادامه بلافاصله با دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود تا از آسپیراسیون و خفگی افراد جلوگیری شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=321041

ثبت نظر

-