شفافیت، راهبردی برای مبارزه با فساد و گسترش اعتماد عمومی است

  • کد خبر : 313896
  • 18 آذر 1399 - 23:17
شفافیت، راهبردی برای مبارزه با فساد و گسترش اعتماد عمومی است

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ – ۱۷:۳۳

شریعتمداری

تهران (پانا) – وزیر تعاون، کار و رفاه ا جتماعی طی بیانیه‌ای نوشت شفافیت، راهبردی برای مبارزه با فساد و گسترش اعتماد عمومی است.

به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمد شریعتمداری» در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد (۱۸ آذر) تاکید کرد: یکی از وعده‌های اصلی من در زمان اخذ رای اعتماد، تاکید بر موضوع «شفافیت» به عنوان راهبردی در مسئله مبارزه با فساد بود. در مدت تصدی وزارت تعاون، به ویژه با به کارگیری جوانان کاربلد، متخصص و متعهد اقدام ها و راهبردهای متنوعی در حوزه شفافیت و مبارزه با فساد به کار گرفته شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدام های انجام شده در ذیل موضوع شفافیت، راه اندازی و فعال سازی سامانه‌های شفافیت با هدف گسترش نظارت مردمی، ارتقای کارآمدی مدیریتی، ساختارمند سازی ارتباط و پاسخگویی به ذی نفعان و بهبود کیفی و کمی خدمات به جامعه هدف بوده است.

خروج از بنگاه داری، حضور در بورس و افزایش مشارکت سهامداران از دیگر اقدامات راهبردی بوده است که گامی مهم برای صیانت از اموال ذیحقان صندوق‌های بازنشستگی به شمار می‌رود.

وی می افزاید، تنقیح قوانین، به روزآمد کردن دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها از جمله پاسخ‌های درست به مطالبه گروه‌های ذیربط و ذی نفع وزراتخانه است. ساختارمند و شفاف کردن فرایند انتصابات، الکترونیکی کردن خدمات ، زمینه سازی برای نظارت نهادهای نظارتی و مردمی ، پیگیری شفاف پرونده های حقوقی همراه با انجام دقیق تکالیف قانونی و اختصاصی از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وزیر تعاون با بیان اینکه شفافیت واژه‌ای پرتکرار در ادبیات سیاسی اجتماعی است، گفت: مردم از دولت، دولت از سایر قوا، مجلس از دولت، دولتی‌ها از نهادهای مدنی، نهادهای مدنی از حاکمیت و به عبارتی همه از یکدیگر شفافیت بیشتر خواستار می شوند و این استفاده پربسامد در حوزه‌های عمومی و در بین سیاستگذاران و سیاست‌ورزان می‌تواند از آن رو مثبت تلقی شود که کلمات، گفتمان‌ها، نمادها و ایده‌ها خود به عنوان هنجار رفتاری پذیرفته و به اعمال و رفتارهای خاصی منجر شوند.

وی افزوده است: باوردارم که شفافیت راهبردی برای مبارزه با فساد، تصمیم‌گیری آشکار، افزایش پاسخگویی، ارتقا و کارآمد کردن سیاستگذاری و گسترش اعتماد عمومی است. این‌ بدین معنی است که شفافیت قرار نیست به ابزاری برای عکس گرفتن و پز داد تبدیل شود بدون آنکه کارکردی برای بهبود حکمرانی، ارتقای اعتماد و امید و افزایش رفاه مردم داشته باشد.

شریعتمداری نوشته است: چنانچه در حوزه شفافیت دستاوردهای ملموسی وجود داشته باشد، این امر هم محور وفاق عمومی و هم عامل پیوند شهروندان، نهادها و سیاستمداران آن‌ها و هم راه‌حلی برای بسیاری از مسائل و چالش‌های حوزه سیاستگذاری است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=313896

ثبت نظر

-