پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی طی نامهای به رئیس جمهور، خواهان موافقت وی با ترخیص کامیونهای وارداتی دست دوم (زیر ۳ سال ساخت) اروپایی و کرهای و ژاپنی که در انبارهای گمرکات کشور دپو شدهاند، شد، رئیس جمهور نیز بلافاصله با درخواست وی موافقت کرد و به وزیر صمت دستور داد تا با ترخیص آنها موافقت کند.
پس از موافقت وزارت صمت با ترخیص کامیونهای دست دوم وارداتی که در سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش واردات شده بودند، گمرک و سازمان راهداری نیز با یکدیگر توافق کردهاند که به ازای هر یک دستگاه کامیون فرسوده که گواهی اسقاط دریافت کرده باشد، یک دستگاه کامیون دست دوم زیر ۳ سال ساخت از انبارهای گمرکات ترخیص شوند.
صدرالله بمانا مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در امور نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل نیز دو هفته قبل از موافقت رئیس جمهور با درخواست وزیر راه برای ترخیص حدود ۲ هزار دستگاه کامیون مانده در انبارهای گمرک خبر داده بود.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند با اجرای طرح واردات کامیونهای دست دوم اروپایی، علاوه بر آنکه مشکل کمبود کامیون نوساز و شبه نوساز در کشور تا حدودی برطرف میشود، مصرف سوخت نیز کاهش یافته و قیمت کامیونهای فرسوده که در حال حاضر به دلیل کمبود خودروی سنگین، نجومی شده، به شدت افت خواهد کرد.
>>>بیشتر بخوانید:
پیشرفتهترین کامیونها و خودروهای سنگین جادههای ایران
ببینید | تست جادهای کامیون الکتریکی تسلا
کامیون، (به فرانسوی: Camion) (به انگلیسی: Truck یا Lorry) یکی از وسایل نقلیه موتوری باری است که بخش بارگیر آن بهصورت پیوسته به کشنده متصل است. از کامیون بیشتر برای ترابری کالا و مواد سنگین استفاده میشود و بهعنوان خودروی آتشنشانی نیز از آن استفاده میشود. کامیونها ظرفیت حمل ۶ تن بار یا بیشتر را دارند.
در ادامه چند نمونه از کامیون های قدیمی را با هم ببینیم: