خوردن برنج سرد چه فواید و معایبی برای بدن دارد؟

  • کد خبر : 31985
  • 14 مرداد 1400 - 13:30
خوردن برنج سرد چه فواید و معایبی برای بدن دارد؟

نیوز: برنج در سفره ایرانی ها جایگاه بسیار ویژه ای دارد. اما مصرف برنج سد چه تاثیری بر بدن خواهد گذاشت در ادامه مطلب با هم بررسی خواهیم کرد.برنج بعنوان یک غذای اصلی است که در منوهای مختلف غذایی، اعم از آسیایی یا مکزیکی مصرف می شود.برنج سرد گاهی به دیگر غذاها مثل سوشی و سالاد اضافه می شود. از جمله مزایای خوردن برنج سرد شامل:

کلسترول و دیابت را بهبود می بخشد

برنج سرد به راحتی قابل هضم نیست زیرا نشاسته مقاوم موجود فیبر نامحلول است. با این حال برای بدن ضرر ندارد زیرا نشاسته مقاوم توسط باکتری های روده ای که آن را تخمیر می کنند به یک پروبیوتیک تبدیل می شوند.

نشاسته ای که به صورت رتروگراد خوانده می شود، عملکرد هورمون های مهم در مورد اشتها مثل پپتید ۱ مانند گلوکاگون (GLP-1) و پپتید YY (PYY) مثبت را تغییر می دهد.

تنظیم هورمونهای مذکور حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و چربی شکمی را نیز پایین می آورد.

بعضی اوقات از این هورمون ها به عنوان هورمون های ضد دیابتی و ضد چاقی نیز یاد می شود.

یک مطالعه انجام شده بر روی موش ها نشان داد حیواناتی که از پودر برنج سرد تغذیه می کنند منجر به تغییر در کلسترول خون و سلامت روده ای شده اند.

طبق مطالعه دانشکده پزشکی، دانشگاه اندونزی در جاکارتا، مصرف برنجی که به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد خنک شده بود، سطح قند را در افراد کاهش داده است.

برنج در سراسر جهان خورده می شود اما کشورهای مختلف آن را متفاوت مصرف می کنند. هر کشور دانه های خود را با دستور العمل های اصلی و ادویه های مجزا تهیه می کند.

خوردن برنج سرد

مسمومیت غذایی

باسیلوس سرئوس یک باکتری خاکی است که در صورت پخت و پز، توانایی ایجاد اسپور و شکوفایی را دارد. این ماده در برنج سرد یافت می شود و منجر به مسمومیت غذایی می شود و در طی چند دقیقه پس از مصرف برنج باعث درد شکم، اسهال و استفراغ می شود.

تشکیل باکتری ها در برنج به نحوه گرم شدن، سرد شدن و نگه داری آن بستگی دارد. این باکتری ها با سرعت زیاد در دماهای بین ۴ تا ۶۰ درجه سانتیگراد رشد می کنند. این دامنه در هنگام کشتن باکتری هایی که می توانند منجر به بیماری شوند، ایمن نیست.

>>>بیشتر بخوانید:

سالم ترین و بهترین شیوه پخت برنج

در مورد برنج معمولا توصیه می شود که گرمای خود را در دمای اتاق از دست بدهد زیرا اسپورها برنج را گسترش داده و آلوده می کنند و در نتیجه افراد بیمار می شوند. این مسئله بر همه تأثیر نمی گذارد، بلکه فقط در مورد افراد ضعیف به ویژه کودکان، زنان باردار و افراد مسن وجود دارد.

برنج را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگذارید، در غیر این صورت بهتر است دور ریخته شود. وقتی برنج در یخچال قرار گرفت ، اطمینان حاصل کنید که آن را زیر ۵ درجه سانتیگراد قرار داده اید، به طوری که باعث تکثیر اسپورها نشود.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=31985

ثبت نظر

-