سنای آمریکا از فروش تسلیحات نظامی به امارات حمایت کرد

  • کد خبر : 316055
  • 20 آذر 1399 - 14:20
سنای آمریکا از فروش تسلیحات نظامی به امارات حمایت کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مجلس سنای آمریکا شامگاه چهارشنبه در رأی‌گیری خود تلاش‌ها برای ممانعت از اجرایی شدن طرح فروش تسلیحات نظامی به امارات متحده عربی را ناکام گذاشت.

در واقع، دو رأی‌گیری رویه‌ای در مجلس ۱۰۰ عضوی سنا از کسب اکثریت آرا بازماند و بدین ترتیب، تلاش برای جلوگیری از فروش جت‌های جنگنده و پیشرفته اف -۳۵ و پهپادهای ریپر به امارات متحده عربی- قراردادی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار- به شکست انجامید.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پیش به طور رسمی تهدید کرد که تلاش‌ها برای ممانعت از فروش این تسلیحات را که به ادعای وی، به عادی سازی روابط میان ابوظبی- تل آویو تحت لوای «توافقنامه‌های آبراهام» پیوند خورده است، رأی منفی (وتو) خواهد داد.

در همین ارتباط، «میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا گفت که «قطعنامه‌های عدم موافقت» که با هدف ممانعت از فروش این تسلیحات به صحن مجلس سنا ارائه شده بودند، از کسب اکثریت (دو سوم) آرا بازماندند».

حامیان فروش این گونه تسلیحات به امارات مدعی هستند که این کشور عربی یکی از شرکای مهم آمریکا در منطقه خاورمیانه است. در مقابل، مخالفان این طرح از امارات به دلیل نقش آفرینی در جنگ یمن- جنگی که بنا به اعلام سازمان ملل یکی از بدترین فجایع انسانی جهان را رقم زده است- انتقاد می‌کنند.

گفتنی است که «دونالد ترامپ» روز چهارشنبه قانونگذاران در کنگره این کشور را رسماً تهدید کرد که تلاش‌های این نهاد قانونگذاری برای ممانعت از فروش تسلیحات نظامی با ارزشی بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار به امارات متحده عربی را وتو (رأی منفی) خواهد کرد.

کاخ سفید با صدور یک بیانیه مدعی شد که در پی توافق‌های اخیر ابوظبی- تل آویو برای عادی سازی روابط، طرح‌های ترامپ برای فروش تسلیحات نظامی با «توانا ساختن امارات به [ایجاد] بازدارندگی در برابر تهدیدها و رفتارهای تهاجمی و فزاینده ایران (!)» به طور مستقیم از سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی آمریکا حمایت می‌کند.

تسلیحات موردنظر در این قرارداد شامل محصولات شرکت‌های لاکهید مارتین، جنرال اِتامیکز، و رایثون تکنولوژی است که تسلیحاتی همچون ۵۰ فروند جت جنگنده اف -۳۵ (پیشرفته‌ترین جت جنگنده جهان) با بیش از ۱۴ هزار فروند بمب و مهمات نظامی است و همچنین این قرارداد، دومین قرارداد بزرگ فروش پهپادهای آمریکایی به یک کشور واحد بشمار می‌رود.

اما طبق قوانین ایالات متحده، این گونه معامله‌های تسلیحاتی مستلزم بررسی و بازبینی در کنگره است و از این رو، به سناتورها این فرصت داده می‌شود که به قطعنامه‌های عدم موافقت [با این معامله‌های تسلیحاتی] رأی موافق دهند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=316055

ثبت نظر

-