واکنش ها به عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی

  • کد خبر : 317046
  • 21 آذر 1399 - 14:49
واکنش ها به عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، مغرب، روز گذشته اعلام کرد که تماس های رسمی و روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را در سریع ترین زمان ممکن از سر خواهد گرفت. عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی با واکنش گروه های مختلف فلسطینی مواجه شد.

فعال حقوقی مغربی: عادی سازی روابط میان رباط و تل آویو به مثابه باج خواهی است

«خالد البکاری» فعال حقوقی مغربی در واکنش به عادی سازی روابط میان کشورش و رژیم صهیونیستی گفت: اگر بازگشایی دفاتر ارتباطی بین اسرائیل و مغرب، هزینه‌ای است که مغرب برای به رسمیت شناختن حاکمیت بر منطقه صحرا توسط دونالد ترامپ داده است، این مسأله به مثابه باج خواهی بوده و هیچ ارتباطی به موفقیت دیپلماتیک ندارد.

وی در ادامه افزود: اگر دولت جو بایدن، حاکمیت مغرب بر منطقه صحراء را به رسمیت نشناسد، آیا پس از آن، دفاتر ارتباطی بین مغرب و رژیم صهیونیستی بسته خواهد شد؟

البکاری بیان کرد: این مسأله به تصمیم ناگهانی ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید با هدف آشفته کردن اوضاع قبل از رفتنش، مرتبط است تا اینکه بخواهد یک تصمیم مشترک سیاسی و دیپلماتیک باشد.

فعال سیاسی مغربی: مردم مغرب عادی سازی روابط با اسرائیل را خیانت می دانند

«احمد ویحمان» رئیس نهاد دیده بان مبارزه با عادی سازی روابط اعلام کرد که ملت مغرب با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی، رژیمی است که علیه تمامیت ارضی مغرب و انسجام اجتماعی آن توطئه می‌کند و در تلاش است تا آن را به ۶ بخش تجزیه کند.

ویحمان بیان کرد که مسئله صحرای غربی، نیازمند تأیید صهیونیست‌ها نیست تا مغربی بودن آن مشخص شود؛ لذا توجیه عادی‌سازی از طریق مسئله صحرا، یک رسوایی بوده و غیر قابل پذیرش است.

وی ادامه داد: عادی سازی روابط در همه ابعاد و جنبه های آن یک خیانت به شمار می رود.

انتقاد سناتور جمهوریخواه از امتیازدهی ترامپ به مغرب

سناتور «جیم اینهوف» (Jim Inhofe) رییس کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا با انتقاد از به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی از سوی دولت ترامپ در ازای عادی سازی روابط میان رباط و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: این اقدام تکان‌دهنده و عمیقاً ناامیدکننده است.

رییس کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا در این خصوص ادعا کرد: رییس جمهور می توانست این معامله را بدون تجارت با حقوق مردم محروم (در منطقه صحرای غربی) انجام دهد!

وی که از جمهوریخواهان و متحدین نزدیک ترامپ به شمار می رود؛ در این باره ادامه داد: بیانیه کاخ سفید مبنی بر حاکمیت مراکش بر صحرای غربی بسیار تکان دهنده و ناامیدکننده است، من ناراحت هستم که حقوق مردم صحرای غربی نادیده گرفته شده است.

تماس تلفنی پادشاه مغرب با محمود عباس

دیوان پادشاهی مغرب در بیانیه ای اعلام کرد که «محمد ششم» پادشاه این کشور در تماس تلفنی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر پایبندی به راه حل دو دولتی تاکید کرد.

دیوان پادشاهی مغرب اعلام کرد که محمد ششم در این گفتگوی تلفنی محمود عباس را در جریان تماس تلفنی روز پنج شنبه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار داده است.

این بیانیه می افزاید: پادشاه مغرب تاکید کرد که مواضعش در حمایت از موضوع فلسطین ثابت است و تغییری نکرده و مذاکرات میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی، همچنان تنها راه دستیابی به راه حل نهایی، دائم و جامع برای نزاع میان دو طرف است.

