آیت الله محمد یزدی دعوت حق را لبیک گفت

  • کد خبر : 315304
  • 19 آذر 1399 - 21:52
آیت الله محمد یزدی دعوت حق را لبیک گفت

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری صبح امروز چهارشنبه ۱۹ آذر پیش بعد از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

آیت الله محمد یزدی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در‏ خانواده‌ای متدین و ارادتمند به خاندان پیامبر (ص)، چشم به جهان گشود.

وی تحصیلات خود را ابتدا در محضر پدر و با فراگیری زبان فارسی آغاز کرد و پس از آن عازم مکتبخانه شد.

آیت الله یزدی در بدو ورود به قم‌، در مدرسه فیضیه مستقر شد. در آن زمان‌، آیت‌الله بروجردی‌، از برخی طلاب به سبب آشنایی با میزان توانایی علمی آنان‌، امتحان به عمل می‌آورد. او با شرکت در دروس سطح‌، کتاب‌های رسائل‌، مکاسب و کفایه‌الاصول را به خوبی فراگرفت و در درس خارج علمای بزرگ حوزه‌، از جمله آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره‌) شرکت کرد.

تلاش علمیش در آن سال‌ها باعث شد تا بتواند از حضرت امام خمینی (ره‌) اجازه نامه اجتهاد دریافت کند. وی در درس خارج علمای بزرگی همچون آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله اراکی‌، آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی‌، آیت‌الله شاهرودی و نیز یک دوره کامل در درس خارج امام خمینی (ره‌) شرکت کرد.

آیت‌الله یزدی در طول دوران مبارزه بر ضد رژیم شاهنشاهی‌، حتی در زمان تبعید، دست از نگارش در جهت تبیین معارف اسلامی برنداشت و کتاب‌های و مقالات بسیاری را به چاپ رساند. وی با ورود به حوزه علمیه قم‌، مبارزه و درس را توأمان آغاز کرد و با شرکت در درس امام خمینی (ره‌) و جلساتی عمومی و خصوصی ایشان‌، توانایی و عزم خود را برای پی‌گیری جریان‌های سیاسی و پیروی از خط مشی امام (ره‌) اعلام داشت.

ساواک بارها او را تبعید کرد که طولانی‌ترین آنها پس از بندر لنگه و بوشهر، در شهر رودبار بود اما منزل او در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مرکز تلاش‌ها و نیز حل و فصل بسیاری از امور جریان‌های انقلاب بود. همان منزلی که امام (ره‌) پس از پیروزی انقلاب و مراجعت به قم‌، در آن ساکن شدند.

آیت‌الله محمد یزدی‌، از آغازین روزهای تأسیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌، با آن همکاری داشت‌. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در خدمت نظام و بازوی توانای امام و رهبری بود.

این مرحوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سمت‌های رئیس دفتر امام (ره) در قم، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی دو دوره از قم و تهران، رئیس دادگاه انقلاب و قم، عضو شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، نماینده مجلس خبرگان رهبری و ریاست این مجلس و ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در کارنامه خود دارد.

این فقیه انقلابی و مبارز سرانجام پس از عمری مجاهدت امروز ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در پی یک دوره طولانی بیماری، دارفانی را وداع گفت.

خبرگزاری مهر، درگذشت این یار صدیق امام و رهبری را تسلیت می‌گوید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=315304

ثبت نظر

-