واکنش رسانه‌های باکو به سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران

  • کد خبر : 316739
  • 21 آذر 1399 - 9:05
واکنش رسانه‌های باکو به سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران

به گزراش جام‌جم آنلاین به نقل از العالم، رسانه‌های جمهوری آذربایجان در بازتاب سفر دو روزه /دیروز و امروز پنجشنبه/ بایرام اف به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران موضوعات مورد مذاکره در این دیدارها مربوط به روابط دوجانبه، مسایل منطقه‌ای و حمایت ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را برجسته کردند.

خبرگزاری رسمی ” آذرتاج ” با اشاره به دیدار بایرام اف با دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران نوشت: رییس جمهوری ایران در رابطه با آزادسازی سرزمینهای اشغال شده جمهوری آذربایجان در «قره باغ» ابراز خشنودی کرد و گفت که ایران همواره از تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان حمایت کرده است .

بنابر این گزارش، در این دیدار اهمیت گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مورد اشاره قرار گرفته و بر ضرورت سرعت بخشیدن به طرح احداث خط راه آهن «رشت – آستارا» به عنوان بخشی از دالان حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب تاکید شد .

آذرتاج در گزارشی در باره دیدار وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران نیز نوشت: در این دیدار وضعیت جاری بین‌المللی و بخصوص شرایط فعلی منطقه پس از امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان در باره خاتمه جنگ در «قره باغ» بررسی شد .

خبرگزاری ” آپا ” نیز در گزارشی در باره دیدار وزیر امور خارجه جموری آذربایجان با دبیر شورای امنیت ملی ایران نوشت: «علی شمخانی» در خصوص برقراری صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و آزادسازی سرزمینهای اشغالی جمهوری آذربایجان در قره باغ ابراز خشنودی کرد و برای مردم و دولت این کشور آرزوی رفاه و توسعه کرد.

بنابر این گزارش، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به توسعه روابط دو کشور گفت که اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک و همکاری در عرصه‌های مختلف نیاز به مساعی و تلاش‌های جدی دو طرف دارد .

خبرگزاری ” ترند ” هم در گزارش در باره دیدار وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: بایرام اف در این دیدار در رابطه با حمایت‌های ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان ابراز قدردانی کرد.

طبق این گزارش ، در این دیدار همچنین اعلام شد که آزادسازی سرزمینهای اشغالی جمهوری آذربایجان و برقراری کنترل دولت باکو بر بخشی از مرزهای خود در قره باغ، فرصت‌های خوبی برای همکاری دو کشور در راستای اجرای طرح‌های اقتصادی جدید ایجاد کرده است و مرزهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مرزهای دوستی و توسعه اقتصادی خواهد بود.

روزنامه ” ینی مساوات ” نیز در گزارشی به نقل از روحانی نوشت: جمهوری اسلامی ایران در مناقشه قره باغ موضع خود را به صراحت به نمایش گذاشت و از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرد .

بنابر این گزارش، رییس جمهوری ایران همچنین گفت که مشارکت ایران در روند بازسازی مناطق خسارت دیده جمهوری آذربایجان در قره باغ به نفع هر دو کشور خواهد بود .

این گزارش به نقل از وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد: ایران کشور دوست و همسایه خوبی است و رییس جمهوری آربایجان و مقامات دیگر کشورمان عزم و اراده راسخ برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران دارند .

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار همچنین ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند صنایع دفاعی ایران را محکوم کرد .

به گزارش نیوز، خبرگزاری ” توران ” در گزارشی با عنوان «مسایل امنیتی در دیدار بایرام اف و شمخانی بررسی شد»، نوشت: شمخانی در این دیدار بر ضرورت ارتقای به بالاترین سطح روابط باکو و تهران تاکید کرد و علاقه‌مندی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق تخریب شده بر اثر جنگ در قره باغ با توجه به ظرفیت‌های فنی و مهندسی ایران را مورد تاکید قرار داد .

بنا بر این گزارش، شمخانی با اشاره به اقدامات مخرب مثلث آمریکا، صهیونیستها و داعش، حضور آنها در نقاط مختلف جهان و بخصوص در آسیای غربی را خطرناک خواند و گفت که خروج تروریستها از منطقه موجب ثبات و آرامش خواهد شد .

بنابر این گزارش، بایرام اف نیز در این دیدار در رابطه با موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران و بخصوص آیت الله «سید علی خامنه ای» رهبر عالی انقلاب اسلامی در مناقشه قره باغ، ابراز قدردانی کرد .

توران در گزارش دیگری با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با رییس مجلس شورای اسلامی ایران نوشت: «محمدباقر قالیباف» در این دیدار اعلام کرد که برای توسعه روابط دوجانبه ایران و جمهوری آذربایجان اقدامات لازم انجام می‌گیرد .

به گفته وی، برای توسعه روابط دوجانبه باید از همه ظرفیت و امکانات موجود استفاده شود و جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در بازسازی سرزمینهای آزاد شده در قره باغ آماده است، چرا که جمهوری اسلامی تجربه لازم در زمینه بازسازی سرزمینهای خسارت دیده از جنگ را دارد.

شبکه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان از جمله ” آذ تی وی ” ، “آ تی وی ” ، “خزر ” ، “اسپیس ” ، “آجتماعی ” و “آ ار بی ” در گزارشهای خبری خود به انعکاس دیدارهای وزیر امور خارجه این کشور در سفر به جمهوری اسلامی ایران پرداختند .

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=316739

ثبت نظر

-