پای شهروند و همشهری به بورس باز شد/ زمان عرضه اولیه سهام

  • کد خبر : 318162
  • 22 آذر 1399 - 12:49
پای شهروند و همشهری به بورس باز شد/ زمان عرضه اولیه سهام

تصویب لایحه با تغییراتی در شورای شهر/قرار بود شهرداری ظرف 3 ماه لایحه را ارائه کند

لایحه شهرداری تهران در کمیسیون‌های مربوطه  در شورای اسلامی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و درنهایت با تغییراتی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مورد تصویب قرار گرفت.

بهاره آروین یکی از عضای شورای شهر در این باره گفت که مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسه‌های تابعه در بازار سرمایه یک‌سال پیش با پیشنهاد کمیته شفافیت و شهر هوشمند در تاریخ 14 آبان 98 تصویب شد. در آن مصوبه پیش‌بینی شده بود که لایحه جامعی برای عرضه سهام شرکت‌های تابعه ظرف سه ماه به شورا بیاید و شهرداری تعیین کند که چه تعداد از شرکت‌ها قابلیت واگذاری دارد. 

به گفته آروین، شهرداری بعد از چندین ماه، در اواخر شهریور لایحه برنامه عملیاتی و زمانبندی اجرایی عرضه سهام شرکت شهروند و مؤسسه همشهری در بازار سرمایه را به شورا ارسال کرد. 

وی در ادامه اضافه کرد: کمیسیون میزان سهام را که در لایحه شهرداری 25 درصد پیش‌بینی شده بود تا 30 درصد افزایش داد و این عدد همچنان زیر 32 درصد که مبنای تغییر مالکیت سهام است. همچنین کمیسیون، ترکیب اعضا درهیأت واگذاری را هم تا حدی تغییر داده و ترکیب این هیأت شامل معاون مالی اداری شهرداری تهران، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران، معاونان ذیربط در هریک از شرکت‌ها و یک نفر صاحب‌نظر خبره به پیشنهاد کمیسیون به تصویب شورا و یک‌نفر از اعضای شورا به عنوان ناظر است. البته یک لایحه مهم هم به این لایحه اضافه شد. 

وی تأکید کرد که شهرداری مصوبه را به طور کامل اجرا نکرده بود و نسبت به تعیین‌تکلیف واگذاری واحدهای تابعه اقدام نکرده بود. ما شهرداری را ملزم کردیم نسبت به ارائه لایحه برای واگذاری همه شرکت‌هایی که قابلیت واگذاری ندارند و بالاتر از 33 درصد از سهامشان در مالکیت شهرداری است و واحدهای تابعه محسوب می‌شود اقدام کنند. 

آروین اضافه کرد:البته در ماده 6 هم در مورد واگذاری ترجیحی سهام به کارمندان و پرسنل شهرداری که کمیسیون برنامه و بودجه آن را در چارچوب ضوابط بورس و اوراق بهادار و بازار سرمایه محدود کرده و تبصره ذیلش نیز ناظر به ارائه پیشنهاد از سوی معاونت منابع انسانی است. 

مدیریت پنجم شهری یکی از شعارهایش ایجاد شفاف‌سازی است و برای این منظور هم سامانه شفافیت را راه‌اندازی کرد. البته در این زمینه ایراداتی وجود دارد و اطلاعات به صورت کامل بارگذاری نمی‌شود، اما اعضای شورا معتقد هستند که سالها زحمت کشیده‌اند که رویکرد شورا را در واگذاری‌ها شفاف نشان دهند و تأکید دارند که در برخی مواقع، واگذاری‌ها حتی در دولت در فرایند غیرشفاف است، اما اگر قرار است شرکت‌های شهرداری واگذارشوند، باید در شفاف‌ترین حالت ممکن وارد بازار سرمایه شوند. 

ورود شرکت شهروندو و همشهری به بورس تا 3 ماه آینده

بعد از کش و فوس‌های فراوان، خبر رسید که قرار است شرکت شهروند و همشهری وارد بورس شوند و برای این منظور اقدامات اولیه صورت گرفته و در صورتی که موانع برطرف شود، تا پایان سال جاری این دو شرکت وارد بورس خواهند شد. 

