خواص درمانی شربت گل محمدی/طرز تهیه شربت

  • کد خبر : 31675
  • 26 تیر 1400 - 12:08
خواص درمانی شربت گل محمدی/طرز تهیه شربت

نیوز: یکی از خوش رنگ ترین و خوشمزه ترین شربت های سنتی ایران است که در اویل فصل بهار همزمان با رسیدن گل محمدی این شربت را درست می کنند.محمدرضا حاجی حیدری، متخصص طب سنتی درباره فواید شربت گل سرخ یا گل محمدی گفت: گل سرخ یا گل محمدی در بسیاری از مناطق ایران خصوصا مناطق حاشیه کویر می روید و دارای طبع سرد و خشک بوده و همچنین حاوی خواص دارویی فراوانی است.

او افزود: گل محمدی به صورت های مختلف فرآوری شده و گلاب از فرآورده های آن است که به صورت خوراکی، بوئیدن و جهت شستشوی مورد استفاده قرار می گیرد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به فواید استفاده از اسانس گل محمدی اظهار کرد: افشره و اسانس گل سرخ یا محمدی در صنعت عطر سازی کاربرد داشته و روغن آن نیز به طور موضعی وخ راکی استفاده می شود.

حاجی حیدری درباره فواید درمانی گل محمدی گفت: گل محمدی تقویت کننده کبد معده و مغز یعنی اعضای اصلی بدن است و باعث ایجاد نشاط و شادی می شود به خصوص اگر به صورت بوییدن مورد استفاده قرار گیرد.

 شربت گل محمدی

او افزود: از قدیم یکی از رسوم رایج در کشور ما استفاده از گلاب در مراسم سوگواری بوده چرا که استشمام این گل باعث آرامش می شود.این متخصص طب سنتی تصریح کرد: خوردن گل محمدی و شربت آن برای یبوست، سردرد، افسردگی، افزایش توان بدن و برطرف کردن ضعف و خستگی مزمن بسیار مفید است.

حاجی حیدری ادامه داد: شربت گل محمدی خواص آرام بخش داشته و برای درمان بی خوابی نیز موثر است و برای افرادی که بدن و عرق آنها بوی نامطبوع دارد مصرف گل محمدی باعث خوش بویی می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

شربت هندوانه‌ی بسیار مفید وخوشمزه

او اظهار کرد: شربت گل سرخ برای کاهش و تعدیل حرارت گرم مزاجان خصوصا صفراوی مزاجان بسیار مناسب و مفید است.این متخصص طب سنتی گفت: برای کاهش درد و ورم ناشی از آرتروز مفاصل روغن گل محمدی را روزی دو تا سه بار به صورت موضعی استفاده کنید؛همچنین برای کاهش دردهای ناشی از بیماری زونا استفاده از روغن گل محمدی بسیار مفید است.


مواد لازم برای تهیه شربت گل محمدی

  • گل محمدی تازه ۵۰۰ گرم
  • شکر ۲ کیلو
  • آب ۲ لیتر
  • جوهر لیمو ۱ پنس

 شربت گل محمدی

طرز تهیه شربت گل محمدی

مرحله اول

ابتدا گل محمدی را را برگ برگ کنید سپس یک قابلمه لعابی انتخاب کنید به این دلیل این قابلمه را انتخاب کنید زیرا باعث شفافیت شربت می شود مقداری آب بریزید داخل قابلمه و بگذارید روی حرارت تا به جوش بیاد سپس گل محمدی را داخل قابلمه ریخته و دمکنی بگذارید و به مدت ۲۴ ساعت بگذارید گل محمدی در همین حالت بماند تا سرد شود و رنگ گل محمدی خارج شود.


مرحله دوم

بعد از گذشت ۲۴ ساعت گل محمدی را آبکش کنید ولی اصلا گل برگ ها را فشار ندهید زیرا باعث کدر شدن شربت می شود آب بدست آمده را با شکر مخلوط کنید و داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید و در حین پخت مدام کف روی شربت را بگیرد و اجازه دهید شربت غلیظ شود و به قوام برسد.


مرحله آخر

وقتی شربت گل محمدی غلیظ شد جوهر لیمو را اضافه کنید و بگذارید تا شربت غلیظ شود به دلخواه می توانید برای رنگ دهی بیشتر شربت مقداری رنگ خوراکی یا رنگ لبو داخل شربت ریخته تا به رنگ صورتی خوش رنگ بدست بیاد. شربت گل محمدی ما حاضر است آن را داخل لیوان ریخته و با آب رقیق کنید و به همراه چند قطره لیمو ترش میل کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=31675

ثبت نظر

-