توجه به نیاز عاطفی جوانان برای حمایت از این نسل 

  • کد خبر : 319315
  • 31 تیر 1400 - 9:25
توجه به نیاز عاطفی جوانان برای حمایت از این نسل 

نیوز: نیازهای عاطفی همانند نیاز به آب و غذا برای انسان ضروری و واجب هستند.در نظر گرفتن نیاز عاطفی جوانان با توجه به نوع جنس و شرایط محیطی که در آن قرار دارند و از طرفی مهیا کردن زمینه های رشد علمی و معنوی آن ها از ضروری ترین امور ابتدیی برای حمایت از این نسل به شمار می رود که این وظیفه مهم به عهده مسئولان و نهادهای اجرایی کشور است تا به جای نیروی افسرده و ناتوان، نیروها مولد آینده را بسازد.

یک چهارم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند و با در نظر گرفتن جایگاه و توان آن ها در بخش های سیاسی، فرهنگی، ‌ اجتماعی و اقتصادی به خوبی می توان، آینده جامعه پیش رو را ترسیم کرد.  به گفته جمعیت شناسان تعداد افراد بین ۱۵ تا ۳۰ سال در کشور اعم از دختر و پسر، بالغ بر ۲۰ میلیون نفر می شود که به این قشر با توجه به شرایط سنی و موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارند و همچنین از لحاظ روانشناسی، جمعیت جوان اتلاق کرد.

بستر اشتغال و ازدواج

روانشناسان تاکید می کنند که باید به نیاز عاطفی جوانان توجه ویژه ای شود و در کنار آن بستر های اجتماعی برای ایجاد اشتغال و ازدواج آن ها فراهم شده تا این نیروی مولد و توانمند آینده کشور را بسازد.

از سوی دیگر نوجوانان و جوانان در یک دوره ای حساس وارد روابط با جنس مخالف می شوند که آگاهی از نیازهای روحی و روانی آنها و پاسخ درست به این نیاز عاطفی جوانان می تواند از انحراف آنها جلوگیری کند زیرا این قشر در این بخش از زندگی خود بیش از هر چیزی به محبت نیاز دارد و به سوی فردی تمایل می یابد که نیازهای عاطفی اش را برآورد کند.

نیاز عاطفی جوانان

نیاز جوان امروزی چیست؟

مهرداد تنها روز یکشنبه روانشناس بالینی در گفت و گو با نیوز گفت: برقرای ارتباط درست با خانواده،  همکلاسی، معلم و مربی و از طرفی آگاهی از جهان اطراف جزء خصوصیات بارز قشر نوجوان و جوان به شمار می رود به همین دلیل این قشر برای حفظ این ارتباط تلاش می کند و حاضر است هر هزینه ای برای ادامه رابطه بپردازد و در ارتباط با جنس مخالف نیز اصرار به ازدواج دارند.

تنها گفت: از جمله چالش های پیش روی جوان امروز در مقابل جنس مخالف، نبود گفت و گو و برقراری ارتباط نادرست است و چنانچه جوان امروز احساس کند یا آگاهی یابد که می تواند براساس معیار و ضوابط، رابطه ای منطقی با جنس مخالف برقرار کند، دیگر دچار عوارض شایع این روابط که عمده آن افسردگی و در مواقع شدید افسردگی منجر به خودکشی است، نخواهد شد.

وی ادامه داد: خانواده و جامعه باعث این رفتار دوگانه هستند، در گذشته به دلیل ناآگاهی والدین، شرایط محیطی، تناقضات اجتماعی، افراط و تفریط در مناسبات اجتماعی، به هم ریختگی اوضاع فرهنگی و عدم الگوسازی مناسب برای جوان و حتی نوجوانان در کنار عوارض طبیعی این دوران، شرایط برای ایجاد ناهنجاری های اجتماعی مهیا شده و مشکلات عاطفی و روانی برای جوانان فراهم کرده بود.

>>>بیشتر بخوانید:

چرا کودکان و نوجوانان نیاز عاطفی خود را خارج از خانواده جست‌وجو می‌کنند؟

 افسردگی پس از جدایی

این رواندرمانگر،  افسردگی پس از جدایی و احتمال خودکشی را  از عمده عوارض و چالش های پیش روی جوانان و نوجوانان به دلیل ارتباط  یا عدم برقراری ارتباط درست با دیگران عنوان کرد.

