واکنش رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی به یاوه گویی های اردوغان

  • کد خبر : 317386
  • 21 آذر 1399 - 20:59
واکنش رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی به یاوه گویی های اردوغان

 

 

احمد نادری رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی با اشاره به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ، تصریح کرد: اردوغان در سال‌های اخیر با سیاست‌های غلطی که در منطقه هم در قبال عراق و هم در رابطه با سوریه داشته، اساسا جمعیت زیادی از مردم منطقه و به خصوص این دو کشور آواره کرده و به کشورهای اروپایی فرستاده که در آوارگی محض زندگی می‌کنند؛ این در اثر توهمات نوعثمانی‌گری اردوغان است.

وی افزود:

ادوغان فکر می‌کرد که با بها دادن به محور جنوب که همان گرایش نو عثمانی است، می‌تواند بعد از انقلاب‌های بیداری در 2011 با روی کار آوردن اخوان المسلمین در کشورهای مختلف یک عثمانی جدید را دوباره ایجاد کند که در سیاست‌های ترکیه استفاده شود.

سخنگوی فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی مجلس ادامه داد:

می‌بینیم که نتیجه این گرایش‌های نوعثمانی قتل‌ها و غارت‌ها، شکنجه‌ها، سربریدن‌ها و آوارگی زنان و کودکان و به بردگی جنسی گرفتن دختران و زنان زیادی در منطقه شد و این یکی از نتایج توهمات اردوغان در سال‌های اخیر است.

نادری بر همین اساس اضافه کرد:

اردوغان فرد بسیار ناسپاسی است چرا که در سال‌های اخیر در کودتای 2016 ترکیه، ایران در بعد اطلاعاتی و سایر ابعاد به اردوغان کمک کرد و به لحاظ سیاسی در کنار او ایستادیم؛ در موارد دیگر هم ایران به اردوغان کمک‌های زیادی کرد اما اظهارات اخیر وی اوج ناسپاسی است.

وی درباره جنگ اخیر قره باغ نیز اظهار داشت:

موضع همیشگی ایران درباره قره باغ این بوده که این منطقه جزو خاک اسلام است. ما در کنار مردم آذربایجان بودیم. و اشغالگری را محکوم کرده. و به مردم مظلوم قره باغ کمک هم کردیم.

نادری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه چنگ زدن به توهمات ناسیونالیستی اردوغان اساسا کاری غیرمعقول است، گفت:

اردوغان اصولا یک فرد احساسی در سیاست خارجی است. و این احساسی‌گری‌ها بارها کار دست ترکیه و خودش داده. و اکنون هم با حرف‌ها احساسی و چنگ زدن به ناسیونالیسیم. و ادعاهای گزافه درباره خاک ایران، می‌خواهد موج جدید ناسیونالیستی راه بیندازد. البته هموطنان آذری‌زبان مابه این حرف‌های پوچ و گزافه اردوغان وقعی نمی‌نهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همین راستا یادآور شد:

آذری‌های ایران، ایرانی هستند. و من به آقای اردوغان توصیه می‌کنم. که تاریخ معاصر و تاریخ قدیم منطقه را بخواند. و درس عبرت بگیرد. و درباره ایران در ادوار مختلف، مطالعه کند. که چگونه محور مقاومت را در دفاع از مردم مظلوم سوریه و عراق متحد کرد. ایشان به قدر کافی باید تاریخ بخواند تا بداند که با توهمات گزافه نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد.

 

 

در نیوز بخوانید:

اعتراض دفاتر منطقه آذربایجان جامعه اسلامی دانشجویان به اظهارنظر اخیر اردوغان

بیانیه نمایندگان ولی فقیه در پی اظهارات اردوغان

خیانت اردو غان به مسلمانان ترکیه

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=317386

ثبت نظر

-