گاردین: ترور شهید فخری‌زاده کار بایدن را دشوار کرد

  • کد خبر : 313986
  • 19 آذر 1399 - 0:37

 

 

 

روزنامه گاردین در گزارش تحلیلی خود نوشت: هدف از ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایران در روز ۲۷ نوامبر که به احتمال خیلی زیاد توسط اسرائیل انجام گرفت، تضعیف احتمال هر گونه سازش فوری میان ایران و آمریکا پس از آمدن جو بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ بوده است. این وضعیت کار بایدن را به مراتب سخت تر خواهد کرد.

به نوشته گاردین، این بخشی از کارزار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است تا کار ایران را برای از سرگیری مذاکرات با دولت بایدن و بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تا حد ممکن دشوار کند.

این روزنامه همچنین نوشت:

هدف دیگر از ترور این دانشمند

هدف دیگر از ترور این دانشمند برجسته ایرانی، ایجاد اختلاف میان احزاب سیاسی این کشور است که اختلاف نظرهایی در میان آنها بر سر لزوم مذاکره با آمریکا و حصول توافق با این کشور وجود داشته است.

برخی مقامات ایران، همچون حسن روحانی رئیس جمهور و وزیر خارجه او، بایدن را فردی بسیار قابل پیش بینی تر از ترامپ می دانند اما افراد دیگری نیز هستند که نسبت به شروع مجدد مذاکرات با آمریکا که دولت های آینده اش می توانند آن را لغو کنند، بسیار نگران هستند.

 

گاردین با اشاره به اینکه “ترور محسن فخری زاده نشان داد اسرائیل می تواند با مصونیت دست به چنین اقداماتی در دنیا بزند، افزود: این حمله، همان گونه که اگنس کالامارد گزارشگر سازمان ملل درخصوص قتل های فراقانونی در توئیتر گفته است، بر خلاف قوانین بین المللی صورت گرفت.

حتی جان برنان رئیس سابق سازمان سیا نیز با انتقاد از این ترور گفت که اگر یک دولت مسئول آن باشد به عنوان تروریسم دولتی تلقی خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی در بخش پایانی گزارش خود نوشت که ترور یک دانشمند مهم ایران به طور قطع موجب عقب راندن ظرفیت های فنی ایران نخواهد شد، بلکه تنها موضع جناح هایی را در ایران تضعیف خواهد کرد که تمایل بیشتری برای گفت وگو با دولت جدید آمریکا دارند.

در نیوز بیشتر بخوانید»: 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=313986

ثبت نظر

-