 شورای سیاستگذاری برای این کار انتخاب شده است

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت: ‌ما در سال گذشته پیشنهاداتی داشتیم. شهرداری امسال لایحه‌ای ارائه کرد که با تغییراتی در صحن علنی شورا مصوب شد و قرار شد که در فاز اول دو شرکت شهروند و همشهری وارد بورس شوند. 

وی با تأکید بر این موضوع که شورای سیاستگذاری برای این کار انتخاب شده است، گفت: ‌این شورا متشکل از نمایندگان شهرداری، صاحب‌نظران و اعضای شورا هستند و شورای سیاستگذاری موظف است زمینه حضور این دو شرکت را در بازار بورس فراهم کرده و موانع را برطرف کند. 

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: ‌ان‌شاءالله مدارک و مستندات آماده می‌شوند و ظرف سه ماه آینده وارد بورس می‌شویم. 

فرایند باید شفاف باشد/شرکت های که وارد بورس می شوند باید د ر 3 سال گذشته سود اور بوده باشند

وی با بیان اینکه باید هر اقدامی که شرکت‌ها انجام می‌دهند شفاف باشد،‌گفت: اگر قرار باشد شرکتی وارد بورس شود، باید ظرف سه سال گذشته سودآور باشد و همچنین تمام فرایند آن شفاف باشد، سپس این شرکت وارد بورس می‌شود. 

وی به مصوبه الزام شهرداری برای عرضه سهام شرکت‌ها به بورس گفت: با توجه به وضعیت بورس قرار شد که دو شرکت شهرداری در فضایی کاملا شفاف وارد بورس شوند، شرکت‌هایی که درآمدزا بودند وارد این مقوله می‌شوند و باید تمام فرایند شفاف باشد. 

عضو شورای شهر تهران گفت: برخی از شرکت‌ها درآمدها و هزینه‌هایشان شفاف نیست، اما برای اینکه وارد بورس شوند مجبور هستند که درآمد و هزینه‌هایشان به صورت شفاف‌ ثبت شود، به همین دلیل یکی از مهمترین حسن‌های ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه این است که کمک می‌کند این شرکت‌ها کاملاً شفاف باشند. 

برخی معتقدند که امکان واگذاری وجود ندارد و باید فرایندهای خاصی طی شود، اما مدیران شهرداری تأکید دارند که در واحدهای تابعه آنها امکان این موضوع وجود دارد و ورود به بازار سرمایه خوب است و هدف اصلی از اجرای این کار، الزام شهرداری به ارائه لایحه در خصوص عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات تابعه در بازار سرمایه بود و این عمل شفافیت مالی را افزایش می‌دهد، چرا که در برخی مواقع رسیدگی به وضعیت مالی واحدها با موانعی روبه‌رو است، درنهایت اعضای شورا هم موافق بودند که همشهری و شهروند وارد بورس شوند.

عبدالحمید امامی معاون مالی اداری شهرداری تهران در این باره می‌گوید: یکی از پیشنهادات الزام شهرداری به هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از این واگذاری در پروژه‌های عمرانی است.

وی ادامه داد: ‌اگر سهامی از همشهری به فروش می‌رسد، خود شرکت این امکان را داشته باشد با توجه به محدویت منابع از آن، برای تغییرات برنامه‌های خود استفاده کرده و سرمایه‌گذاری کند. 

به گفته امامی، البته نباید منابع حاصله صرف از فروش سهام همشهری صرف بدهی‌های شهرداری شود.

براساس این گزارش، قرار است تا پایان سال 99 سهام دو شرکت شهروند و همشهری وارد بورس شوند. در دوره قبلی مدیریت شهری قراربود که فروشگاه شهروندبه فروش برسد. اقداماتی در این زمینه انجام شد، ولی کار متوقف شد. حال مدیران جدید شهری بعد از سه سال و نیم از فعالیت قرار است که سهام شهروند را وارد بورس کنند و معتقدند که با ورود سهام یک شرکت به بورس، شفاف‌سازی‌های لازم انجام می‌شود و تمامی درآمدها و هزینه‌کردها مشخص است. معلوم نیست بعد از اینکه شهروند و همشهری وارد بورس شوند، سومین شرکت و یا سازمانی که قرار است از شهرداری وارد بورس شود کدام است و مدیران می‌گویند فعلا در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده‌اند. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=318162

ثبت نظر

-