آشنایی با معروف ترین وخوشمزه ترین غذاهای شیرازی

  • کد خبر : 31763
  • 26 تیر 1400 - 11:16
آشنایی با معروف ترین وخوشمزه ترین غذاهای شیرازی

نیوز: شهر شیراز مرکز استان فارس و پنجمین شهر بزرگ و پر جمعیت ایران است. شیراز یکی از شهرهای زیبای ایران بوده که به دلیل جاذبه های تاریخی فراوانی که دارد، سالانه گردشگران بسیاری از ایران و جهان راهی آنجا می شوند. غذاهای محلی هر شهر بخشی از فرهنگ آن شهر بوده و جز جاذبه های گردشگری به شمار می آیند. شیراز نیز مانند دیگر شهرهای ایران، غذاهای محلی خوشمزه و خوش طعمی دارد که میتوان از آن ها خورد و لذت برد. برای همین، در مقاله معروف ترین غذاهای شیرازی سعی کرده ایم تا مختصری شما را با بهترین غذاهای محلی شیراز آشنا کنیم که در هنگام سفر به این شهر، دچار سردرگمی در انتخاب نشوید.

کلم پلو

اسم کلم پلوی شیرازی حتما تا حالا به گوشتان خورده است. این مورد از معروف ترین غذاهای شیرازی در نقاط دیگر ایران نیز علاقمندان زیادی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. اما همانطور که از نامش پیداست، جز غذاهای محلی شیراز هست. مواد اصلی این غذا برنج، کلم قمری و گوشت چرخکرده بوده و از سبزیجات معطر برای طعم بهترش استفاده می شود.

کلم پلو

دوپیازه آلو

یکی از بهترین غذاهای محلی شیراز، دوپیازه آلو بوده که با سیب زمینی آبپز و پیاز داغ به همراه گوجه فرنگی تهیه می شود. تهیه این غذا بسیار ساده و سریع هست. اگر سفر به شیراز کردید، توصیه می شود حتما این غذا را امتحان کنید.

دوپیازه آلو

شکرپلو

شکر پلو یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شیرازی بوده که همانطور که از نامش پیداست، طعم شیرینی دارد. این غذا با استفاده از برنج و شکر تهیه می شود. اگر علاقمند به طعم شیرینی هستید، می توانید این غذای محلی را نوش جان کنید.

 

قورمه به

شیرازی ها بنا به ذائقه خود، غذاهای محلی شیرین زیادی دارند. قورمه به یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز بوده که طعمی شیرین دارد. این غذا از به، گوشت، شکر تهیه می شود.

قورمه به

یخنی نخود

یخنی نخود یک غذای شیرازی است که مانند آبگوشت و با همان مواد تهیه می شود. برای درست کردن این غذا گوشت، نخود، پیاز و ادویه جات را به همراه آب بر روی اجاق قرار می دهند تا بپزد. سپس، سیب زمینی ها را به آن اضافه می کنند. این غذا مانند آبگوشت سرو می شود.

یخنی نخود

لوبیا پلو

لوبیا پلو یکی از غذاهای اصیل شیرازی بوده که از لوبیای چشم بلبلی تهیه می شود. این غذا را به همراه گوشت مرغ یا گوشت چرخکرده سرو می کنند.

>>>بیشتر بخوانید:

جذابیت غذاهای ایرانی برای گردشگران خارجی

 

رب پلو

یکی دیگر از انواع پلوهای شیرازی، رب پلو بوده که بدون گوشت تهیه می شود. برای طبخ این غذا از برنج، رب انار، گردو استفاده می شود. شیرازی ها این غذا را به همراه سالاد شیرازی میل می کنند.

رب پلو

شیرازی پلو

یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای شیرازی است که پیشنهاد می شود حتما در سفر به شیراز آن را امتحان کنید. مواد اصلی شیرازی پلو برنج، بادمجان، مرغ، ماست و زرشک بوده و از زعفران نیز برای خوش طعم کردنش استفاده می شود.

 

اشکنه شیرازی

اشکنه یکی از غذاهایی است که در مناطق مختلف ایران طبخ می گردد و هر منطقه دستور تهیه مختص خود را دارد. در تهیه اشکنه شیرازی از پیاز و تخم مرغ به همراه نعناع و شنبلیله خشک استفاده می شود. این غذا در شیراز به آب پیازک نیز معروف است.

اشکنه شیرازی

هویج پلو

یکی دیگر از غذاهای شیرین شیراز هویج پلو بوده که در تهیه آن از برنج، هویج، شکر استفاده شده است.

 

کوفته هلو

کوفته هلو یکی از غذاهایی است که فقط در سفر به شیراز می توانید آن را پیدا کنید. در تهیه این غذا از هلو استفاده نشده اما به کوفته هلو شهرت دارد. مواد اصلی این غذا را گوشت چرخکرده تشکیل می دهد. برای درست کردن کوفته هلو، گوشت چرخکرده، تخم مرغ و پیاز را با هم مخلوط کنید و با آرد نخودچی خوب ورز دهید. سپس، به اندازه یک هلو از مواد برداشته و آن را به صورت گلوله در آورید و در وسط آن مقداری پیاز داغ و کشمش قرار دهید. این گلوله ها را در مقداری روغن تفت داده و اجازه دهید تا خوب بپزند. در برخی موارد از هویج یا نرگسی نیز در مواد اولیه استفاده می شود.

کوفته هلو

دمپختک شیرازی

دمپختک در شیراز با عدس و کلم پخته می شود. برای تهیه این غذا از گوشت استفاده نمی شود. پس، اگر دارای رژیم غذایی پرهیز از گوشت هستید، می توانید این غذاهای سنتی شیراز را نوش جان کنید.

 

کوفته سبزی

کوفته سبزی نیز یکی دیگر از کوفته های خوشمزه شیرازی ها بوده که با گوشت چرخکرده، نخود، سبزی و پیاز تهیه می شود.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=31763

ثبت نظر

-