آمریکاو اروپا کره شمالی را به سوءاستفاده از شیوع کرونا متهم کردند

  • کد خبر : 319662
  • 23 آذر 1399 - 12:49
آمریکاو اروپا کره شمالی را به سوءاستفاده از شیوع کرونا متهم کردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، پنج کشور اروپایی آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک و استونی به همراه ایالات متحده و جمهوری دومینیکن روز جمعه در نشستی مجازی و محرمانه موضوع نقضِ ادعایی حقوق بشر در کره شمالی را بررسی کردند.

این هفت کشور که هم اکنون اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، جمهوری خلق دموکراتیک کره (کره شمالی) را متهم کردند که از پاندمی کووید -۱۹ «برای سرکوب بیشتر حقوق بشر» و اختصاص منابع به برنامه‌های غیرمجاز موشک بالستیک و هسته‌ای خود به جای فراهم کردن امکان دسترسی شهروندان به این منابع بهره می‌برد.

این کشورها در بیانیه‌ای مشترک که پیرامون این موضوع منتشر شد، ادعا کردند: «نقض حقوق بشر از سوی جمهوری خلق دموکراتیک کره [کره شمالی] تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین المللی است. دولت جمهوری خلق دموکراتیک کره منابع را از دسترس ملت خود خارج و به برنامه‌های غیرمجاز موشک بالستیک و هسته‌ای اختصاص می دهد».

در بخشی دیگر از این بیانیه این ادعا مطرح شد که «تصمیم دولت [کره شمالی] برای اولویت دهی به برنامه‌های تسلیحاتی بر نیازهای ملت خود و جداسازی آنها از جامعه بین الملل به طور گریزناپذیری تأثیر مخرب این پاندمی را بر مردم کره شمالی تشدید می کند».

این در حالی است که کره شمالی تاکنون به طور رسمی هیچ‌گونه مورد ابتلا به کرونا را تأیید نکرده است. با این وجود، این کشور هفته گذشته تدابیر فوق العاده ای را به مرحله اجرا گذاشت و شهر پیونگ یانگ نیز در بالاترین سطح آماده باش علیه ویروس کووید -۱۹ قرار دارد.

گفتنی است کره شمالی که از سال ۲۰۰۶ میلادی به خاطر برنامه‌های موشک بالستیک و هسته‌ای خود تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، بارها اتهام نقض حقوق بشر را رد و از تحریم‌های سازمان ملل به دلیل بوجود آوردن شرایط وخیم انسانی در این کشور انتقاد کرده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=319662

ثبت نظر

-