شرکت سهامی خاص چیست؟

  • کد خبر : 314031
  • 19 آذر 1399 - 1:21
شرکت سهامی خاص چیست؟

حداقل تعداد سهامداران برای تاسیس شرکت سهامی خاص سه نفر است. دو نفر نیز باید به عنوان بازرس تعیین شوند تا بر عملکرد مجموعه نظارت کنند. گفتنی است که در شرکت‌های سهامی خاص، بازرسان به هیچ عنوان نباید نسبت فامیلی با سهامداران داشته باشند. مهم‌ترین قانونی که برای ثبت شرکت‌های سهامی خاص وضع شده است الزام به تامین حداقل %۳۵ از سرمایه شرکت به صورت نقدی است. این مبلغ در یک حساب بانکی به نام شرکت بلوکه می‌شود و پس از کامل شدن فرایند ثبت قانونی شرکت قابل برداشت خواهد شد. گفتنی است که حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال (صد هزار تومان) است.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص

  • کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا (اعم از سهامداران، مدیران و بازرسان)
  • اطلاعات کامل شرکت (اعم از نام شرکت، نشانی و کد پستی دفتر مرکزی شرکت، موضوع فعالیت شرکت، میزان سرمایه و درصد سهام هر یک از سهامداران، و عنوان شغلی هر یک از اعضا)
  • ارائه فیش واریزی دست‌کم %۳۵ از سرمایه اولیه شرکت (در حسابی به نام شرکت با عنوان «شرکت سهامی خاص در شرف تاسیس»)
  • اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر ممنوع نبودن فعالیت‌های تجاری آنها طبق قانون
  • اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر نداشتن رابطه خانوادگی با مدیران شرکت و دریافت نکردن حقوق از آنها

شرایط تاسیس شرکت‌های سهامی خاص در ایران

نحوه تاسیس شرکت‌های سهامی خاص در ایران آسان‌تر از دیگر انواع شرکت‌ها است. طی کردن این روند قانونی زمان کمی از متقاضیان می‌گیرد. به همین سبب نیز ثبت شرکت سهامی خاص در کشور بسیار رایج است. همچنین این مجموعه‌ها امکان فعالیت گسترده در حوزه‌های گوناگون را دارند. بنابراین بازرگانان، تاجران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان در رشته‌های گوناگون اعم از مهندسی و پزشکی و صادرات و واردات همواره به شرکت‌های سهامی خاص اقبالی گسترده نشان داده‌اند. نهادهای دولتی و خصوصی نیز اعتماد زیادی به این نوع از شرکت‌ها دارند. امکان دریافت انواع تسهیلات بانکی و شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های بزرگ گواه همین اعتماد است.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

۱. اولین گام در جهت ثبت شرکت سهامی خاص انتخاب نام آن است. نام‌گذاری شرکت مقررات روشنی دارد که مهم‌ترین آنها فارسی بودن واژه انتخابی و تکراری نبودن آن است. شما باید پنج عنوان را به ترتیب اولویت در تقاضانامه بنویسند تا کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها آنها را بررسی کنند و یکی از آنها را تایید نمایند. در گزینش اسم شرکت سهامی خاص باید به بامعنا بودن و سازگاری آن با فرهنگ ایرانی اسلامی و موازین قانونی توجه ویژه داشت.

۲. تنظیم اساس‌نامه شرکت سهامی خاص مهم‌ترین مرحله ثبت قانونی آن است. تمام اطلاعات شرکت از جمله موضوع فعالیت، مجموع سرمایه، تعداد سهام و مشخصات سهامداران باید به طور دقیق در اساس‌نامه ذکر شود. شرایط افزایش یا کاهش سرمایه و نیز انتقال سهام‌ها نیز در همین سند معیّن می‌شود. همچنین مقررات مربوط به تشکیل مجامع عمومی با جزئیات کامل در اساس‌نامه روشن می‌گردد. معرفی کامل اعضای هیئت‌مدیره و حدود اختیارات هر یک از آنها نیز در همین سند صورت می‌گیرد. اطلاعات شناسایی بازرسان و نحوه انتخاب و مدت ماموریت‌شان نیز باید شفاف بیان شود. مهم‌ترین بندی که در اساس‌نامه شرکت‌های سهامی خاص وجود دارد، شرایط انحلال شرکت است.

۳. تنظیم اظهارنامه شرکت سهامی خاص طبق ماده هفتم قانون تجارت ایران الزامی است. این سند باید دربردارنده تعهدات مالی شرکت و شرکا باشد. تفکیک دارایی‌های نقدی و غیرنقدی شرکت و قیمت‌گذاری آورده‌های غیرمنقول مثل خودرو و ملک در این سند انجام می‌گیرد. اگر سرمایه شرکت به طور کامل فراهم نشده است، میزان تعهد پرداخت هر یک از شرکا باید جداگانه معین شود. نام بانک و شماره حسابی که وجوه پرداختی در آن واریز می‌شود نیز باید درج شود.

۴. امضای اوراق و تشکیل پرونده رسمی گام بعدی راه‌اندازی شرکت در ایران است. پس از تکمیل مدارک شرکت سهامی خاص، باید به سایت اداره ثبت شرکت‌ها و یا سامانه‌های موسسات ثبتی مجاز رجوع کرد. پس از پر کردن درخواست تاسیس شرکت سهامی خاص، باید همۀ اسناد و ضمیمه‌های آنها را در پاکت مخصوص پستی به اداره کل ثبت شرکت‌ها ارسال نمود. کارشناسان این مرکز مدارک ارسالی شما را بررسی می‌کنند و اگر کاستی یا اشتباهی در آنها مشاهده کنند، آنها را بازمی‌گردانند. پس از رفع نواقص، پرونده شما دوباره به جریان می‌افتد تا اینکه در نهایت گواهی ثبت شرکت شما صادر شود.

۵. انتشار آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار آخرین گام ثبت شرکت سهامی خاص در کشور است. گفتنی است که پس از نهایی شدن ثبت شرکت باید ظرف حداکثر دو ماه برای تعیین حوزه مالیاتی، اخذ کد اقتصادی و پلمب دفاتر تجاری اقدام نمود. طی کردن تمام مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در ایران حدود ۲۵ تا ۳۵ روز کاری زمان می‌برد.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

تعرفه و هزینه‌های تاسیس شرکت سهامی خاص در تمام شهرهای ایران یکسان است. عمده مبالغ پرداختی به حساب اداره‌های دولتی واریز می‌شوند و مخارج پست مدارک و آگهی‌ها نیز معلوم هستند. حداقل هزینه ثبت شرکت سهامی خاص در سال ۱۳۹۹ در سامانه موسسه آسان‌ثبت ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان (سیزده میلیون ریال) است. این مبلغ با در نظر گرفتن کمترین سرمایه و کمترین تعداد شرکا محاسبه شده است. بنابراین با افزایش سرمایه اولیه شرکت و تعداد شرکا این مبلغ نیز اندکی بیشتر می‌شود.

۲۱۲۱

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=314031

برچسب ها

ثبت نظر

-