تنها افزود: پس از ایجاد دوستی، به دلیل ارتباط مستمر، نوعی حالت وابستگی بین طرفین ایجاد می شود. در این حالت، قطع رابطه به افسردگی شدید منجر شده و جوان و نوجوان بی حوصله می شود، میل به زندگی ندارد و در مواردی نیز دست به خودکشی می زند.

وی تصریح کرد: با وجود این اختلالات روانی و در این شرایط خانواده باید نسبت به شرایط بوجود آمده، آگاه شوند. برخی از خانواده ها با ایجاد محدودیت بیش از حد و جداسازی فرزندان و برخی نیز با دادن آزادی های بی حساب و بی منطق، دچار رفتارهای افراطی می شوند.

نیاز عاطفی جوانان

جلوگیری از انحراف

این رواندرمانگر نقش خانواده، دوستان و مسئولان نهادهای اجرایی برای جلوگیری از انحراف جوانان و نوجوانان را بسیار موثر برشمرد و گفت: محدود سازی و رفتارهای غیراجتماعی یا به طورکلی افراطی جوانان را از جامعه جدا می کند.

وی در توضیح این مطلب افزود: همیشه این فرضیه وجود دارد که جوان یا حتی نوجوان با توجه به ملاحظاتی عاشق و گرفتار شود،  اما این “دل ستانی” مشکل این پدیده نیست بلکه مشکل اصلی ابتدا از ناآگاهی والدین و عدم ارتباط صحیح فرزندان با خانواده است و سپس آماده نبودن جامعه، محیط اجتماعی و مسئولان و نهادهای مرتبط برای مواجهه با چنین مواقعی است.

این روانشناس نحوه و چگونه برقرار کردن ارتباط را امری مهم و موثر در جلوگیری از انحرافات بعدی قشر جوان عنوان کرد و گفت: در جامعه پیچیده امروز، نمی توان به طور سنتی جوان و جوانان را با هم آشنا کرد و باید به نقش اجتماع در این زمینه توجه کرد. دانشگاه، محیط کار، مناسبات اجتماعی و رفت و آمدهای خانوادگی، بسترهای ایجاد ارتباط بین دو جنس مخالف جملگی نقشی بی بدیل در روحیات و شادابی این نسل آینده ساز دارد.

تحت فشارهای عاطفی

تنها اضافه کرد: جوان و نوجوان امروز با توجه به وجود فضای مجازی تحت فشارهای عاطفی و هیجانی قرار گرفته و به طور طبیعی گرایش به مظاهر نو و جدید از جمله ظاهر سازی در مدل مو یا نوع پوشش دارد و در این شرایط تا جایی که امکان اختلاف با خانواده بوجود آورد، دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت هایی که از سوی والدین و جامعه بر قشر جوان و نوجوان اعمال می شود تب این دوره در آنها نهادینه شده و والدین و نهادهای مدنی با این قشر وارد یک دوره طولانی لجاجت شده اند. خانواده ها و نهادهای مسئول اطلاع چندانی از شرایط دوران بلوغ نوجوانان و احساس جوان امروز ندارند و این مساله به نقطه چالش برانگیزی برای مقابله با جمعیتی که پایه و اساس یک کشور به شمار می رود، تبدیل شده است.

تنها افزود: این شرایط باعث می شود که تعارض بین والدین در وهله نخست و نهادهای مسئول با قشر جوان و نوجوان افزایش یابد و از لحاظ عاطفی تحت فشار شدیدی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه نسل جوان و نوجوان امروز به حمایت بیشتری از سوی نهادهای تاثیرگذار نیاز دارند، گفت: در صورت عدم توجه به این قشر، جوان و نوجوان برای ارضای نیازهای روانی خود بیشتر به سمتی کشیده می شود که به آن ابراز محبت شود، احساس و روحیات آن را به درستی درک و زبان آن ها را بفهمد و تایید کند در این صورت اگر خانواده ها و جامعه دیر به فکر جبران برآیند، صدمات قابل توجهی به خانواده ها و جامعه کشور وارد خواهد شد.

نقش خانواده ها چیست؟

این رواندرمانگر گفت: با خلاقیت یابی و هدایت این جمعیت به مسیر مناسب، می توان زمینه کشف و شکوفایی استعدادها و ارضای نیازهای روانی آنها را ایجاد کرد.

تنها افزود: با توجه به اینکه جوان و نوجوان امروز، نیاز به جلب محبت و ابراز وجود دارند، انگیزه سازی، ایجاد خلاقیت و الگوسازی مناسب، نقش مهمی در سرگرم سازی این قشر و از طرفی کاهش میزان دوستی های افراطی در بین آنها خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=319315

ثبت نظر

-