شیخ زکزاکی به دستور عربستان در بازداشت است

  • کد خبر : 319890
  • 23 آذر 1399 - 14:52
شیخ زکزاکی به دستور عربستان در بازداشت است

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از فارس، در پنجمین سالگرد قتل‌عام شیعیان نیجریه توسط ارتش این کشور، جنبش شیعیان نیجریه اعلام کردند که دولت نیجریه را برای قتل‌عام زاریا که در آن حدود یکهزار نفر از شیعیان در دسامبر سال ۲۰۱۵ قتل عام شدند، نخواهد بخشید.

وبگاه «ساهاراریپورترز» در این خصوص گزارش کرد، شیخ «عبدالحمید بیلو» یکی از روحانیون ارشد جنبش شیعیان نیجریه روز گذشته (شنبه) در «ابوجا» پایتخت نیجریه در جمع خبرنگاران به مناسبت پنجمین سالگرد قتل عام شهر زاریا تصریح کرد که نسل‌کشی فاجعه‌بار افراد بی‌گناه همچنان در یاد و خاطر آنها زنده است و هرگز «محمدو بوهاری» رئیس‌جمهور نیجریه را برای چنین فاجعه‌ای نمی‌بخشند.

وی ادامه داد: «امروز جمعیت عظیمی از ما در اینجا گردهم آمده‌ایم تا پنجمین سالگرد آزار و اذیت‌های دلخراش رژیم بوهاری علیه جامعه ما (شیعیان) که علیه هیچ جامعه‌ دیگری در نیجریه صورت نمی‌گیرد، پاسداریم».

این روحانی شیعه ادامه داد: «چطور حتی این نسل‌کشی علیه بی‌گناهان را فراموش کنیم؟ در حقیقت تا همیشه، نسل‌های بعدی نیز قتل عام زاریا را به خاطر خواهند آورد؛ همچون بسیاری دیگر از قتل‌عام های ناگوار که همچنان به یادآورده می‌شوند و عاملان این قتل‌عام‌ها لعن و نفرین می‌شوند».

وی در ادامه به فاجعه قتل عام شیعیان در زاریا اشاره کرد و گفت: «در آن دو روز، آنها (ارتش نیجریه) ۳۹ خانواده را از هستی ساقط کردند، ۱۹۳ کودک را بی‌رحمانه به قتل رساندند، ۲۹۷ زن، ۵۴۸ مرد و ۲۳ زن باردار را قتل عام کردند و در یک نمایش کاملاً وحشیانه و بی‌رحمانه، صدها خودرو را به آتش کشیدند و با بی‌رحمی و به صورت غیرانسانی اجساد شهدایی که در گورستان «دارالرحمه» دفن شده بودند را از قبرها بیرون آوردند».

عبدالحمید بیلو همچنین ارتش نیجریه را به دفن تمامی اجساد شیعیان در گورهای دسته‌جمعی در «ماندو» و دیگر مکان‌هایی در استان «کادونا» بدون رضایت خانواده‌هایشان و انجام آداب و رسوم مناسب شیعیان متهم کرد.

وی در ادامه افزود که اغلب این افراد در حالی دفن شدند که همچنان زنده بودند و برخی از آنها درخواست آب می کردند.

این روحانی شیعه با اشاره به این موارد، گفت: «با گذشت پنج سال از این قتل عام، دولت فدرال هنوز نتوانسته اقدامات شرم‌آور خود علیه جنبش اسلامی نیجریه را توجیه کند.

وی سپس در ادامه به جنایت دولت نیجریه در بازداشت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه اشاره کرد و گفت: «بدتر از همه، دادگاه عالی فدرال در ابوجا، بازداشت رهبر ما (زکزاکی) را خلاف قوانین شناخته شده نیجریه خواند و از این رو، دستور آزادی وی را صادر کرد اما دولت فدرال به صورت تحقیرآمیزی تاکنون از پیروی از این حکم امتناع ورزیده است. پس برای همه روشن است که شیخ زکزاکی به لطف گرایشات دیکتاتوری سرآمدان حکومتی رژیم بوهاری به دستور اربابان وهابی سعودی‌اشان، در بازداشت است».

شیخ زکزاکی از آذرماه ۱۳۹۴ و به دنبال یورش وحشیانه نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه بازداشت و محبوس شد؛ یورشی که در نتیجه آن تعداد زیادی شهید و زخمی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی  را هم دستگیر کردند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در حمله نیروهای امنیتی زخمی شدند. یکی از چشم‌های رهبر جنبش اسلامی نیجریه بینایی‌اش را از دست داده و چشم دیگر وی نیازمند درمان است. علاوه بر این، سطح سرب و کادمیم در خون وی بالا گزارش شده است.

دادگاه عالی نیجریه سال ۲۰۱۶ حکم  آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد اما دولت این کشور تاکنون از پذیرش این مساله سرباز زده است. از آن زمان به بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراض‌های مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی بوده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=319890

ثبت نظر

-