رباط: برقراری تماس مجدد با اسرائیل، به منزله عادی سازی نیست

«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغربدر واکنش به عادی سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی گفت: دفتر ارتباط با رژیم صهیونیستی در رباط تا سال ۲۰۰۲ دایر بوده است و برخی از تصمیم ها که مستلزم تماس مجدد با اسرائیل است، به منزله عادی سازی نیست. وی افزود: تحول اخیر در روابط کشورش با اسرائیل، عادی سازی نیست.

جهاد اسلامی: این اقدام خیانت به قدس است

بر اساس این گزارش، جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام برقراری روابط بین مغرب و اسرائیل را خیانت به قدس برشمرد.

جهاد اسلامی افزود: سناریوی شتاب رژیم های عربی برای رابطه با رژیم صهیونیستی لعن و نفرین را برای این رژیم ها و حاکمانش به همراه خواهد داشت.

حماس: اقدام مغرب به نفع موضوع فلسطین نیست

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز از این اقدام به عنوان خطایی یاد کرد که به نفع موضوع فلسطین نیست.

حماس افزود: رژیم اشغالگر از عادی سازی روابط برای افزایش سیاست خصمانه علیه ملت فلسطین سوء استفاده می کند.

حماس تاکید کرد: اعلام سازش میان مغرب و رژیم اشغالگر، شکست جدیدی برای نظام شکننده عربی است که راه تقویت ارکان حکومت استبدادی خود را در نزد آمریکا و دشمن صهیونیستی، جستجو می‌کند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: روزی سیاه بود

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم اعلام مغرب در عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی را روزی سیاه برشمرد.

این جبهه افزود: عادی سازی روابط نشانگر ضرورت یکپارچگی تلاش ها برای مقابله با این رژیم ها و خیانت هایشان و حمایت از حقوق ملت فلسطین است.

جنبش احرار: این اقدام خواست مردم مغرب نیست

جنبش احرار هم اعلام کرد: اعلام افتادن رژیم مغرب در آغوش دشمن صهیونیستی غافلگیرکننده نبود و این امر برای آندسته از امت که دارای بصیرت هستند واضح و آشکار بود.

جنبش مجاهدین: خدمتی مجانی به نتانیاهو و ترامپ است

جنبش مجاهدین فلسطین هم با واکنش به این اقدام، گفت: اعلام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواست مردم مغرب نیست. این اقدام خدمتی مجانی به نتانیاهو و ترامپ است.

این جنبش افزود: نقش مشکوک امارات در کشاندن شمار بیشتری از رژیم ها به گل و لای عادی سازی روابط در راستای خدمت رژیم ابوظبی به منافع صهیونیست ها ادامه دارد.

انصارالله یمن

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن در پیامی توئیتری تاکید کرد: هرگونه عادی سازی روابط چه در شرق یا غرب مردود و محکوم است. هیچ برهانی هرگونه روابط کشورهای عربی و اسلامی با دشمن اسرائیلی را توجیه نمی‌کند.

مصر

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر از برقراری روابط بین مغرب و رژیم صهیونیستی استقبال کرد.

وی در عین حال مدعی شد که این اقدام گامی مهم در راستای تقویت ثبات و همکاری منطقه‌ای خواهد بود.

امارات

«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در واکنش به اعلام توافق سازش مغرب با رژیم صهیونیستی مدعی شد که عادی سازی روابط مغرب با اسرائیل، اقدامی حاکمیتی است که تلاش مشترک برای صلحی عادلانه در منطقه را تقویت می‌کند.

بحرین

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین هم که رژیم متبوعش اخیراً با صهیونیست ها توافق سازش امضا کرد، پنج شنبه شب از عادی‌سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی استقبال کرد و مدعی شد که این اقدام موجب تقویت تحقق صلح و ثبات و شکوفایی در منطقه می‌شود.

گفتنی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز یک پیشرفت تاریخی دیگر حاصل شد».

وی در ادامه این پیام توئیتری افزود: «دو دوست عالی ما اسرائیل و پادشاهی مراکش بر سر [برقراری] روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند- پیشرفتی عظیم برای صلح در خاورمیانه!»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=317046

ثبت نظر

-